تاريخ انتشار: 08 مرداد 1400 ساعت 23:59:31
خط لوله ناامنی

✍️مقامات رسمی افغانستان در زمان میزبانی ایران از هیات بلند پایه طالبان از مقامات ایرانی درخواست کردند در حمایت از طالبان تجدید نظر کنند و از مقامات چین که دیروز میزبان هیات بلند پایه طالبان بودند درخواست کردند تا با اعمال فشار به طالبان آنها را وادار به ترک خشونت و جنگ کرده و به پذیرش آتش بس و صلح ترغیب کنند.
✍️مقامات ایران از شکست مذاکره آمریکا- طالبان و برنامه خروج نظامیان آمریکا بعنوان شکست استکبار و پیروزی مردم افغانستان استقبال کردند در حالیکه مقامات چینی در ملاقات با سران طالبان ضمن انتقاد از خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان در موضعی مشترک با روسیه نسبت به بازگشت گروه های اسلامگرای خشونت طلب مانند داعش به منطقه و افغانستان ابراز نگرانی کردند.
✍️علی رغم اینکه مقامات کشورمان مدعی همسویی راهبردی در تعریف منافع و مصالح ایران و چین-روسیه در منطقه و جهان هستند اما چین و روسیه در موضوعات بسیار مهم مرتبط با افغانستان مانند تحکیم دولت قانونی اشرف ،  خروج نظامیان آمریکا و ناتو و بازگشت و استقرار طالبان از دیدگاه متفاوت و و منافع متقابلی برخوردار و مذاکره و تبادل نظر ایران علی الظاهر در مواضع راهبردی مقامات روسیه و چین به شدت بی تاثیر بوده است.
✍️براساس آمار مراکز بین المللی طی ماههای گذشته بیش از چهار میلیارد دُز واکسن کووید۱۹ در بیش از ۱۷۰ کشور جهان توزیع و تزریق شده است یعنی معادل ۱۰٪ جمعیت جهان شامل آمریکا ، اروپا و برخی کشورها موفق به دریافت دُز کامل و حدود ۴۰٪ جمعیت جهان حداقل موفق به دریافت یک دُز شدند هرچند چین و به مقدار بسیار کمتر روسیه هم پس از واکسیناسیون داخلی در تامین حدود ۱.۲ میلیارد دُز نیاز جهانی اقدام کردند.
✍️مراکز کشورمان علی رغم حدود هجده ماه تبلیغ و فضاسازی و ادعای گسترده ساخت انواع واکسن داخلی و غیره داشتیم تا این لحظه با اتکا بر بیش از ۹۰٪ واکسن وارداتی ایران موفق به تزریق حدود ۱۱ میلیون دُز شامل حدود ۳ میلیون نفر دُز دوم و هفت میلیون نبر دُز اول شده است یعنیمجموعاً ۱۲٪ جمعیت کشور موفق به دریافت دُز اول واکسن شدند که سهم تولید داخل(برکت) علی رغم ادعاهای ابتدایی حداکثر ۱.۲ میلیون دُز است در حالیکه واکسن آمریکایی و انگلیسی پس تامین نیاز داخلی با ارسال بالغ بر ۲.۵ میلیارد دُز به بیش از ۱۷۰ کشور جهان در راس برنامه واکسیناسیون جهانی قرار دارند.
✍️همزمان با تصویب ارجاع طرح تحدید و تهدید فعالیت در شبکه های اجتماعی که در پلتفرمهای خارجی خارج از نظارت مراکز داخلی فعال هستند آغاز به کار صفحه اینستاگرامی رئیس جدید قوه قضائیه که بلافاصله به ایراد اتهام حقوق بشری توسط اینستاگرام از دسترس خارج شد قابل توجه و تامل بود. علی رغم اصرار دست اندرکاران مسدود سازی امکان فعالیت ایرانیان در شبکه های اجتماعی فعال فضای مجازی اما تقریبا همه مردم هدف اصلی تصویب قانون صیانت یا مسدود سازی را می دانند طرح صیانت که چیزی جز ممانعت از ارتباط ، تبادل نظر و اطلاع رسانی خارج از توان کنترلی مراکز امنیتی ندارد چنانچه ترکیب کمیته فضای مجازی به شدت به نفع مراکز نظامی ، امنیتی و غیردولتی پیش بینی شده است.
✍️شاید سوال مناسبی است اگر به پرسیم آیا در آستانه ورود اینترنت ماهواره ای پس از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کردستان عراق به فضای ایران تصویب کمیسیونی طرح محدود سازی دسترسی مردم به اینترنت و شبکه های اجتماعی تلاش اقلیت نمایندگان مجلس حداقلی برای گسیل ایران به سمت اینترنت ماهواره ای نیست؟ چرا نمایندگان مجلس امکان ارتباط آزاد و بدون سانسور و کنترل مردم ایران را بزرگترین تهدید منافع ، مصالح و امنیت ملی مورد نظر خود می دانند.
✍️اینکه چرا سردار قالیباف در ساعات تصویب طرح مسدود سازی آزاری مردم ایران در دسترسی و ارتباط در شبکه های اجتماعی سفر سیاسی _ اقتصادی به سوریه را انتخاب کرد بماند اما اعلام سردار مبنی بر اینکه امروز دوره آغاز ساخت و ساز حرکت اقتصادی در سوریه خواهد بود حتما برای سوری ها مانند لبنانی ها پس از جنگ ۳۳ روزه مایه شادمانی است شاید برای ما مردم ایران وعده آغاز دوره جدید شرایطی بدتر از امروز باشد و مردم ایران هم شاید البته شاید محق به ابراز نظر آزادانه در تقبل پرداخت هزینه بازسازی سوریه مانند مورد لبنان در گذشته باشند.
✍️خبر ایجاد خط لوله انتقال نفت از سکوهای ایران به دریای عمان و به تعبیر دیگر بی نیازی ایران در صادرات نفت به خلیج فارس شاید امنیتی ترین خبر منفی ارسالی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس بود تا اطمینان کنند که هیچ منفعت و مصلحت مشترک در حفظ امنیت تنگه هرمز ندارند آخرین وجه واگرایی که تحققش توسط آمریکا و سایر قدرت های فرا منطقه بدون صرف هزاران میلیارد دلار ممکن نبود. ۸مرداد۰۰

  تعداد بازديدها: 2987
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=90313
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.