تاريخ انتشار: 20 آبان 1399 ساعت 23:43:14
آصفری، نماینده اصولگرا: آمریکا اول به برجام برگردد، بعدش مذاکره می کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس گفت: شرط لازم برای مذاکره آن است که طرفین از جایگاه برابر و متقابل با هم مذاکره کنند. لذا تازمانی که آمریکا به تعهدات خودش در برجام عمل نکند و اشتباهات گذشته خودش را جبران نکند، هرگونه مذاکره‌ای با آمریکا اشتباه است. آمریکا اول باید به تعهداتی که در برجام نوشته و امضا کرده، عمل کند و بعد مذاکره خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس گفت: لازمه و شرط اصلی مذاکره با ایران آن است که آمریکاییان اول از همه پول‌های بلوکه شده ایران را پس بدهند. ثانیا تمامی تعهدات خودشان را در برجام انجام بدهند و ثالثا بدانند که در مذاکره با ایران نباید از موضع بالا و قدرت صحبت کنند و متوجه تمام رفتارهای خصومت‌آمیزی که از گذشته تا امروز با ایران داشتند، باشند.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با «انتخاب» و در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر احتمال بازگشت برجام و مذاکره ایران با آمریکا با توجه به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، گفت: اگر آقای بایدن از اشتباهات ترامپ درس بگیرد با همه کشورها می‌تواند مذاکره کند. اقدامات ترامپ، آمریکای منفور را پیش همه کشورهای جهان منفورتر کرد و همه فهمیدند که آمریکا پایبند هیچ توافقی نیست و این یک انزجار جهانی علیه آمریکا ایجاد کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: آقای بایدن باید از رفتارهای آقای ترامپ درس عبرت گرفته باشد تا بتواند با ایران مذاکره کند. البته این مشروط به آن است که اشتباهات ترامپ را تکرار نکند وگرنه مثل آقای ترامپ، از ملت آمریکا یک «نه» بزرگ دریافت خواهد کرد. مردم آمریکا امروز مشکلاتشان این نیست که دولتمردانشان در امور کشورهای دیگر دخالت کنند. آنها از چنین رفتارهایی که ترامپ از خود نشان می‌داد خسته شدند. امروز میلیون‌ها نفر در آمریکا مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی دارند.

این نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان مذاکره بین ایران و آمریکا محتمل است، گفت: لازمه و شرط اصلی مذاکره با ایران آن است که آمریکاییان اول از همه پول‌های بلوکه شده ایران را پس بدهند. ثانیا تمامی تعهدات خودشان را در برجام انجام بدهند و ثالثا بدانند که در مذاکره با ایران نباید از موضع بالا و قدرت صحبت کنند و متوجه تمام رفتارهای خصومت‌آمیزی که از گذشته تا امروز با ایران داشتند، باشند. آمریکاییان باید بدانند که ایرانیان از سر زورگویی با کسی مذاکره نمی‌کنند و هیچگاه زیربار حرف زور نمی‌روند. آخرین نکته آن است که قبل از هرچیز باید مشخص شود که قرار است مذاکره با ما بر سر چه موضوعات باشد و آیا ما با آن موضوعات موافق هستیم یا خیر.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ادامه داد: کسانی که در داخل کشور فکر می‌کنند که باید منتظر بایدن باشیم تا با ما مذاکره کند، اشتباه می‌کنند؛ چراکه مشکلات امروز آمریکا آنچنان زیاد است که آقای بایدن باید به این مسائل ابتدا رسیدگی کند. ما باید توان داخلی خودمان را تقویت کنیم و منتظر چراغ سبز هیچکسی نمانیم. ما هرچه توان بیشتری داشته باشیم، قطعا قدرت چانه‌زنی بیشتری هم در مذاکرات خواهیم داشت.

آصفری درباره ارزیابی مواضع بایدن نسبت به ایران، گفت: هنوز زود است که درباره این موضوع نظر بدهیم. ولی واقعیت این است که سیاست کلی آمریکا که مبتنی بر زورگویی و قدرمآبانگی بوده است، قطعا ادامه دارد و افراد تنها در روش انجام این سیاست‌ها کمی با هم متفاوت هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با آمریکای بایدن مذاکره خواهد کرد، گفت: ملت ایران دارای تمدن کهن بوده و اهل مذاکره و صلح و گفت‌وگو هستند ولی نه برای کسانی که اهل زورگویی و قلدری باشند. ما با کسانی که زورگو باشند مذاکره نخواهیم کرد. شرط لازم برای مذاکره آن است که طرفین از جایگاه برابر و متقابل با هم مذاکره کنند. لذا تازمانی که آمریکا به تعهدات خودش در برجام عمل نکند و اشتباهات گذشته خودش را جبران نکند، هرگونه مذاکره‌ای با آمریکا اشتباه است. آمریکا اول باید به تعهداتی که در برجام نوشته و امضا کرده، عمل کند و بعد مذاکره خواهیم کرد.

  تعداد بازديدها: 1004
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87665
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.