تاريخ انتشار: 10 شهريور 1400 ساعت 00:29:50
خود تحقیری آقای وزیر خارجه

✍️اینکه عبداللهیان وزیر خارجه اعلام کرد با کمال افتخار می گویم که نخستین سفر دو جانبه خودم را به دمشق انجام دادم ، اما شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم افتخار سفر به بغداد در شرایطی که عراق با کمال افتخار از دعوت دمشق امتناع کرد و سفر به دمشق بعد از عکس گرفتن در نشست بغداد به چه معنا است؟
✍️وقتی نخست وزیر عراق در نشست بغداد قبل از دعوت عبداللهیان برای ارایه سخنرانی بجای نام بردن از خلیج فارس از عنوان مجلس تعاون الخلیج العربی (شورای همکاری خلیج عربی) نام برد و وزیر خارجه میدانی رئیسی صُم و بُکم ساکت بود و حتی در سخنانش هم معترض نشد خاطره غرور آفرین دکتر ظریف در نشست وزرای خارجه ۱+۵ برایم زتده شد که چگونه قدرتمندانه در برابر وزرای خارجه آمریکا ، روسیه ، انگلیس ، چین ، فرانسه و اتحادیه اروپایی ایستاد و تاکید کرد هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید جمله عزت بخشی که علی رغم سال ها تلاش تلویزیون برای به هجو کشیدنش همچنان موجب غرور و عزت هر ایرانی شرافتمندی است.
✍️شاید وزیر خارجه رئیسی علی رغم تسلط حیرت انگیز بر زبان عربی هنوز به معنای کلمه مجلس تعاون الخلیج العربی واقف نبوده و شاید هم نمی داند برادران عراقی مانند برادران سوری ، لبنانی ، یمنی و فلسطینی همه برای اشاره به خلیج فارس از کلمه خلیج عربی استفاده می کنند پشیزی برای غرور ملی ایرانی ارزش قائل نبوده و نیستند. شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم عبداللهیان وقتی پس از ۳۵ سال حضور در سطوح مختلف کاری وزارت خارجه هنوز نمی داند مقامات کشور در دیدارهای رسمی و نشست های چند جانبه موظف به صحبت و سخنرانی به زبان فارسی هستند برای درک سایر موارد بسیار کلیدی مثل تنظیم یک سند بسیار تخصصی بین المللی مانند قطعنامه ۵۹۸ تا برجام که هر کلمه ده ها صفحه سند می تواند فردای کشور را به چالش بکشد چه انتظاری می توان از امثال عبداللهیان داشت؟
✍️اما برخی مطبوعات جریان حامی رئیسی هم دیروز و امروز حضور دیپلمات میدان در اولین سفر به عراق و سوریه را نشانگر تغییر نگرش دیپلماسی ایران از غربگرایی به منطقه و خط مقاومت نام بردند بی آنکه بتوانند شرافتمندانه توضیح دهند واقعا نمی دانند اولین سفر دکتر ظریف در ۱۷شهریور۹۲ به کدام کشورها انجام شد؟ واقعا به یاد ندارند مقصد اولین سفر دکتر ظریف به عراق ، کویت ، قطر ، سوریه و لبنان بود؟ چرا در روزهای مذکور کسی از القاب مرد میدان و دیپلماسی انقلابی و خط حمایت از مقاومت نام نمی بردند؟ آیا رویه برخورد دوگانه مصداق عینی دروغ پردازی و صداقت گریزی این دست سیاست زدگان و عناصر قلم به مزد نیست؟
✍️وقتی دکتر ظریف در سفر سازمان ملل یا در نشست وین به سوالات خبرنگار آمریکایی با تسلط کامل و احاطه به معنای دقیق کلمات انگلیسی پاسخ می داد ، وقتی در تمام نشست های رسمی با مقامات خارجی به زبان فارسی صحبت و مذاکره می کرد به وادادگی و شیفتگی غرب هم متهم می کردند ، البته هیچ رسانه جریان ضد منافع ملی هم صداقت نداشتند تا به سخنرانی های عربی دکتر ظریف در جمع مسلمانان و اعضای خط مقاومت در سوریه و لبنان اشاره کنند اما همه معترضین مغرض یکدست در برابر تخلف وزیر خارجه رئیسی در استفاده از زبان ملی در نشست رسمی چند جانبه و ضعف غیر قابل تحمل عبداللهیان در تکلم معمول عربی و انگلیسی صُم و بُکم ساکتند.
✍️اما سردار هادی محمدی شاید برای فرار از پاسخگویی این حجم از تخلف و ضعف مفرط وزیر خارجه بلافاصله با انتشار عکسی از عبداللهیان در سرویس عمومی جابجایی مسافران در حال انتقال به ترمینال فرودگاه تلاش کرد صورت مسئله را پاک کند ولی ایکاش می توانست توضیح دهد هر ساعت کاری وزیر برای بیت المال چقدر هزینه داشته و حرکت های پوپولیستی از این دست چه دستاوردی برای کشور دارد؟ ایکاش عبداللهیان بجای اثبات مردمی بودن با انتقال از هواپیما تا پاویون درک کرده بود که در اجلاس چند جانبه بغداد باید طبق پروتکل وزارت خارجه مانند سایر حاضرین به زبان ملی سخن می گفت و ایکاش در برابر اصرار بی منطق نخست وزیر عراق با تاکید بر شورای همکاری خلیج عربی می توانست عکس العملی معقول و آبرومندانه داشته باشد.
✍️عبداللهیان باید درک کند بر جای بزرگی نشانده شده که بزرگان جهان دیپلماسی را به تحسین خود وادار کرد و طی چهل سال خدمت هرگز به اندازه جابجایی یک کلمه در صدها صفحه سند بین المللی الزام آور کوتاه نیامد و با اقتداری کم نظیر در برابر وزرای خارجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل و اروپا با تحکم فرمود هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. ۹شهریور۰۰

  تعداد بازديدها: 2229
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90584
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.