تاريخ انتشار: 30 شهريور 1400 ساعت 23:44:52
از نظر امام خمینی(ره)، هنرمندان چه زمان می توانند کوله بار مسئولیتشان را زمین بگذارند؟

امام خمینی در سی ام شهریور سال ۶۷ در پیامی خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمند متعهد پرداختند.

جی پلاس، امام خمینی (س) در سی ام شهریور ۱۳۶۷ در پیامی خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمند متعهد پرداختند. متن پیام امام به شرح زیر است:

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌ های عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایۀ زوال‌ناپذیر آنگونه هنری است که باید، به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهندۀ اسلام ناب محمدی ـ صلی اللّه‌ علیه و آله و سلم ـ اسلام ائمۀ هدی ـ علیهم السلام ـ اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبندۀ سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابود کنندۀ اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.

هنر در مدرسۀ عشق نشان دهندۀ نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.

هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌ برند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانی می‌ توانند بی‌دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند.

و هنرمندان ما در جبهه‌ های دفاع مقدسمان اینگونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند ؛ و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی درد را رسوا نمودند.

خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.

30/6/67

روح اللّه‌ الموسوی الخمینی"

صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱۴۵-۱۴۶

  تعداد بازديدها: 1584
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90776
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.