تاريخ انتشار: 24 آبان 1399 ساعت 22:51:34
حق اعتراضات قانونی در ایران چه شد؟

صادق زیباکلام در توییتی نوشت: در اوج اعتراضات مردمی آبانِ سال گذشته، شماری از اصول‌گرایان ضمن انتقاد از دولت، می‌گفتند که باید سازوکار انجام اعتراضات قانونی در کشور فراهم شود، و مردم بتوانند در چهارچوب قانون، اعتراضات‌شان را بنمایند. اما بعد از سرکوبِ اعتراضات آبان‌ماه، همۀ آن حرف‌ها فراموش شدند و پس از گذشتِ چهار دهه بعد از انقلاب، همچنان امکان اعتراضات قانونی در ایران وجود ندارد.
 
سیدمصطفی تاجزاده هم در توییتی نوشت: دادگاه جمعی از مردم معترض در آبان ۹۸ و نیز امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفری در محکومیت کاربرد خشونت تشکیل شد و گروهی محکوم شدند، اما دریغ از اجرای یکی از مواعید مسئولان! نه مقامی توبیخ یا استیضاح شد و نه حق مسلم شهروندان را در برپایی اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز پذیرفتند.
 
روایتی از دادگاه یکی از معترضان آبان ۹۸
سایت امتداد هم نوشت: احمدرضا حائری زندانی سیاسی که به تازگی از زندان تهران بزرگ آزاد شده، روایت دادگاه یکی از معترضان آبان ماه سال گذشته را در اینستاگرام خود نوشته است. این روایت بدین شرح است: «مهدی باقری جوان محجوب، مؤدب، شریف و زحمتکشی است، مهدی را چند روز پس از اعتراضات آبان خونین سال گذشته با برخوردهایی خشن و غیر انسانی بازداشت کردند و طی دادگاهی در دادگاه انقلاب تهران با شناسائی هویت و بدون هیچ فرصتی برای دفاع و بدون استفاده از حق قانونی داشتن وکیل، در جلسه ای که سی ثانیه بیشتر طول نکشید به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی به اشد مجازات یعنی پنج سال زندان محکوم شد. قرار بود اسفند پارسال عروسی کند، امروز نامزدش تماس گرفت و از ناامیدی مهدی گفت و اینکه اصلا امیدی ندارد به رهایی از این وضعیت و آزاد شدن، گفتم بهش بگو بهم زنگ بزنه، خواستم با اخبار مربوط به عفو گسترده معترضین آبان امیدوارش کنم، خواستم بگویم در سرمقاله روزنامه نزدیک به سپاه نوشته اند که "نظام از موضع رأفت مقدرانه در سالگرد اعترضات آبان اکثر زندانیان این اعترضات را عفو و آزاد می کند." خواستم امیدوارش کنم به آزادی، و اینکه اینها نمی آیند به دروغ روی چنین عفوی در رسانه هایشان مانور اقتدار دهند. همان ابتدای صحبت ناامیدانه گفت: "فلانی دیدی شما خیلی خوش بین بودی و قرار نیست حالا حالاها ما آزاد شویم! امروز فتحی رئیس زندان آمد و گفت از بین لیست عفو اخیر تنها پنج نفر مربوط به زندانیان بند سیاسی امنیتی زندان تهران بزرگ هستند و به بقیه شما عفو تعلق نگرفته!" گفتم مهدی جان ناامید نشو پسر و هنوز تا شنبه امید هست، ممکنه بخوان بقیه را شنبه آزاد کنند که همزمان با سالگرد اعترضات باشد! از من اصرار و از مهدی انکار و آخر سر گفت:"زندگی ما که نابود شد اما امیدوارم هیچ کس دیگری گرفتار {.......} نشود.»

در ادامه این مطلب، روایتی از کل جلسه چند دقیقه‌ای و به نوشته نویسنده (30 ثانیه‌ای!) دادگاه مهدی باقری منتشر شده که در آن به پنج سال زندان محکوم شد.

*بهارنیوز

  تعداد بازديدها: 1035
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87701
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.