تاريخ انتشار: 05 شهريور 1400 ساعت 00:39:04
خشونت ساختاری

✍️سازمان آموزش و پرورش کشورمان در سالهای نچندان دور به تَرکه و شلاق هم بعنوان بخشی از شیوه موثر تربیتی توجه داشت و اصولا دانش اموزان دهه ۵۰ - ۴۰ ضربات تَرکه و شیلنگ در اختیار اولیاء مکتب و مدرسه را هم بخشی از لوازم ضروری آموزش می دانستیم و حتی باور داشتیم چوب معلم مظهر محبت و لطافت و زیبایی است.
✍️اوائل دهه شصت که معلم بودم علی رغم وقوع انقلاب اسلامی و تغییر فضای فرهنگی و آموزشی کشور اما اولیاء زیادی بودند که اصرار به تنبیه بدنی فرزندانشان داشتند، باید کلی توضیح می دادبم تا بپذیرند تَرکه و تنبیه راه درست تربیت نیست. اما واقعیت این بود که تنبیه بدنی بعنوان جلوه خشونت شناخته نمی شد و استفاده از تَرکه و شیلنگ توسط اولیاء مدرسه به خشونت تعریف نمی گشت یعنی جامعه و آموزش و پروش به خشونت ساختاری مبتلا و خشونت تعریفی دیگر داشت.
✍️بسیاری از ما هرگز تحمل مشاهده تصاویر مربوط به اقدامات وحشیانه ساواک علیه نیروهای انقلابی یا عناصر گروهک نفاق در شکنجه هولناک سه تن از جوانان کمیته را نداشتیم. هنوز هم دیدن فیلم ضرب و شتم اسرای ایرانی توسط نیروهای عراقی قابل تحمل نیست اما آنها بر پیکر زخم خورده فرزندان ما هلهله می کردند. عناصر ساواک در سایه مفهوم ( خدا / شاه / میهن ) یا عناصر گروهک نفاق با تعبیر از اقدام وحشیانه به عملیات مهندسی به راحتی بدترین اشکال خشونت را علیه مردم بکار گرفتند چانچه نیروهای داعش مانند افراد تحت امر حسن صباح اسماعیله اعمال غیر انسانی و کشتار را به دیانت و وفاداری مورد رضای سلسله مراتب رهبری تا خداوند تعبیر و دیگران را مستحق مجازات می دانستند.
✍️اگر پوشاندن لباس تقدس و اخلاق بر خشونت را به خشونت ساختاری تعبیر کنیم باید بپذیریم که خشونت علیه غیر، تعبیر به خشونت نخواهد شد بلکه هر اقدامی مجاز و حتی ضروری تعریف می شود. لذا رهبران و اعضای طالبان تا داعش یا نیروهای اشعالگر آمریکایی تا ارتش سرخ یا فاشیسم و ارتش بعثی صدام از شکنجه و کشتار مردم مقابل، بعنوان پاک سازی نوع بشر یاد کرده و احساس پیروزی و غرور داشتند. خشونت ساختاری بیماری عمیق و گسترده اجتماعی قدرت محور است که هر روز و در هر کجا بی هیچ قباحتی مانند صحنه های تکان دهنده بازجویی از گروه سعید امامی در اواخر دهه هفتاد یا برخورد وحشیانه مدیران و ماموران قضایی و ماموران در اوین قابل تکرار و مشاهده است.
✍️افشاء صحنه های خشونت ماموران اوین که شاید با شدت بیشتری در زندان های دور از پایتخت در حال تکرار است از این پس به معنای اضطراب و نگرانی دائمی و جهنمی خانواده زندانیان خواهد بود.
✍️نکته دوم اینکه اصولا بنابر فهم و باور مقامات قضایی و ضابطین آنچه اعمال می شود خشونت نیست بلکه نمودی از امور تربیتی است که در دانشگاه زندان ضروری است و زندانیان را به رشد و تعالی می رساند. نکته سوم اینکه متاسفانه بسیاری از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری خشونت را تنها در مخالفت تا مقابله با حکومت و حکام می دانند و طبیعتا مستوجب شدیدترین سرکوب هم تعریف می کنند.
✍️بهرحال مقابله با این بیماری ساختاری راهی جز برکناری و محاکمه فوری مسببینی که عامل اصلی شکل گیری خشونت ساختاری هستند ندارد که اگر نشود مفهومی جز تمایل به تشدید خشونت گرایی ساختاری نخواهد داشت. هرچند برخی معتقدند انتشار تصاویر دوربین های مداربسته اوین خود خواسته و با این هدف انجام شده است که همه بدانند زندان آخر راه نیست آغاز برخورد آزادانه است. ۴شهریو۰۰

  تعداد بازديدها: 2669
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90534
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.