تاريخ انتشار: 22 ارديبهشت 1400 ساعت 23:55:30
جوان گریزی مفهوم تحول

✍️سخنان مقام معظم رهبری در دیدار غیر حضوری با تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی که به طور معمول نسبت به دانشجویان مهندسی و حتی هنر آرام و غیر سیاسی محسوب می شوند حائز نکات قابل تاَملی است . هر چند طی ۳۲ سال گذشته متاسفانه هرگز هیچ مطالعه و تحلیل محتوای مستقلی نسبت به دیدارهای مذکور علی الخصوص با رویکرد ارزیابی ضریب اثرگذاری انجام نشده است.
✍️معظم له در پاسخ به انتقاد از انتصاب گسترده سالمندان در مجموعه های تحت امر رهبری فرمودند: برخی تصور کردند که منظور از دولت جوان انقلابی دولتی است که همه اعضای آن در رده سنی ۳۵-۳۰ سال باشند اینطور نیست، دولت جوان انقلابی فقط شامل وزرا نیست بلکه مجموعه وسیعی از صدها مدیر مؤثر و تعیین کننده است به شرط آنکه دولتی سرکار بیاید که مسئولانش اطمینان و اعتقاد به جوانان داشته باشد. معظم له راه ایجاد تحول را عبارت از تشکیل دولتی معتقد به تحول و عنصر تحول‌آفرین جوان نخبه‌ مؤمن انقلابی نامیدند.
✍️اما استفاده از ظرفیت نیروهای جوان غالباً در حد شعار لازم الذکر سخنرانی مقامات و درج در یک جمله سرآغاز هر متن و طرح رسمی باقی ماند، شعارزدگی جوانگرایی فاقد باور و محتوا که عملاً به نادیده گرفتن جوانان نخبه و آزاد اندیش در عرصه فعالیت سیاسی کشور انجامید، چنانچه در دوره مدیریتی دولت نهم و دهم گروهی از جوانان خاص با کسب یک مجوز قانونی تحت عنوان مشاورین امور جوانان در چند هزار پست تشریفاتی استخدام شدند.
✍️متاسفانه جوانگرایی در طرح بازی مذکور خلاصه و لشکر جوانان تحصیل کرده بیکار طی دو دهه گذشته و قطعا دهه آینده راهی جز سرگردانی و تلاش برای خروج از کشور نداشته و ندارند، البته بر اساس آمار اعلامی سه قوه، ابر موسسات عمومی غیر دولتی، نیروهای نظامی و ... طی دو دهه گذشته حداقل ۳۰-۲۰ میلیون شغل جدید ایجاد و حتما تمام جوانان تحصیل کرده جویای کار شاغل می باشند !.
✍️چنانچه رئیس قوه قضائیه مدعی است فقط با تکرار یک دستور نیمه قضایی ساده ظرف کمتر از یکسال بیش از ۲۰۰۰ واحد اقتصادی با صدها هزار شغل بازگشایی شدند، یا رئیس ستاد اجرایی مدعی شد ظرف سال گذشته بیش از ۳۰۰-۲۰۰ هزار شغل ایجاد کردند و سایر ابر موسسات هم از این نوع ادعا فراوان دارند اما مشخص نیست که چرا هر روز بر کم و کیف لشکر تحصیلکردگان بیکار و خروج نخبگان جوان از کشور افزوده می شود.
✍️براساس تعاریف علمی تحول به معنای راهبرد یا حتی الگوی تغییر و پیشرفت نیست بلکه به وضعیتی از تغییر اشاره دارد. تحول رویکردی برای تحقق تغییر است و تغییر شاید یکی از راهکارهای اجرایی رشد و پیشرفت باشد بنابراین اشاره به تحول بعنوان راه خروج از مشکلات و حل مسائل حتما درک صحیحی نیست.
✍️تحول مفهومی کیفی است و بر خلاف تغییر که به کمیت اشاره و تبدیل از یک مقدار مشخص به مقدار دیگر است. تحویل کیفیتی غیر قابل اندازه گیری اما با آثار قابل مطالعه در نگرش ، باور ، تدابیر اتخاذی یا تغییر رویه ها تا روند اجرایی منجر به افزایش ظرفیت رفاه عمومی قابل اندازی گیری و ارزشگذاری است.
✍️اگر تحول علمی تا تفکر بشری در زمینه های مختلف را منشا تغییرات بسیار بدانیم با یک بررسی نچندان پیچیده در می یابیم که ایجاد تحول برخلاف تغییر بیش از علم نیازمند دانش یا تجربه علمی است، شرایطی که به دلایل ذیل با سن جوانی سازگار نیست.
*اولا هیچ جوانی نمی تواند به دلیل مقتضیات سنی مدعی تجربه علمی هم باشد.
*ثانیا اساتید مجرب دانشگاه پس از سالدها تدریس و تحقیق در موقعیت راهنما و مشاور پایان نامه دانشجویان ارشد و دکتری قرار گرفته و می توانند از فرصت تبدیل علم به دانش برخوردار باشند.
*ثالثا اساتید در چنین شرایطی در آستانه ی ورود به مرحله سرریز دانش به صنعت قرار می گیرند.
✍️شاید اشاره به یک تجربه ی بی نظیر بشری در حوزه ی علم و دانش برای واقع بینی مقامات کشورمان مفید به فایده باشد درک تجربه ی بشری که شاید در روزگاری نچندان نزدیک مقامات ما را هم از گرفتاری در شعارزدگی مفرط گمراه کننده برساند.
*اندیشمندی نیست که نوبل را به نماد معرفی برترین دستاوردهای علمی نشناسد، انتخابی که در فرایندی غیر متمرکز با مشارکت دانشمندان جهان ممکن می شود. مناسب است مقامات کشور بدانند که طی ۱۲۰ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ دانشمند منتخب جایزه نوبل علوم فیزیک ، شیمی ، پزشکی ، اقتصاد و ادبیات در سنین ۹۰ - ۶۰ سال قرار داشته و برخلاف ادعای مقامات کشورمان هیچ جوان دانشمندی طی ۱۲۰ سال گذشته با مصداق هم اندیشی و اجماع دانشمندان جهان در موقعیت علمی ایجاد تحول علمی در زندگی اجتماعی دیده نمی شود. ۲۲اردیبهشت۰۰

  تعداد بازديدها: 2723
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89571
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.