تاريخ انتشار: 28 مرداد 1399 ساعت 22:11:40
علمای عراق و لبنان

✍️حضور در سایر کشورهای اسلامی قطعا برای ما شیعیان ایران تجربه ای بسیار ارزشمند و آموزنده است . آشنایی با علما و شیعیانی که باید حاکمیت اکثریت با مقامات غیر شیعه اعم از اهل سنت یا سایر ادیان و حتی غیر فاقد اعتقاد به خدا زندگی کنند.
✍️نگرش با ادبیات روحانیون شیعه سایر کشورها در تعریف روابط اجتماعی و توجه به آداب و رسوم مذهبی در موارد متعدد متفاوت از ادبیات روحانیون در کشورمان است . حتی ادبیات و رفتار روحانیون ما در سفر خارجی یا اقامت در سایر کشورها متفاوت از چیزی است که در اینجا بروز و ظهور می بابد.
✍️علمای شیعه ی غیر ایرانی یا ساکن غیر از ایران در بیان احکام و عقاید معمول شیعه هم سبک و سیاقی متفاوت از ایران دارند . شیعیان هم در دریافت احکام و مسائل ناظر بر آداب و رسوم و انتخاب سبک زندگی اجتماعی بی توجه به قضاوت و شرایط محیطی انتخاب و عمل می کنند.
✍️مقایسه فرمایش مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی و سخنان دیروز سید حسن نصرالله با پیچیده گویی و منازعه تمام ناشدنی علما و مقامات روحانی کشورمان در مورد حکم برپایی محرم کرونایی قطعا برای درک نگاه متفاوت عالم غیر ایرانی یا عالم مقیم غیر ایران با علما و مقامات روحانی کشورمان مفید و آموزنده خواهد بود.
✍️آیت الله سیستانی و سید حسن نصرالله و حتما بسیاری از علمای غیر ایرانی خیلی صریح ، روشن و کوتاه اولویت رعایت اصول بهداشتی وفق دستورات مراکز مسئول بهداشتی اسلامی و غیر اسلامی یا شیعه و غیر مسلمان در کشورشان را اجتناب ناپذیر اعلام فرمودند . همانطور که مقام معظم رهبری نیز به صراحت خود را ملزم به تبعیت از دستورات بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا اعلام و دیگران را نیز به این مهم توصیه کردند.
✍️اما شاهدیم که توصیه ی ساده و کوتاه مورد فهم ابلاغ مرجع عالیقدر و علمای عراق یا سید بزرگوار لبنان و قطعا علمای شیعه و مسلمان تا ادیان غیر اسلامی سایر بلاد که حتی از روزهای نخست توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید و توصیه قرار گرفت چگونه در کشورمان به میدان جنگ و تکفیر دیگران تبدیل شده است. آداب و رسومی که بی هیچ ارتباطی با توضیح و توصیف شعور و شور عاشورا در جایگاه قضاوت بر دینداری و دین ستیزی مومنان شیعه قرار دارد.
✍️علی رغم ابلاغ نظر علمای شیعه ی ایران ، عراق ، لبنان ، بحرین ، پاکستان ، ترکیه و .... هنوز شاهد رجز خوانی برخی روحانیون متوقف در آداب و رسوم عزاداری بر دین شناسی مردم هستیم . روحانیونی که خود را قیّم دین و میزان تشخیص ایمان و باور دیگران می دانند تشخیصی که متاسفانه نه به علم و معرفت که به انجام آداب و رسوم سنجیده می شود.
✍️سید حسن نصرالله دیروز به صراحت و روشنی فرمود: دستکم گرفتن شیوع ویروس کرونا مانند قتل شبه عمد است و از نظر دینی از گناهان بزرگ به شمار می‌رود . با توجه به شیوع ویروس کرونا نبایستی تجمع‌های بزرگی در زمان پخش نذورات صورت بگیرد . می‌توان مجالس عزاداری را در میان خانواده برگزار کرد . ما با این کار تنها از شیعان محافظت نمی‌کنیم بلکه از همه مردم لبنان محافظت می‌کنیم.
✍️اما در اینجا هر روز معرکه جدیدی از برخی روحانیون یا روحانی نماها را شاهدیم امثال [...] که بر منصب امامت جمعه تکیه داشته بر برپایی مراسم معمول محرم در شرایط کرونایی اصرار دارند . روحانیونی که حتی ابتلا به ویروس مرگبار کرونا در برپایی مجالس عزاداری معمول را فضیلت می دانند . روحانیونی که تاکید بر توصیه های بهداشتی مبتنی بر رعایت فاصله اجتماعی را نشان ضعف ایمان و عاشورا ستیزی معرفی می کنند . روحانیونی که علی الظاهر از بقاء بر حفظ منصب رسمی اطمینان خاطر داشته و جهالت را مقدم بر عمل عالمانه می شناسند و حفظ سلامت بندگان خدا را بر خلاف احکام مندرج در تمام رساله های عملیه مراجع شیعه لازم و واجب نمی دانند.۲۸مرداد۹۹

  تعداد بازديدها: 3760
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86999
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.