تاريخ انتشار: 12 مرداد 1400 ساعت 21:22:04
گفتگوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رهبری درباره رابطه با آمریکا

در پی پخش برنامه‌ای تحت عنوان "عبرت آیندگان" در شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ دهم مردادماه، پایگاه اطلاع‌رسانی خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیحی را در این زمینه منتشر کرده که نظر خوانندگان محترم را به آن جلب می‌نمائیم.
در برنامه سیما که در آن برای چندمین‌بار، با پخش گزینشی بخش اندکی از مذاکرات مفصل مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رهبری معظم انقلاب در مورد مسائل سیاست خارجی، بویژه فواید مذاکره با آمریکا، به منظور برون‌رفت کشور از مشکلات سیاسی و اقتصادی که اتفاقا حکایت از عمق بصیرت و دور‌اندیشی ایشان در آن مقطع دارد و اینکه ایشان در همین مذاکرات تاکید می‌کنند: "قبلا نیز با صراحت و بلاغت اینگونه مسائل را با امام (ره) مطرح کرده و همچنان آنرا قابل دفاع می‌دانم،" به منظور تنویر افکار عمومی و جلوگیری از این تحریف فاحش و برای ثبت در تاریخ، بخشی از مصاحبه آقای جعفر شیر‌علی‌نیا، محقق و نویسنده تاریخ ایران و دفاع مقدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که مشروح آن در کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» در زمان حیات ایشان (سال 1395) نیز منتشر و مورد تایید قرار گرفت مجدداً، به شرح ذیل منتشر می‌شود. ضمنا اینکه این مباحث در زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح نشده که خود پاسخگو باشند و اکنون پس از گذشت حدود پنج سال از رحلت ایشان، آنهم بصورت گزینشی و تقطیع شده مطرح می‌شود جای تامل و تاسف فراوان دارد...
گفتگوی هاشمی و رهبری درباره تعامل با آمریکا/ بخش ششم از مصاحبه منتشر نشده با آیت‌الله هاشمی
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
خیلی بحث کردیم. یکی، دو ساعت بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم. معمولاً وقتی با ایشان اختلاف داشته باشم...
نکته این که از اولین دولتی که در ایران پس از انقلاب تشکیل شد یکی از اختلافات محوری نحوه تعامل با آمریکا بود. امسال با وجود آقای ترامپ بحث تعامل با آمریکا خیلی موضوع مهمی در مباحث ریاست جمهوری ایران نیست.
بخش ششم از مصاحبه‌ام با آقای هاشمی اشاره‌ای به بحث او با رهبری درباره چگونگی تعامل با آمریکا است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: (پس از توضیح نوع روابط خود با رهبری)... هیچ‌وقت بی‌اختلاف نظر نبودیم. یکی مساله آمریکا بود... آقای روحانی مشاور من و رئیس شورای عالی امنیت بود. نظر ایشان هم مثل من است که ما باید مساله‌مان را با آمریکا حل کنیم. آقای روحانی برای منافع و ضررهای این کار دو ستون درست کرده بود.
شیرعلی‌نیا: این موضوع در زمان ریاست ‌جمهوری شما بود؟ اواخر بود یا اوایل؟
بله، اواسط دولت و در بحبوبه کارها بود. الان من آن دو ستون را در اینجا دارم. من برآن اساس و نظر و ضمن اینکه خودم هم نظراتی داشتم و اضافه کردم، رفتم و با آقا صحبت کردم. خیلی بحث کردیم. یکی، دو ساعت بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم. معمولاً وقتی با ایشان اختلاف داشته باشم، نهایتاً نظر ایشان را برای خودم حجت می‌دانم. چون ایشان رهبر هستند و حق اظهارنظر قاطع دارند. همین الان هم همینطور است. من گفتم: نمی‌توانیم حرف دیگری به شما بزنیم و فقط مساله ما و خداست. بالاخره در روز قیامت از من و شما می‌پرسند که چرا این همه ضرر و مشکلات برای نظام و مسلمانان ایجاد شد، اگر اینها را بر عهده می‌گیرید، من دیگر حرفی ندارم. ایشان گفت بله، جواب خدا با من باشد.
پرونده هم در آنجا بسته شد؟
مذاکره من با ایشان سر این قضیه بسته شد.

*حمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 810
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90356
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.