تاريخ انتشار: 29 آذر 1399 ساعت 01:22:42
کودکان و نوجوانان بی دفاع

✍️انتشار تصاویر برخی رسانه های خارجی و داخلی از روح الله زم و فرزندان خردسالش قطعا برای هر پدر و مادر یا حتی جوانان و نوجوانان با هر دین و مسلکی آزار دهنده و تاَثر برانگیز است . اینکه سرنوشت کودکانی با شرایط مشابه بی آنکه حق انتخاب داشته و حتی بدانند از داشتن موهبت پدر و خانواده محروم و یا محکوم به تحمل چه سرنوشتی ناخواسته هستند ، چه خواهد بود.
✍️یکی از مجریان تلویزیون هم مدتی پیش با اجرای برنامه گفتگو با فرزندان نوجوان یکی از شهدای معظم در سوالی سخیف که قطعا از نگاه متخصصین روانشناسی و جامعه شناسی از مصادیق قطعی کودک آزاری و شکنجه روانی محسوب می شود در برابر دوربین تلویزیون و در حضور سایر خواهر و برادر کم سالش پرسید اگر الان از شما بپرسند شما موشک نداشته باشید اما پدرت کنارت باشد کدام را می پذیری که دختر نوجوان که به راستی داشتن پدر را به دلیل شهادت تجربه ندارد گفت: پدرم کنارم نباشد . جالب اینکه هیچ مقام عالی رتبه و مرکز حکومتی ، مذهبی و دانشگاهی هم معترض بدترین اشکال سوء استفاده از این نوجوانان نبوده و نیست.
✍️کودکان و نوجوانانی که چه بسا باید متاَثر از خواسته های پدر و البته به جبر و متاثر از رفتار هیجانی اطرافیان باید قهرمانانه و شاید ظاهر مابانه به طی مسیر و حتی شغل و ظواهر پدر اقدام و در صدد تکرار پدر باشند ، یعنی که بجای تجربه یک بار امکان زندگی غیر قابل تکرار در نهایت ناچار از تکرار تصویری ناقص و ناتمام از پدرشان باشند و از انتخاب زندگی خود محروم گردند.
✍️معرکه گیران استفاده تبلیغاتی از پاکی و مظلومیت کودکان در توجیه انتخاب هایی که پدرانشان داشتند حتما اقدامی ناشایست و رفتاری غیر انسانی و غیر دینی است که هنوز توسط قانون گذار و جامعه دیده نمی شود . جامعه و قوانینی که تاکنون حتی قادر به مدیریت استثمار آشکار و بسیار گسترده کودکان کار کف و چهار راهها خیابان های کشور نبوده و نیست.
✍️حتما از موارد آسیب پذیری فرهنگ اجتماعی ما است که تلاش می کنیم تا با ساخت و پخش تصاویر غیر معقول مانند موارد مذکور خواسته یا ناداسته موقعیت پدر و مادری را از دلایل حقانیت  باورها   تصمیمات و اقدامات افرادی که به هر دلیلی دیگر نیستند بدانیم . رویه غیر منطقی که بیش از هر چیز در صدد کور ساختن قدرت اندیشه و تفکر با تمرکز بر تحریک عواطف و احساسات جامعه است.
✍️البته شاید این سوال مطرح باشد که سوال از فرزندان رشید و بالاتر از سن قانونی در مورد سرنوشت پدران و مادران از چنین شرایطی برخوردار نیست و می تواند مورد استناد و استفاده تبلیغی پرسشگر باشد؟ اما واقعیت این است که جوانان بالغ هم باید در شرایط معمول ، غیر تبلیغی ، بدون حضور مقامات و توسط افراد غیر مارک دار مورد سوال قرار گیرند ضمن اینکه ابراز همراهی خانواده فرد متوفی دلیل بر صحت عمل نیست؟
✍️شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم سازندگان تصاویری از این دست از چهره معصوم و پاک کودکان و نوجوانان داغدار پدر برای امور تبلیغات سیاسی بهره می گیرند . می توانند از شرافت انسانی ، دینی صادقانه در خدمت به جامعه برخوردار باشند؟ آیا مایلند تصویر فرزندانشان هم در سنین کودکی و نوجوانی با شرایط مذکور مقابل دوربین خبرنگارانی از جنس خودشان قرار گیرد؟
✍️قانونگذاران کشورمان باید به عمق فاجعه توجه و با تصویب و اجرای قوانین مبارزه با اشکال مختلف سوء استفاده ، آزار و شکنجه کودکان و نوجوانان زمینه مقابله با رویه مذکور را فراهم کنند . باید حتی انگیزه و سلامت روانی  خانواده های مشوق چنین رویه و عملی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا خانواده به عاملی برای سوء استفاده از این دست قرار نگیرند. ۲۸آذر۹۹

  تعداد بازديدها: 3201
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88061
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.