تاريخ انتشار: 19 آبان 1399 ساعت 20:54:26
با توجه به اظهارات بایدن، احتمال اینکه در آینده اتفاقات خاصی بین ایران و آمریکا رخ دهد، زیاد است / باید دید فضا برای مذاکره بین ایران و آمریکا مهیا می‌شود یا خیر / بهترین استراتژی برای ایران همان روشی است که آیت الله هاشمی در پیش گرفت؛ یعنی تنش‌زدایی به جای تنش‌زایی

رییس اسبق سازمان صداوسیما، گفت: بهترین استراتژی موفقی که جمهوری اسلامی در دوران ۴۰ ساله خود تجربه کرده همان روشی بود که مرحوم هاشمی در دوران سازندگی در پیش گرفت. ایده ایشان تنش‌زدایی به جای تنش‌زایی بود.

محمد هاشمی رفسنجانی در گفتگو با «انتخاب» ضمن اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و پیروزی جو بایدن و دموکرات‌ها، گفت: بر اساس اظهاراتی که شخص آقای بایدن در ایام انتخابات مطرح کرد، احتمال زیادی وجود دارد که اتفاقات خاصی بین آینده ایران و آمریکا رخ بدهد. فراموش نکنید که ایران عضوی از جامعه جهانی است و آقای بایدن قطعا و مشخصا تفاوت‌هایی با آقای ترامپ دارد که یکی از همین تفاوت‌ها عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی بود که آقای بایدن تصمیم به بازگشت تعدادی از این تعهدات را دارد.

این عضو هیات موسس حزب کارگزاران، ادامه داد: ایران به عنوان بخشی از جامعه جهانی نیز متاثر از این رفتار‌های آتی آقای بایدن خواهد بود. به ویژه آنکه، آقای بایدن به صورت خاص درباره برجام گفته که قصد آن دارد تا آن را اجرایی کند و البته این احتمال وجود دارد که آقای بایدن برای برجام پیش شرط‌هایی را لحاظ کند، ولی این رفتار بسیار متفاوت با رفتار آقای ترامپ است که به زعم خودش تحریم‌های حداکثری را علیه ایران جاری کرد.

وی با اشاره به سخنان اخیر بایدن درباره لغو تصمیم ترامپ برای ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به آمریکا، گفت: یکی از همین کشور‌های مسلمان، ایران است که به نوعی می‌تواند یک پیام برای ما تلقی شود؛ بنابراین تفاوت‌های زیادی بین ترامپ و بایدن وجود دارد و حالا باید منتظر ماند دید که این تفاوت‌ها در عمل به چه سرانجامی خواهد رسید و آیا فضا برای مذاکرات بین ایران و آمریکا مهیا می‌شود یا نه.

رییس اسبق سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران باید چه رویکردی را در دوران بایدن جهت تحقق حداکثر امتیازات بین‌المللی دنبال کند، تصریح کرد: بهترین استراتژی موفقی که جمهوری اسلامی در دوران ۴۰ ساله خود تجربه کرده همان روشی بود که مرحوم هاشمی در دوران سازندگی در پیش گرفت. ایده ایشان تنش‌زدایی به جای تنش‌زایی بود. ایرانی که هیچگاه دنبال جنگ نبوده امروز می‌تواند با اقتضای شرایط و با حفظ اقتدار و شانیت نظام جمهوری اسلامی می‌تواند گام‌های موثری را بردارد، مشروط برآنکه طرف مقابل هم بخواهد در این مسیر حرکت کند.

  تعداد بازديدها: 1034
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87660
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.