تاريخ انتشار: 22 خرداد 1400 ساعت 23:46:50
انتخاب عقلانی مشروع

✍️امام خمینی(ره) در خصوص انتخاب کاندیداها با بیان صریحی فرمودند: اگر همۀ کسانی که در رأس ‌‏[‌‏هستند‌‎ ‌‏]‌‏ بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید‌‎ ‌‏لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست برشما تبعیت کنید باید خودتان تشخیص‌‎ ‌‏بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رأی بدهید. (دیدار با فرمانداران و بخشداران  ۱۳دی۶۲)
✍️اما چرا علی رغم حکم شرعی که امام خمینی بیان فرمودند در این روزها یا در تمامی مقاطع انتخاباتی با ترویج دعوت به تبعیت از رویه امام خمینی مواجه می شویم، بطوریکه برخی امامان جمعه و علمای حوزوی شرکت در انتخابات را واجب شرعی ، برخی بیعتی با ولی فقیه ، برخی استقبال و حرکت به سوی ظهور حضرت ولی عصر(عج) و برخی به افراط گرویده و پرهیز از شرکت در انتخابات را تا کفر مسلمان و مومن اعلام می کنند؟
✍️اما سوال درست این است که وقتی کاندیدی را صالح و شایسته رای نمی دانیم یا کاندیداها را ناصالح می شناسیم شرکت در انتخابات به چه معنا است؟ آیا شرکت در چنین انتخاباتی تایید رویه کج و نادرست منجر به تایید عناصر ناصالح بعنوان کاندیدای صالح نیست؟ آیا نباید با نادیده گرفتن حداکثری انتخابات مانند اتفاقی که در انتخابات ۹۸ واقع گردید شیوه حذف افراد شایسته را مورد اعتراض قرار داد؟
✍️اگر حکم شرعی امام خمینی که مبنی بر لزوم پرهیز از تبعیت آحاد مردم در انتخاب افراد غیر صالح بیان فرمودند را حجت شرعی بدانیم آیا شرکت در انتخابات فاقد کاندیدای متشرع ، کاردان و شهره به عقلانیت و پاک دستی شرعی و عقلی خواهد بود؟ آیا شرکت در چنین انتخاباتی تایید رویه غلط و ظلم در حق شایستگان و آحاد مردم نیست؟
✍️شورای نگهبان مدعی احراز صلاحیت اخلاقی ، اعتقادی ، سیاسی ، مدیریتی و عقلانیت کاندیداهای معرفی شده است، کاندیداهایی که در برابر چشمان دهها میلیون هموطن به صراحت یکدیگر را به انواع فساد اخلاقی و عقلی تا سیاسی و مدیریتی متهم کردند، کاندیداهایی که به صراحت یکدیگر را به انواع خیانت تا جنایت و جعل تا پولشویی مورد اتهام قرار دادند، کاندیداهایی که پرده از فساد سایر کاندیداها کنار می زنند یا غرق دروغ پردازی و خیانت در امانت هستند. بهرحال به قطع و یقین از حداقل شایستگی برخوردار نبوده و دلیل عدم اثبات احراز صلاحیت کاندیداها خواهند بود.
✍️بنابر فرمایش امام خمینی رضوان الله علیه مشروعیت انتخاب علی القاعده نمی تواند از مجرایی جز انتخاب بر اساس مبانی عقلانی باشد و حتما در تعبیر دقیق تر از مشروعیت و عقلانیت در انتخاب واحد نخواهیم رسید. اگر مشروعیت به شرع دین برسد و عقلانیت را به مکر و حیله و حسابگری دنیا پرستانه نیالوده باشند.
✍️شاید سوال مناسبی است که بپرسیم اگر در انتخاب گزینه صالح به فرمایش حضرت امام خمینی به تشخیص نرسیده و به تکلیفی که امام فرمود مجاز به تبعیت از دیگران نیستیم آیا برای ادای مسئولیت عقلی ، دینی و اجتماعی راهی وجود دارد؟ ۲۲خرداد۰۰

  تعداد بازديدها: 2875
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89863
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.