تاريخ انتشار: 04 اسفند 1399 ساعت 23:28:38
حمله سنگین مجلس به دولت به خاطر توافق با آژانس اتمی/ نمایندگان: مسئولان دولت باید مجازات شوند

در پی توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از مذاکرات دیروز حاصل شد، نمایندگان مجلس امروز حملات شدیدی به دولت داشتند و خواستار مجازات مسئولان دولتی شدند و حتی بررسی لایحه بودجه 1400 در جلسه نوبت صبح مجلس هم متوقف شد.

به گزارش جماران؛ بخشی از انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت به دلیل توافق با آژانس اتمی در پی می آید:

زهره الهیان - نماینده تهران 

‌اعتراض مجلس به بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس که شب گذشته ساعت۱۲ منتشر شد، باعث توقف رسیدگی به بودجه درمجلس شد

‌نمایندگان یک صدا از تخطی دولت از قانون لغو تحریم‌ها اعتراض کردند.

مسئولین دولت بواسطه عدم اجرای قانون طبق بند۹قانون لغو تحریم ها مجرم شناخته میشوند وبایدمجازات شوند.

مالک شریعتی نیاسر

رسیدگی به بودجه۱۴۰۰ متوقف شد

مجلس به دلیل تفاهم مشکوک دیروز دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد

طبق قانون:

 ١-با عدم انجام تعهدات طرف مقابل در لغو کامل تحریمها، از فردا ۵ اسفند باید توقف نظارتهای فراپادمانی بدون راه فرار انجام شود.

۲. مجلس باید گزارش اقدامات فنی وسیاسی دولت را بشنود و اگر قانع نشد، افراد مستنکف از اجرای قانون (رییس‌جمهور و سایر مقامات ذیربط) مجازات شوند.

۳.تداوم هرگونه نظارت فراپادمانی به هرشکل، تخلف است و مجلس از حق ملت کوتاه نمی آید.

«تا یکساعت دیگر دولتیها به مجلس آمده، گزارش میدهند»

سیدمصطفی میرسلیم -تهران

هرگونه مذاکره و توافق برجامی برخلاف مفاد مصوبه مجلس مردود است.

محمد حسن آصفری -اراک

دولت حق هیچ توافقی خلاف مصوبه مجلس  مبنی برملزم کردن غرب به برداشتن تحریم ها درزمان مقررشده مجلس ندارد. توافق دیشب آژانس با سازمان انرژیاتمی مبنی بر دادن فرصت سه ماهه خلاف مصوبه مجلس است و طبق ماده هشت ونه مصوبه مجلس اجرا نکردن مصوبه  جرم است.

سید نظام الدین موسوی - تهران 

ظاهراً نگرانی دو روز پیشم از احتمال تمدید مهلت ۲ماهه لغو پروتکل الحاقی پربیراه نبود. 

مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب از توافقی با دولت ایران گفته که مطابق آن گرچه پروتکل الحاقی لغو می‌شود اما تا ۳ماه دیگر فعالیتهای نظارتی و راستی آزمایی آژانس پابرجا می‌ماند. دور زدن قانون؟!

جناب آقای رییس جمهور! وزیر محترم امور خارجه! هفت سال فکر می‌کردید اگر از مواضع خود عقب نشینی کنید، طرف مقابل امتیازی به شما می‌دهد؛ که نداد. بیاید این هفت ماه باقیمانده اینطور فکر کنید که اگر محکم بمانید و عقب نشینی نکنید طرف مقابل به شما امتیاز می‌دهد؛ شاید داد. امتحان کنید.

احمد امیرآبادی فراهانی - قم

طبق قانون مصوب مجلس باید بازرسیهای فراپادمانی داوطلبانه که دربرجام پذیرفته شده بود از۵ اسفند متوقف وبازرسی‌ها اخراج شوند.

قانون باید اجرا و عزت ملت ایران حفظ شود.  آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا و دیگران قابل اعتماد نیستند. مردم را فریب ندهید. تحریم ها باید لغو شود.

علی خضریان - تهران

با توجه به عدم اجرای تعهدات غربی‌ها در برجام، دولت موظف است نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند؛ لذا هرنوع دسترسی به آژانس، غیرقانونی است و مجلس به طور جدی ضمن نظارت بر اجرای قانون، طبق ماده ۹ با متخلفین و مستنکفین برخورد خواهد کرد.

ضمن اینکه طبق ماده ۷ قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، چنانچه کشورهای متعاهد نسبت به اجرای تعهدات و رفع کامل تحریم اقدام کنند، دولت موظف است به مجلس گزارش کند و تصمیم‌گیری پیرامون هر نوع همکاری با آژانس انرژی اتمی برعهده مجلس می‌باشد و هر نوع تفاهم بدون طی این روند غیرقانونی است.

علی بابایی کارنامی - ساری

طبق فرمایش رهبر انقلاب تا لغو عملی تحریم ها هیچ شرطی پذیرفته نیست!

اگر قرار است قوانین مانند قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها نقض شود، تصویب سایر قوانین از جمله بودجه ۱۴۰۰ بی‌فایده است فلذا مجلس تا تعیین تکلیف اجرای این قانون پرداختن به بودجه را متوقف خواهد کرد

محمد طلا مظلومی - بهبهان

نمایندگان مجلس انقلابی مرد عمل و با اراده مصمم خود بر اجرای کامل و بدون تاخیر قانون اقدام راهبردی برای لغوتحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران  پافشاری و اجازه نخواهند داد دیگران بجای آنها تصمیم بگیرند.

ابراهیم رضایی - دشتستان

در مقابل قانون‌شکنان خواهیم ایستاد...

احمد راستینه - شهرکرد

۵ اسفند پایان فرصت برای آمریکا و کشورهای پنج به علاوه یک است ما در اقدام راهبردی هیچ زمان جدیدی بعد از این مهلت برای ادامه فعالیت های فرا پروتکلی به دولت نداده‌ایم و نخواهیم داد .برای صیانت از حقوق ملت و لغو تحریم‌ها با کسی تعارف نداریم. مستنکفین از اجرای قانون مجرم اند.

علیرضا عباسی - کرج

طبق قانون، تمامی نظارت‌های برجامی و پروتکلی بدون هیچ گونه پیش شرط و یا روش‌های ابداعی توسط دولت باید لغو شود.

اجرای ماده ۶ طرح راهبردی لغو تحریم‌ها باید بطور کامل اجرا گردد. در غیر این صورت مجلس یکصدا ماده ۸ و ۹ قانون طرح راهبردی را اجرایی می‌کند.

فریدون عباسی - کازرون

بالا نگه داشتن پرچم مذاکره با آمریکا در شرایطی که می‌دانیم طبق دکترین اقتصادی امنیتی امریکا، اسناد حقوقی و  تجربه برجام رفع تحریمها در عمل اتفاق نخواهد افتاد، در بهترین حالت عقب انداختن انتظارات تورمی است.

کشور نیاز به برنامه اقتصادی با فرض ماندگاری تحریم ها دارد.

علی حدادی - ساوجبلاغ

امروز وظیفه ما در مجلس، نظارت دقیق بر اجرای کامل قانون اقدام راهبردی برای لغو تمامی تحریم ها و صیانت از منافع ملی ایران اسلامی است

بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، راهبرد "اقدام در برابر اقدام" سیاست قطعی جمهوری اسلامی است.

در مجلس انقلابی به جناح غربگرا اجازه نمیدهیم تا با نقض قانون در قالب بیانیه رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقابل منافع ملی بایستد.

چند سال مهلت داشتند و زمان را علیه ملت ایران تلف کردند. اجازه نمیدهیم بیانیه های سعادت آباد و لوزان تکرار شود.

بهروز محبّی نجم آبادی - سبزوار

اینقدر که دولت محترم با ابداعات ویژه و ابتکارهای خلاقانه تلاش میکند که به نفع آژانس بین المللی انرژی اتمی، قانون مجلس را  دور بزند ای کاش در حکمرانی داخلی و به نفع ملت بزرگ ایران این شیوه های خلاقانه را بکار می گرفت.

محمدرضا احمدی سنگری - رشت

دولت با توافق غیرقانونی با آژانس انرژی اتمی عملا مجوز تمدید سه ماهه تحریم ها علیه ملت ایران را صادر کرده است

قطعا مجلس نه تنها مانع خواهد شد بلکه پیگیر مجازات متخلفین نیز خواهد بود

مهرداد ویس‌کرمی - خرم آباد

هرگونه مصوبه ای که منافع ملت را بفروشد، غیرقانونی و قابل پیگیری قضایی است.

مالک شریعتی نیاسر - تهران

مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر نقض اجرای "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت" توسط دولت را طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی با ۹۲% تصویب کرد.

این گزارش به قوه قضائیه ارسال میشود تا طبق مواد ۸ و ۹ قانون فوق، متخلفین محاکمه و مجازات شوند.

اسماعیل حسین زهی - خاش

توافق‌ دولت با آژانس بر خلاف قوانین است؛ مطابق ماده ۹ قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها، متخلفان در هر مقامی به دست عدالت سپرده خواهند شد. 

وادادگی و مهلت بیهوده به دشمن نه چرخ سانتریفیوژ ها را خواهد چرخاند و نه چرخ زندگی مردم را.

علی اکبر کریمی - اراک

کسانی که در موضع برجام در این مجلس آمدند و قسم خوردند و برجام را بر این ملت تحمیل کردند، دیگر حرفشان برای ما حجت نیست! مجلس شورای اسلامی همیشه در رأس امور است.

احسان ارکانی - نیشابور

امروز و پس از نقض قانون «اقدام راهبردی» مجلس شورای اسلامی توسط دولت و سازمان انرژی اتمی، نمایندگان مجلس برای حسن روحانی و علی اکبر صالحی تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ نمودند تا نقض و استنکاف آنان از اجرای قانون توسط قوه قضاییه خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی شود.

عباس گودرزی - بروجرد

مصوبه مجلس در خصوص لغو پروتکل الحاقی در صورت عدم لغو تحریم ها و رفع موانع فروش نفت و برگشت ارز حاصل از فروش، کاملا روشن و اجرای آن از پنجم اسفندماه قطعی است و هرگونه اخلال و انحراف در اجرای مصوبه مجلس، مجازات دارد...

سیدنظام الدین موسوی - تهران

پیام قاطع مجلس: اجازه دور زدن قانون را نمی‌دهیم. نمایندگان مجلس با ۲۲۱ رای موافق و تنها ۶ رای مخالف، ضمن رد توافق دولت با آژانس بین المللی انرژی اتمی، طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه، استنکاف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را برای برخورد به قوه قضائیه ارجاع دادند.

مهدی سعادتی - بابل

توافق و بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران نقض صریح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران است. باتوجه به ماده۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس، باید رییس‌جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین را با قید فوریت به قوه قضائیه معرفی کرد.

  تعداد بازديدها: 973
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88799
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.