تاريخ انتشار: 13 فروردين 1400 ساعت 17:54:31
سیزده مردم تا طبیعت دولت

✍️مردمان هرمزگان و شاید تمامی ساکنین حدود شمالی آبی خلیج فارس و به رسم و باور ساکنین جزیره بزرگ قشم سال ها و شاید به اندازه یک تاریخ و پدر در پدر بخش بسیار زیبایی از این جزیره را به نام دره شیاطین می شناختند و هیچ کس جرات و جسارت حضور شبانگاهی و حتی طی روز در این منطقه را نداشت دره شیاطین منطقه خوفناک اهالی بومی مبدل و از مردگان ناشی از وحشت قصه ها نقل شده بود.
✍️پس از اعلام قشم به منطقه آزاد تجاری و گردشگری این جزیره بسیار بزرگ تقریبا متروک به سرعت آباد و برای همگان قابل دسترس شد ، بطوری که به فاصله بسیار کوتاهی دره شیاطین با تغییر نام به دره ستارگان به عنوان یکی از جذال ترین فهرست نقاط جزیره قشم به گردشگران معرفی گردید  .اینک دره شیاطین به نام دره ستارگان از بهترین نقاط کشورمان است که علاقمندان می توانند شب ها را به دیدن یک آسمان ستاره و صدها شهاب سنگ عبوری نشسته و لذت ببرند و البته جزیره هم به کسب درآمد بیشتر از گردشگران و طبیعت گردان بپردازد.
✍️فرارسیدن فروردین و تعطیلات عید نوروز در ایران یادآور آغاز سالی جدید ، بازگشت به مراودات گسترده ی خانوادگی و اجتماعی و در خاتمه گشت و گذار در طبیعت بود ، که هر کدام به دلائلی در مقاطع مختلف به چالش کشیده و بالاخره با ابراز تمایل و اصرار مستمر آحاد مردم از سوی مراکز حکومتی و دولتی توجیه ، همراهی ، تمکین و پذیرفته شدند . اینگونه بود که عید نوروز به تمام قواعد گذشته بازگشته و سیزدهمین روز فروردین هم که روز تفریح خانوادگی و جمعی در دشت و دمن بود به نام روز طبیعت تثبیت شد.
✍️هنوز شاید بسیاری از مردم کشورمان مانند میلیاردها ساکن دیگر زمین به مفاهیمی چون نحوست برخی اشکال ، اعداد ، مفاهیم ، اتفاقات ، روزها و ... عملا باور داشته و مقید به رعایت آداب و انجام اقداماتی باشند ، اما واقعیت این است که تغییر روز دفع یا فرار از نحسی سیزده با پناه بردن جمعی و خانوادگی به دل طبیعت شاید یکی از زیباترین مظاهر قابل تعریف و تمجید در نحس زدایی باشد . شاید رعایت ادب حضور همزمان با اعمال ، رفتار ، سرگرمی و حتی مصرف تنقلاط و مواد غذایی یکسان توسط میلیون ها خانواده ایرانی در دل طبیعت خوش یمن ترین روزها است.
✍️اما چرا روز طبیعت را که باید مردم بی هیچ اضطراب و دغدغه خاطر صرفا مشغول تفرج و تفریح با خانواده و در جمع جامعه باشند؟میتوان روز مقاومت ، مقابله و موفقیت ملی هم اعلام کرد؟ واقعیت این است که سال های دهه شصت به هر دلیل و با هر انگیزه سعی بسیار شد تا سیزده بدر را خرافه گرایی و باور به رسوم غلط تعریف و مردم را به ترک این عمل ضد ارزشی ترغیب کنند . رسم و رسوم مورد علاقه مردم که به مرور زمان و به خواست و اراده مردم استمرار و ماندگار شد تا اینکه بالاخره مراکز غیر مردمی عمومی عقب نشسته و نهایتا با تغییر روز سیزده بدر به روز دوست طبیعت همه چیز ختم به خیر مردم و مراکز حاکمیتی ، همه با رضایت کامل احساس غرور و پیروزی کردند.
✍️اما اگر برخورد خشک و تحقیر آمیز ابتدایی تا اکتفا به تغییر نام نبود با یک عقلانیت حکومتی می توانستند سیزده بدر و حضور بسیار فراگیر خانواده ایرانی در خروج از خانه و شهر و اطراق در طبیعت را به بزرگترین خروج مطمئن ، سلامت و مجهز مردم از مناطق مسکونی و استقرار سازمان یافته در طبیعت را تحت عنوان مانوری بی نظیر در برخورد بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و غیره تبدیل کنند که هرگز نشده است . علی الظاهر هنوز فهم مراکز حاکمیتی از دولت تا نیروهای نظامی و امدادی از  اهمیت قابلیت تغییر دره شیاطین به دره ستارگان فاصله بسیار داشته و هر روز ناچار باید شاهد تکرار موارد مشابه پُر تعداد داریم.
✍️امروز در فضای مجازی فیلم بخش کوتاهی از سخنرانی یکی از چهره.های مذهبی در دو تاریخ مختلف در مورد چین منتشر شد که شاید اگر مقدمه مشخصی از صداقت و افزایش دانش و درک گوینده از حقایق بود حتما می توانست از جنس تبدیل دره شیاطین به ستارگان هم باشد . سخنران در سخنرانی اول از چین به زندان سیاهی یاد می کند که مردم بیچاره در زندانش مانند کره شمالی قادر به دیدن میله های زندان نیستند و در سخنرانی دوم که شاید بی ارتباط با توافق ۲۵ساله ایران و چین نباشد ، چین را به ام القرای مورد نظر امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام می نامد.
✍️اینکه پذیرش از سر استیصال سیزده بدر مردم به روز طبیعت نمی تواند به برنامه مناسبی برای افزایش بهره وری اجتماعی مراکز حکومتی تبدیل شود حتما ریشه در استمرار نگاه تحقیر آمیز دولت ها به آداب و رسوم مردم دارد ، همانطور که تغییر مواضع سخنران در دو سخنرانی مختلف از چین سیاه به چین نزدیک به ام القرای امام علی علیه السلام نمی تواند نشان از باور به تغییر چین یا فهم از نیازهای ایران باشد ، بلکه چنانچه طی روزهای گذشته مکرر تاکید کردند چین تنها فرصتی برای استمرار مقابله با آمریکا است. ۱۳روردین۰۰

  تعداد بازديدها: 2710
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=89141
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.