تاريخ انتشار: 25 شهريور 1400 ساعت 21:57:54
افزایش قیمت خانه در بالای شهر تهران تا ۵ برابر ترکیه / کوچ دلالان مسکن از شمال تهران به استانبول و آنتالیا

ایسنا: قیمت خانه در بالای شهر تهران به قدری بالا رفته که در حال حاضر به حدود ۴ تا ۵ برابر ترکیه رسیده و خریداری در منطقه ۱ تهران وجود ندارد. واسطه‌های ملکی از انتقال تقاضای سفته‌بازی از تهران به استانبول، آنتالیا و ازمیر در ترکیه خبر می‌دهند. ایرانی‌ها در حال حاضر بعد از عراقی‌ها دومین گروه خریداران مسکن در ترکیه هستند.

قیمت خانه در ترکیه به پول ایران از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می شود و تا ۳ میلیارد تومان می‌رسد؛ در حالی که برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری در ارزانترین منطقه تهران به طور میانگین باید ۷۲۰ میلیون تومان هزینه کرد. در شمال تهران نرخ‌ها به قول معروف فضایی شده است. میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه ۱ تهران بر اساس آخرین آمار ۶۴.۵ میلیون تومان است. یعنی یک آپارتمان ۱۰۰ متری ۶.۴ میلیارد تومان ارزش دارد. تازه این کف قیمتها است و آپارتمانهای نوساز از متری ۱۰۰ میلیون به بالا شروع می‌شود که برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری دست کم باید ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کرد.

با توجه به برآوردها قیمت مسکن در شمال تهران تقریبا ۴ تا ۵ برابر یک منطقه خوب و حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر یک منطقه معمولی در ترکیه است.

کیانی از واسطه‌های خرید و فروش ملک در ترکیه با بیان اینکه کف قیمت مسکن در اطراف استانبول ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیر است به ایسنا گفت: با این حساب می‌توان با ۶۸۰ میلیون تومان یک آپارتمان در ترکیه خریداری کرد. البته خانه‌هایی با قیمت حدود ۵۰۰ میلیون تومان هم وجود دارد که طبیعتا از امکانات کمی برخوردار و قدیمی است اما برای خرید یک آپارتمان یک خوابه مناسب با استخر، سونا، زمین بازی و دیگر امکانات باید ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیر معادل حدود ۲ تا ۲.۷ میلیارد تومان بپردازید؛ یعنی یک آپارتمان نسبتا لوکس در ترکیه تقریبا یک چهارم شمال تهران قیمت دارد.

طی دو سال گذشته هر روز بر تعداد سفته‌بازانی که شمال تهران را به مقصد ترکیه ترک کرده‌اند اضافه شده است. آقای کلاته از مشاوران املاک شرق تهران می‌گوید: قیمت آپارتمان در ترکیه با محله پیروزی، تهرانپارس و نیروی هوایی در تهران برابر و در مواردی کمتر شده است.

با یکی از مشاوران املاک در غرب تهران نیز صحبت کردیم. آقای اسدی بیان می‌کند: بازار مسکن در تهران کاملا راکد و قیمتها در چند ماه گذشته رو به پایین است. البته برخی مالکان سعی می‌کنند نرخها را به شکل مصنوعی بالا نگه دارند. اما در دو سه ماه اخیر قیمتهای پیشنهادی در غرب تهران حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و احتمال افت بیشتر وجود دارد. در این شرایط سرمایه‌گذاری در تهران توجیه ندارد و دلالان کاملا بازار را ترک کرده‌اند. البته خرید زمین و آپارتمان در اطراف تهران تا حدی بیشتر از پایتخت است اما به طور کلی در شهرهای اطراف نیز رکود دیده می‌شود.

در شرایطی که بازار مسکن در ایران راکد شده، به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر ترکیه ناشی از کاهش تعداد گردشگران و رشد تقاضا برای دارایی‌های ثابت، قیمت ملک روند صعودی به خود گرفته است. تورم یک ساله مسکن در ترکیه به ۳۲.۴ درصد رسیده که با رشد ۳۴ درصدی سالانه قیمت مسکن در تهران تقریبا برابری می‌کند. این در حالی است که تورم مسکن پایتخت ایران در سال گذشته ۹۴ درصد بود.

از طرف دیگر نرخ تورم بازار مسکن تورم شهر تهران طی شش ماه گذشته حدودا صفر شده اما در ترکیه روند صعودی دارد. از خرداد تا تیر ۱۴۰۰ یعنی فقط در یک ماه میانگین قیمت خانه در ترکیه ۳.۹ درصد افزایش داشته و در آنکارا به ۴.۳ درصد رسیده است. این نرخ برای شهر تهران از تیر تا مرداد امسال ۳.۱ درصد و در شش ماه گذشته ۲.۳ درصد بوده است اما قیمت هر متر خانه در تهران از اسفند سال گذشته تا مرداد امسال در محدوده ۳۰ میلیون تومان قرار دارد.

ایرانی‌ها و عراقی‌ها در ماههای اخیر به بزرگترین گروه خریداران ملک در ترکیه تبدیل شده‌اند و رتبه آنها از اول به دوم معمولا جا به جا می شود. در ماه ژوئن (تیرماه ۱۴۰۰) ۱۳۴ هزار و ۷۳۱ واحد مسکونی در ترکیه به فروش رسیده که عراقی‌ها با ۷۳۳ واحد اصلی‌ترین مشتریان خارجی خانه در ترکیه بودند و ایران با ۶۸۳ واحد در رده بعدی قرار دارد. شهروندان روسیه، افغانستان و آلمان نیز در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.

  تعداد بازديدها: 692
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90720
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.