تاريخ انتشار: 23 مهر 1399 ساعت 22:57:17
حقیقت مسجد مبتنی بر کعبه است

برای تعریف و توصیف مسجد باید از کعبه شروع کنیم زیرا حقیقت مسجد مبتنی بر کعبه است، چون اساس مساجد کعبه است هیچ گاه این فروع شناخته نمی‌شوند مگر اینکه کعبه شناخته شود.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی در جمع همکاران بنیاد هدایت اظهار داشت: تا اقبال مردمی نباشد، امامت فرد در بین مردم محقق نمی‌شود بنابراین فرد باید شرایط امامت را در خود ایجاد کند تا مردم به او رجوع کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با توصیف نیازمندی‌های جامعه امروز، تاکید کرد: کسی که امام مردم است باید برای هدایت مردم، درمان دردها و برآورده شدن نیازهای آنها تلاش کند و چون طبیبی دلسوز برای آنها باشد.

وی در توصیف شان و جایگاه مسجد و امام محله گفت: مساجد با تمام پراکندگیشان رو به کعبه‌اند مثل کسانی که کنار کعبه رو به کعبه نماز می‌خوانند لذا کسانی که در مسجد نماز می خوانند از طریق امامشان به کعبه متصل می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی توضیح داد: اگر مساجد را مامومینی ببینیم که به امامشان یعنی کعبه اقتدا کردند چون روی مساجد به کعبه است، مامومینی که در مسجد به امامشان اقتدا کردند گویی از طریق امامشان به سوی کعبه باشد اقتدا کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: کعبه فقط برای سمت و سوی نماز نیست بلکه تمام زندگی ما باید رو به کعبه باشد چون هر کار ما احکامی در تناسب با کعبه دارد، این نگاه است که کثرتهای وجود ما را به توحید بر می‌گرداند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار داشت: برای تعریف و توصیف مسجد باید از کعبه شروع کنیم زیرا حقیقت مسجد مبتنی بر کعبه است، چون ام و اساس مساجد کعبه است هیچ گاه این فروع شناخته نمی‌شوند مگر اینکه کعبه شناخته شود.

وی در توصیف این نگاه گفت: هر کاری که درباره مسجد بخواهیم انجام دهیم با این حقیقت مسجد سنجیده می‌شود اگر سازگار بود ثابت می‌شود، این کار مسجد است وگرنه کار مسجد نیست. با این نگاه کارکرد و آثار مسجد در محله مشخص می‌شود؛ چه آثارتکوینی مسجد و چه آثار تشریعی آن.

کارشناس برنامه سمت خدا گفت: بر این اساس جا دارد ما مساجد را به عنوان یک گزاره مهم در سبک زندگی در شهرسازی مطرح کنیم چراکه مساجد قبله و قلب شهراند. یعنی قیامِ لِناسی که در مورد کعبه آمده است همان خصوصیت برای مسجد که فرزند کعبه است جاریست یعنی مسجد باید «قیام لناس» باشد اگر این تعریف مسجد شد آنگاه حیات و قوام محله باید به مسجد باشد.

این نشست با حضور همکاران بنیاد هدایت در قالب نشست‌های هفتگی با هدف شناخت نقش و جایگاه امام محله و مسجد در دستیابی به تحول اجتماعی و حرکت به سوی تمدن اسلامی برگزار شد.

  تعداد بازديدها: 1897
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=87418
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.