تاريخ انتشار: 28 آبان 1399 ساعت 23:54:28
پیشوایی مستضعفین

✍️همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار مورخه ۲۶آذر۹۹ با بسیج فرمودند: عضویت در کلوپ مستضعفان در گرو فقر ، فلاکت ، نداری ، زاغه نشینی ، استضعاف مالی و محرومیت ناخواسته از مواهب دنیایی نیست بلکه برخورداری از شرایط بالقوه  رهبری ، پیشوایی و وراثت زمین است.
✍️رهبری فرمودند مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً اقشار آسیب‌پذیر معنا می کنند. قرآن مستضعف را این نمیداند. قرآن میگوید وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوٰرِثین یعنی مستضعفین ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ عالَم بشریّت هستند. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است بالقوّه خلیفةالله در زمین است، بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.
✍️بنابر فرمایش رهبری قیام مستضعفان نیز دیگر آنچنان که امام می فرمودند لزوما به قیام پا برهنگان ، گرسنگان و جوامع گرسنه و ستمدیده اطلاق نمی شود ، بلکه می تواند جوامعی مرفه ، پیشرفته و البته متکی بر فضائل انسانی و برخوردار از انگیزه و توان بالقوه رهبری جهان هم باشند ، چنانکه اخیرا به نقل از مرحوم آیت الله منتظری آوردند که سال ها تصور می کردم مومنان مبنای بهره مندی از حقوق هستند در حالیکه اخیرا به این برداشت رسیدیم که قرآن انسان را مبنای بهره مندی می داند.
✍️بهرحال با تعبیر جدید مقام معظم رهبری از مستضعف و تعبیر مرحوم آیت الله منتظری از مبنای بهره مندی از حقوق احکام دینی که انسان است و طبیعتا می تواند شامل تمامی مومنان نیز باشد باید در انتظار تغییر تعابیر کاربردی اعم از باورها ، راهبردها و شیوه های نیز باشیم.
✍️اگر بنابر فرمایش رهبری معظم مستضعفان به دارندگان توان بالقوه قیام به حق و عدالت اطلاق شده و برپایی حکومتی مبتنی بر رشد فضائل اخلاقی ، علمی ، انسانی و رفاه عمومی ثمره ملموس چنین حکومتی است طبیعتا مستکبران نیز تعریفی متفاوت داشته و لزوما به کشورها و ملت های مرفه و پیشرفته اطلاق نخواهد شد ، هر چند بنابر تعبیر مذکور دیگر زاغه نشینی نشان از حقانیت ، درستی و حتی مظلومیت نیست اما براساس آموزه های اخلاق دینی و انسانی حمایت و دستگیری از مردم مبتلا به فقر ، گرسنگی و درماندگی با هر تعبیر و تفسیری موکدا توصیه می شود.
✍️جورج دبلیو بوش در هیجان اشغال افغانستان ، عراق و هدایت یا حمایت انجام چند انقلاب رنگین در گرجستان ، اوکراین و ... خود را منجی برخورد با خشونت ، جنایت ، ستمگری و ... نامید که در راس کشور بزرگی چون آمریکا به آزادی جهان می اندیشد و اینجا نیز برخی با مشابه سازی احمدی نژاد با یوزارسیو یا یوسف نبی (ص) از او به آغاز گر انقلاب و قیام منجی بشریت تعبیر می کردند . حتما طرفین در تعبیر از منجی اشتراک معنا نداشتند اما با کج فهمی به باوری مشترک رسیدند.
✍️مقام معظم رهبری اخیرا در پاسخ به برخوردهای غیر علمی و پرخاشگری علیه صاحبان اندیشه متفاوت حوزوی تاکید فرمودند: تا بجای پرخاشگری و بد اخلاقی نسبت به برپایی کرسی های نظریه پردازی در حوزه اقدام تا فهم و برداشت جدید حوزویان به بحث  کنکاش علمی گذاشته شود درکی که علی رغم تاکید چند باره رهبری برای بسیاری از حوزویان جوان دوران آغاز تدریس فلسفه توسط امام و علامه طباطبایی (رحمت الله علیهما) قابل تحمل نیست.
✍️اگر حتی به همراهی حوزه به تعبیر جدید رهبری از مستضعف باور داشته باشیم باید پذیرفت که متقابلا تعبیر از مستکبرین و استکبار نیز می تواند با فهم متفاوتی نسبت به گذشته همراه باشد ، در عین حالی که عنصر ظلم و بهره کشی متکی بر قدرت از انسان ها قابل تفسیر و تعبیر نبوده و باید در هر شرایطی مورد قضاوت و برخورد قرار گیرد . شاید سوال درست این باشد که با تعبیر جدید رهبری از مستضعف تفسیر اصل ۱۶ قانون اساسی که به حمایت از مستضعفین جهان تاکید دارد چه خواهد بود؟ ۲۸آبان۹۹

  تعداد بازديدها: 3647
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87736
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.