تاريخ انتشار: 16 آبان 1399 ساعت 17:48:21
فصل الخطاب

✍️انتخابات آمریکا علاوه بر انعکاس اراده مردم ایالات متحده در انتخاب رئیس جمهور کشورشان میتواند کلاس آموزشی ضمن خدمت مناسبی برای بسیاری از مقامات ، سیاستمداران و حتی دانشگاهیان ایران هم باشد فرصتی که به مرور ما را به شناختی حداقلی از مسائل ابتدایی مرتبط با معادله قدرت در ایالات متحده برساند.
✍️اخیرا برخی مقامات و فعالان سیاسی کشورمان با اشاره به هشدار و اعتراض زود هنگامی که ترامپ نسبت به احتمال وقوع تقلب انتخاباتی توسط حزب رقیب داشت مدعی شدند اینکه ترامپ که خود مجری انتخابات است نسبت با وقوع تقلب گسترده انتخاباتی هشدار می دهد از نشانه های فروریزی و زوال رژیم حکومتی آمریکا است.
✍️انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا از مکانیزمی منحصر به فرد ، پیچیده و طولانی برخوردار که توسط کمیسیونهای و کمیته های متشکل از مراکزغیر دولتی ، شهرداریها و فرمانداریها اجرا و توسط احزاب قدرتمند حاضر در رقابت انتخاباتی ، نهادهای قضایی و حتی نهادهای بین المللی مانند سازمان امنیت و همکاری اروپا و ... مورد نظارت قرار می گیرد.
✍️رئیس جمهور و دولت فدرال ایالات متحده آمریکا به دلیل جایگاه مستقل فرمانداران و شهرداران قادر به هیچ نوع اعمال دخالت در امور اجرایی نبوده و حتی از نظارت مستقیم بر انتخابات محروم است . دادگاهها و دیوان عالی ایالات و فدرال تنها مرجع عالی اعلام نظر یا به تعبیر ما فصل الخطاب هر کشمکش حقوقی و قانونی می باشند ، چنانکه در ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ بوش و ترامپ از رای صادره دیوان عالی آمریکا برای ورود به کاخ سفید استفاده کردند.
✍️اما باید از اصرار برخی مقامات و فعالان سیاسی و حتی مطبوعاتی کشورمان در اظهار نظر مبتنی بر اطلاعات غلط یا بی اطلاعی در موضوعات آشکاری مانند ساختار انتخاباتی آمریکا به شدت نگران بود و ترسید.
افرادی تا این حد مبتلا به فقر اطلاعات صحیح و ابتدایی که از اختیار تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد پیچیده ترین موضوعات داخلی یا خارجی مانند روابط فی مابین ایران - آمریکا برخوردارند . افرادی که بدلیل فقر اطلاعات و بیسوادی راهی جز اتکا بر تخیل تحلیلی  و شاید تخیل ندارند.
✍️مقام معظم رهبری در کوران حوادث آبان ۹۸ علی رغم برخورداری از تجربه ۴۰ سال سکانداری در حاکمیت ، بارها تغییر قیمت حامل های سوخت و مطالعه صدها گزارش ارسالی دستگاههای ذی ربط با شجاعت فرمودند از توان کارشناسی لازم برای اعلام درستی و غلطی تصمیم علی الظاهر ساده افزایش قیمت بنزین برخوردار نیستند ، نکته کلیدی که ایکاش مایه عبرت سایرین هم بود تا تمامی آنهایی که از حداقل سواد مبتنی بر اطلاعات آشکار مسائل آمریکا برخوردار نیستند حداقل یکبار به فقر و نادانسته های خود اذعان و مسئولیت تصمیم سازی را به اندیشمندان و متخصصین موضوع واگذارند.
✍️اخیرا یکی از کارشناسان دائمی تلویزیون هم در تحلیل انتخابات آمریکا فرمود که مشکل اصلی آمریکا نداشتن شورای نگهبان است! اینکه شورای نگهبان طی ۴۲ سال چه دستاورد و کارکردی داشته حتما قابل بررسی است اما اینکه چرا شورای نگهبان همواره تندتر از همه در سمت و سوی یک جناح رقابت انتخاباتی قرار گرفته و فقهایش سخنرانان میتینگ تبلیغاتی یک جناح می شوند هم بماند.
✍️اینکه در ساده لوحانه ترین شکل ممکن ساختار انتخاباتی جهان امروزی شاهدیم که فقهای شورای نگهبان با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری می توانند ضمن کاندیداتوری و فعالیت تبلیغاتی انتخاباتی ، همزمان مرجع تعیین صلاحیت رقبای انتخاباتی ، رسیدگی به شکایت انتخاباتی رقبای و انتخابات هم باشند بماند.
✍️ایکاش کارشناس مجری دائمی تلویزیون که مشکل انتخابات آمریکا را فقدان شورای نگهبان اعلام کرد می توانست یکبار به مقایسه جایگاه ، روند انتخاب و کارکردهای فقهای شورای نگهبان و قضات دیوان عالی آمریکا بپردازد تا بفهمد و بدانیم فصل الخطاب چیست  ما در کجایم و آنها در کجا قرار گرفتند. ۱۶آبان۹۹

  تعداد بازديدها: 3277
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87624
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.