تاريخ انتشار: 15 دي 1399 ساعت 20:33:07
فرمانده سپاه قدس

✍️سالروز شهادت سردار شهید سلیمانی هم تمام شد . طی سالجاری بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری حاج قاسم گفتند که اهل دفاع مقدس خوب می دانند چیزی فراتر از اخلاق رزمندگان دفاع مقدس که به مدرسه عشق و سازندگی شهره بود نیست . بسیار به شجاعت در فرماندهی اشاره کردند که همراهان شهید حاج احمد ، همت ، باکری ، خرازی ، دستواره تا قربانی ، فضلی ، محصولی ، فتاح و بسیاری بسیاری دیگر می دانند که چیزی جز ویژگی معمول و همگانی تمامی سطوح رزمندگان و فرماندهان نبوده و نیست ، چنانکه در سلوک عملی صدها حججی جوان مدافع حرم مشاهده کردیم.
✍️بسیاری تلاش کردند پیروزی سردار سلیمانی را به دیانت ، تعهد ، ولایت مداری ، مهربانی و ... نسبت دهند که حتما بی ارتباط نیست ، اما صفات مذکور همگانی تر از آن است که ویژگی خاص و دلیل موفقیت شمرده شوند ، چنانکه مولا علی علیه السلام هم حائز تمامی ویژگی ها و خصال اخلاقی پیامبر صلوات الله علیه بود اما هرگز در کسب جایگاه و همراهی مهربانانه امت پیامبر (ص) حتی در مدینه بخت یارش نبود ، چنانکه بعد از امام علی علیه السلام امامت در خلافت دیده نشد.
✍️ستایش حاج قاسم عزیز بی آنکه دلایل موفقیت به درستی شناخته شود می تواند به شکل گیری مزار قدیسی برای راز و نیاز تا رفع حاجات بیانجامد که با توجه به وجود هزاران بقعه و امام زاده برای مراجعه مردم و البته وصیت حاج قاسم به پرهیز از مزار سازی و ایجاد فضای خاص در محل تدفینش کارساز نیست.
✍️برخی تلاش کردند به عقلانیت و قدرت مدیریت حاج قاسم در میدان نبرد ، تعامل سازنده با مقامات خارجی و سازماندهی نیروهای مردمی سایر کشورها برای ایجاد جبهه مقاومت اشاره کنند که با توجه به نتایج حاصله در شکل گیری لشکرهای فاطمیون ، حیدریون ، زینبیون و ... تا استحکام مقتدرانه و هماهنگی بی نظیر فی مابین حزب الله لبنان ، جهاد اسلامی در غزه ، انصار الله یمن ، جیش الشعبی عراق و دفاع الوطنی سوریه قطعا توام با موفقیت بود ، اما بار بسیاری از امور به دوش سایر فرماندهان هم بود.
✍️بسیاری تلاش کردند از قدرت مذاکره و چانه زنی یا اغناسازی حاج قاسم در ملاقات با رهبران و مقامات عالی سیاسی ، نظامی ، امنیتی و حتی اقتصادی کشورهایی مانند روسیه ، سوریه ، عراق و ترکیه بعنوان یکی از دلایل مهم و کلیدی موفقیت در مقابله با داعش تاکید کنند که حتما قابل دفاع است ، اما به چرایی شکل گیری قدرت چانه زنی متکی بر اختیار اشاره نمی کنند.
✍️مکتب حاج قاسم شاید آخرین مدل پرهیز از شناخت دلایل واقعی موفقیت فرمانده باشد . فعالیت سپاه برون مرزی که طی سال های فعالیت در سوریه و عراق تا یمن و لبنان گویی قائم به شخص و صرفا نتیجه اقدامات فردی حاج قاسم است . علی الظاهر بسیاری سهوا و شاید تعمدا مایل به نادیده گرفتن جایگاه و نقش سردار سرلشکر سلیمانی فرمانده تام الاختیار سپاه قدس هستند.
✍️سردار سلیمانی فرمانده عالی نبردی سخت بود که فقط در جبهه سوریه توسط فرماندهان عالی میدانی مانند سرداران همدانی ، حجازی ، اسدی ، عراقی ، فلاح زاده ، پور جمشیدیان ، نوعی اقدم ، الله دادی ، چهار باغی ، قاآنی ، ارجمندی زاده ، محمدی ، حق بین ، شهابی ، عظیمی فر و ... مدیریت می شد ، لذا نباید و نمی توان پیروزی در جنگ با داعش را قائم به فرد تعریف کرد.
✍️بنابر ادعای دکتر فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی ۳۰ میلیارد دلار صرف جنگ سوریه شد . بنابر ادعای سردار نقدی معاون فعلی هماهنگ کننده سپاه حدود ۱۷ میلیارد دلار توسط سپاه قدس صرف منطقه شده است . بهرحال بودجه در اختیار سپاه قدس کاملا محرمانه و خارج از بودجه عمومی دولت اعمال و توسط هیچ دستگاه نظارتی معمول مانند مجلس ، دولت و حتی ستاد کل راسا و بدون اذن فرمانده کل قوا قابل بررسی ، ارزیابی و نظارت نیست ، پس فرمانده از اختیارات بسیار برخوردار بود.
✍️نتایج مذاکرات محرمانه فرمانده سپاه قدس با رهبران کشورهای روسیه ، سوریه و ... بدون انتشار متن مذاکرات برای همه قوا لازم الاجرا بود . فرمانده سپاه قدس عملا حکم جانشینی فرمانده کل قوا تحت حمایت عالی رهبری را داشت . مجلس طی ۲۲ سال مانند ستاد کل نیرواای مسلح هرگز در موقعیت سوال از فرمانده سپاه قدس در مورد ماهیت مذاکرات ، امتیازات مورد مبادله و حتی استفاده نظامی روسیه از خزر ، پایگاه هوایی و فضای کشورمان برای پرواز بمب افکنها تا پرتاب موشک نبود.
✍️سردار سلیمانی فرمود پس از دریافت حکم فرماندهی در ۷۶ رهبری فرمودند برو هر وقت فکر کردی که فرمانده سپاه قدس شدی بیا در مورد ماموریت و وظایفت صحبت کنیم فرمودند رفتم و پنج سال بعد برای صحبت خدمت رهبری رسیدیم . سردار طی ۲۲ سال با اختیار تام از سوی فرمانده کل قوا ، مقام معظم رهبری فعالیت کردند . تمام قوا موظف به همکاری و حمایت بودند جز به محضر فرمانده کل قوا موظف به گزارش نبودند باید سبک مدیریت فرماندهی سپاه قدس برای عبرت آموزی و پرهیز از خطا را به جد مطالعه گردد.  ۱۵دی۹۹

  تعداد بازديدها: 3110
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88265
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.