تاريخ انتشار: 03 آبان 1399 ساعت 20:10:01
چرا بودجه موسسات بی شمار در قم مانند موسسه آیت الله مصباح در طرح اصلاحات ساختاری قطع نمی‌شود؟ / عضو کمیسیون اقتصادی: این مسئله ای نیست که مجلس بتواند درباره آن تصمیم گیری کند / نه درباره فرآیند فعالیت این موسسات و نه درباره نتایج فعالیت این سازمان‌ها، داده‌های کافی در ایام بودجه در اختیار مجلس نیست / این ردیف‌های پراکنده بودجه را غیرموثر می‌کنند

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «انتخاب» در واکنش به ضرورت حذف ردیف بودجه موسسات بی شمار در سراسر کشور از جمله قم مانند موسسه آیت الله مصباح یزدی گفت: اول اینکه لطفا اسمی از کسی و جایی نیاورید. بحث ما بحث اسامی نیست و ما روی مبانی صحبت می‌کنیم. ثانیا این نکته‌ای که شما اشاره کردید از جمله مباحث کارشناسی است که باید دستگاه مربوطه درباره آنها بررسی‌های کارشناسی و دقیق انجام بدهند. این چیزی که شما گفتید، مساله‌ای نیست که بتوان در مجلس درباره آن تصمیم گیری کند که آیا در بودجه باشند یا نباشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ردیف‌های پراکنده که هرکدام بخشی از منابع ما را به اسم خودش اختصاص می‌دهد، بودجه را غیرموثر می‌کند و بودجه به اهداف خودش نمی‌رساند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره ضرورت اصلاحات ساختاری بودجه 1400 با بیان اینکه ما نیازمند یک بازنگری در نحوه بودجه‌بندی سالیانه هستیم، گفت: ما باید وابستگی بودجه به نفت را در بودجه سالیانه برداریم و درآمدهای غیرنفتی را جایگزین کنیم و منابعی را برای وظایف دولت در نظر بگیریم و آنچه که در وظایف اصلی دولت تعریف نشده را به بخش‌های مرتبط یا خصوصی واگذار کنیم. ما باید بودجه به گونه‌ای اصلاح کنیم که دولت از وظایف اصلی خودش بازنماند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما امروز در بحث وظایف اصلی دولت با مشکلات اساسی و جدی مواجه هستیم. دولت امروز از بسیاری از وظایف اصلی خودش مثل بهداشت، آموزش و درمان و ... درمانده است. ما باید در نحوه بودجه‌ریزی یک بازنگری بودجه داشته باشیم و از نهادهایی که به اقتصاد کشور کمک می‌کند، حمایت کنیم.

وی افزود: ایرادی که امروز در بودجه وجود دارد، این است که ما به همه چیزهای خوبی که در عالم وجود دارد، می‌خواهیم یک بودجه‌ای تخصیص بدهیم و این عملا باعث می‌شود که بودجه تاثیرگذاری خودش را از دست بدهد. واقعیت این است که ما سالیانه بودجه غیرموثر می‌بندیم؛ یک نمونه این موضوع، بودجه انبوه پروژه‌های عمرانی در بعد ملی و استانی است که نمی‌توانیم خیلی از این پروژه‌ها را تمام کنیم و این پروژه در نهایت فرسایشی و هزینه‌بر می‌شود و نهایتا هزاران مشکل را برای کشور درست می‌کند.

طغیانی در پاسخ به این پرسش که چقدر شفافیت در اصلاح ساختاری بودجه موثر است، تصریح کرد: من اعتقاد دارم که بودجه باید آینه تمام نمایی از عملکرد سالیانه دولت باشد. بودجه باید کاملا شفاف باشد. البته در برخی موارد مثل بودجه‌های دفاعی و مباحث پیشگیری نمی‌توان جزییات را عیان کرد که البته این رفتار در همه جای دنیا مرسوم است و اطلاعات به صورت کلی مطرح می‌شود ولی جدای از چنین مثال‌هایی باید تمام ردیف بودجه‌ها با جزییات و شفافیت برای رسانه‌ها و مردم بازگو شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در واکنش به ضرورت حذف ردیف بودجه موسسات بی شمار در سراسر کشور از جمله قم مانند موسسه آیت الله مصباح یزدی گفت: اول اینکه لطفا اسمی از کسی و جایی نیاورید. بحث ما بحث اسامی نیست و ما روی مبانی صحبت می‌کنیم. ثانیا این نکته‌ای که شما اشاره کردید از جمله مباحث کارشناسی است که باید دستگاه مربوطه درباره آنها بررسی‌های کارشناسی و دقیق انجام بدهند. این چیزی که شما گفتید، مساله‌ای نیست که بتوان در مجلس درباره آن تصمیم گیری کند که آیا در بودجه باشند یا نباشند.

وی افزود: چراکه نه درباره فرآیند فعالیت این موسسات و نه درباره نتایج فعالیت این سازمان‌ها و نه درباره کم و کیف این سازمان‌ها، داده‌های کافی در ایام بودجه در اختیار مجلس نیست. این را باید دستگاه متصدی که اگر فرهنگی هستند در ردیف بودجه‌های فرهنگی و اگر آموزشی هستند در ردیف بودجه‌های آموزشی و .... ساماندهی شوند. من اعتقاد دارم که این ردیف‌های پراکنده که هرکدام بخشی از منابع ما را به اسم خودش اختصاص می‌دهد، بودجه را غیرموثر می‌کند و بودجه به اهداف خودش نمی‌رساند. من بازهم تاکید می‌کنم که من درباره هیچ موسسه یا سازمان خاصی صحبت نمی‌کنم و دشمنی ندارم و صحبت من درباره کلیت این ماجرا است.

این عضو کمیسیون اقتصاد در مجلس خاطرنشان کرد: در مجموع منطق ماجرا این است که یک دستگاه مربوطه و پاسخگو، بودجه موسسات و سازمان‌ها را ساماندهی کند و برای آنها تکلیف تعیین کرده و اهداف آنها را ترسیم کند تا بعدا مجلس بتواند از آن نهاد ناظر و سامان‌دهنده پاسخ بخواهد و مطالبه‌گری کند که آیا این سازمان‌ها به هدف خودشان رسیدند یا خیر.

طغیانی در پاسخ به این پرسش که بودجه سالیانه کشور چه اندازه شفاف است، تصریح کرد: خیر، به ویژه ما این موضوع را در خصوص موسسات مالی دولتی این موضوع را جدی می‌دانیم. ما درباره بانک‌های دولتی ، چیزی که در قالب بودجه می‌آید نسبت به اطلاعاتی که باید ارائه شود، صفر است. ما در بودجه یک عدم شفافیت محض داریم و باید تمام این مسائل برای مردم شفاف شود.

  تعداد بازديدها: 927
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87509
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.