تاريخ انتشار: 12 شهريور 1400 ساعت 19:57:22
رسالت فساد ستیزی وکالت

✍️بازدید دادستان تهران به‌ همراه هیات قضایی ۲۰۰ نفره از زندان اوین و صدور دستور تجدید نظر فوری در قرارهای تامین یا بررسی فوری ۱۳۵۳ مورد درخواست زندانیان و ملاقات کلیه زندانیان اوین و بازداشتی ها با قضات پرونده اتهامی حتماً فی نفسه اقدامی ارزشمند و بسیار قابل تقدیر است. اما وقتی اشاره می شود که حضور در اوین پس از بازدید سایر زندان های تهران طی دو ماه گذشته انجام شده است باید نگران و در انتظار تکرار اعمال غیر قانونی و غیر انسانی مدیران و ماموران متخلف زندان تا پرونده سازی یا صدور آراء غیر عادلانه ضابطین ، دادستان و قضات بود.
✍️شاید سوال مناسب و درست این باشد که مدیران و ماموران خاطی زندان اوین با علم به بازدید دادستان و قضات از یکایک زندان های تهران و با اطلاع از قابلیت بازبینی تصاویر ضبط شده ی دوربین ها و ملاقات حضوری زندانیان با دادستان و قضات به اعمال خشونت و رفتار غیر انسانی علیه زندانیان ادامه داده اند؟ یعنی عمق ویرانی به فرمایش مرحوم آیت الله شاهرودی این ویرانه بیش از آن چیزی است که بتوان تصور کرد؟ آیا دلایل ویرانی به فرمایش مرحوم آیت الله شاهرودی چنین ویرانه ای را می توان به مفهومی جز فساد ساختاری تعریف کرد؟
✍️دادستان عمومی تهران دیروز تاکید کرد که همه زندانیان موفق شدند با قاضی پرونده خود ملاقات کنند! نکته کلیدی که شاید شاه کلید فساد ساختاری هم باشد اگر بدانیم دادستان ، ضاطین و قضات در برابر متهم یک جبهه واحد و یکدست تعریف می شوند و متهم در هر سه موضع عملاً با یک پیکره و ماهیت واحد روبرو است یعنی متهم در برابر ادعای دادستان و ضابطین که از بدنه و برای حاگمیت محسوب می شوند باید به داوری عادلانه و البته بسیار شجاعانه قضاتی چشم داشته باشد که دست در دست دو ضلع دادستان و ضابطین مثلث قدرت قضایی را تشکیل می دهند.
✍️شاید مهمترین عامل فساد ساختاری قوه قضائیه که به فرمایش مرحوم آیت الله شاهرودی رییس پیشین قوه قضائیه اصلاح ناپذیر می نمود ریشه در ماهیت نابرابری متهم در برابر مثلث بهم پیوسته ساختار قضایی دارد . متهمی که شاید در کنار وکلای منتخب قدرتمند و مستقل از امکان دفاع شجاعانه از حقوق ابتدایی خود برخوردار باشد. وکلای گرفتار در ساختار معیوب ساز و کار وکالت که می توانند به اتهام دفاع از متهم قابل تعقیب ، بازداشت و به زندان برسند و در چنین کارزاری وکالت و دفاع موثر از متهم با امید به دریافت قضاوتی عادلانه و مستقل از خواست ضابطین قدرتمند به نوعی ناممکن خواهد بود.
✍️شاید محاکمه آقای کرباسچی شهردار وقت تهران  بخشی از بیماری قوه را که قاصی و دادستان را یکی می دانست و متهم باید رای رد ادعای دادستان به قاضی که همان دادستان بود توضیح می داد آشکار شد و بعدها به تفکیک وظایف دادستان از قاضی منجر گردید اما واقعیت این بود که همچنان بر لزوم همگرایی و هم پوشانی ضابطین ، دادستان و قضات بعنوان بخشی از حاکمیت در برابر متهم تاکید و ترویج شده است و حتی فارغ التحصیلان علاقمند به وکالت هم با قرار گرفتن در رویه های مختلف به چنین باوری ترغیب و تشویق می شوند که دفاع از مثلث ضابط ، دادستان و قاضی از جنس وفاداری به حاکمیت محسوب می شود.
✍️ایکاش رئیس قوه قضائیه و مجلس قانون گذاری با توجه به ابعاد فاجعه رفتاری زندان اوین با شرحی که گذشت به این جمع بندی برسند که از عوامل کلیدی مقابله ساختاری با فساد و ناکارآمدی ساختاری سیستم‌ قضایی کشورمان در گِرو دفاع از ساختاری وکلای قدرتمندی است که بتوانند در دفاع از موکل در برابر عوامل مثلث قضایی ایستاده و مصون از تعرض امنیتی و قضایی باشند. ۱۲شهریور۰۰

  تعداد بازديدها: 2287
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90605
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.