تاريخ انتشار: 27 آذر 1399 ساعت 20:33:35
مشروعیت توهین به دیگران

✍️توهین مجله شارلی ابدو به ساحت نبی مکرم اسلام (ص) به حق مورد اعتراض مسلمانان قرار گرفت و حتی مقامات عالی کشورمان روسای جمهور فرانسه ، دانمارک و ... را به دلیل بی تفاوتی یا حمایت غیر مستقیم از این عمل قبیح آماج انتقاد و توهین متقابل قرار دادند.
✍️اصولا یکی از دلایل اوج گیری اعتراضات سال ۵۷ و شاید تسریع در روند شکل گیری انقلاب اسلامی درج مقاله توهین آمیز ارتجاع سرخ و سیاه با مضامین توهین آمیز علیه ساحت علما و علی الخصوص امام خمینی (س) در تبعید بود که زمینه قیام یکپارچه مردم ایران را فراهم ساخت.
✍️آموزه های دینی ما را از توهین به دیگران منع و حتی توهین به خدایان سنگی و چوبی مشرکین را نکوهش و عاملی برای توهین مشرکین به خدای یکتا اعلام می کند وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ، امام بزرگوار هم در پیروی از سیره علوی حتی در اشاره به جنایتکاری چون صدام از چارچوب ادب خارج نشد و در بدترین شرایط و آلام روحی هم ادب در کلام را مراعات کردند.
✍️اما مدتها است توهین و تحقیر فرهنگ رایج رسانه و مقامات کشورمان است . شاید سیاست گذاری با ماهیت دشمن ستیزی است . اصرار به وجود دشمنی خبیث در تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی که باید مورد مبارزه مستمر باشد می تواند در طول زمان به خلق و خوی مسلط اجتماعی تبدیل و زوایای رفتار فردی و اجتماعی را به همرنگی با خود سوق دهد.

✍️خلق و خوی متاثر از دشمن ستیزی بیرونی اگر تواَم با توجه نباشد و به فرمایش دیروز مقام معظم رهبری به غفلت از لزوم مهربانی و هم بستگی داخلی برساند ، حتما به مشکلی اساسی و شاید لاینحل رسانده شود ، شاید به بدبینی افراطی مبتلا کند که امام راحل همواره از شیطان می دانستند و همه را توجه و پرهیز می دادند ، باید هشداری دیروز رهبری را بسیار جدی تلقی کرد که تعامل و همراهی داخلی  را ممکن و قابل دسترس ندانیم.
✍️برخی مطبوعات چهارشنبه تصویر رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا را با گوشی دراز و توهین آمیز در صفحه اول منتشر کردند . طرحی که دقیقا با همین شمایل اوایل هفته در مورد اردوغان رئیس جمهور ترکیه منتشر شد که مورد اعتراض شدید ترک ها قرار گرفت.
*متاسفانه توهین به رهبران و ملت ها در مطبوعات و بر زبان مقامات کشورمان به سادگی جاری می شود و علی الظاهر ما ایرانیان توهین به دیگران را از حقوق مسلم ابتدایی خود می دانیم و در عین حال توهین دیگران به رهبران و باورهای خودمان را از خباثت دشمنان و مستوجب اعمال کیفر اعلام می کنیم.
✍️شاید برخی توهین به رهبران و باورهای سایر ملل را از حق آزادی مطبوعات ایران بدانند ، اما ایکاش درک کنند که سایر ملل جهان هم می توانند با همین منطق نسبت به رهبران و باورهای ما برخورد کنند ، چنانکه وقتی امام جمعه موقت تهران در خطبه ی چند سال گذشته با الفاظ زشت به درگذشت پادشاه عربستان اشاره کرد . مقامات عربستان تذکر دادند که در مرگ رهبر شما علی رغم تمام اختلافات ما بی حرمتی نکرده و نماینده ویژه برای ادای احترام به تهران اعزام کردیم.
✍️اخیرا امام جمعه موقت دیگر تهران با الفاظ غیر اخلاقی مقامات آمریکایی را سگ خطاب کرد و فلان مدیر مسئول روزنامه با علم به ریشه اصطلاحات مورد استفاده دو حزب بزرگ آمریکا با لفظ بی ادبانه از پیروزی الاغ ها در آمریکا نامبرد ، در حالیکه به خوبی می داند استفاده از دو لفظ الاغ و فیل با چه مفهومی و از چه زمانی توسط دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و حداقل ۷۵ میلیون رای دهنده به هر حزب اطلاق می شود.
✍️تکیه بر فرهنگ دشمن ستیزی متاسفاته طی ده های گذشته چنان روابط سیاسی و اجتماعی ، حتی خانوادگی ما تحت تاثیر قرار داده که به مهمترین ابزار نفی و طرد غیر خود تعریف شده است.
*یکی از روحانیون سادات و شاخص مجلس سوم نقل کرد که با دو برادر معمم که یکی در مجلس و دیگری در مسندی کلیدی دیگر قرار داشت صرفا به دلیل اختلاف دیدگاه سیاسی چنان تاب تحمل یکدیگر را نداشتند که از سفر همزمان به شهرستان و منزل پدری امتناع می کنند تا ناخواسته با هم مواجه و ناچار از هم صحبتی نباشند.
✍️حال باید از این خطیب جمعه تهران پرسید اگر متقابلا آنهایی را که در آمریکا سگ خطاب کردید در تریبون های رسمی از امام جمعه موقت تهران و سایر مقامات کشورمان با همین عنوان یاد کنند تکلیف چیست؟
*آیا رعایت ادب و نزاکت کلام حتی در خطبه خوانی جمعه تا این حد دشوار است؟
*باید مدیر مسئول فلان روزنامه توضیح دهد که اگر در برابر توهینی که نسبت به رهبران ترکیه و آمریکا داشتند ، مطبوعات آنها هم متقابلا از تصاویر مشابه برای رهبران ما استفاده کنند تکلیف چیست؟
*آیا امامان موقت جمعه در قامت در قامت هدایت جامعه به سمت تعالی انسانی ، بهتر نیست که اندکی هم به اخلاق محمدی (ص) و سیره رفتار علوی تاَسی یا به فرمایش شورای نگهبان کمی التزام عملی داشته باشند؟ ۲۷آذر۹۹

  تعداد بازديدها: 3085
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=88049
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.