تاريخ انتشار: 06 مرداد 1399 ساعت 00:02:04
۴ دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

ناراحتی اعصاب، اضطراب و استرس بیماری های شایع امروزه در جامعه هستند. داروهای شیمیایی موجود در بازار برای کمک به این مشکلات اکثرا با عوارض جانبی و ایجاد وابستگی همراه هستند، به همین دلیل طب سنتی در زمینه کاهش و یا حتی درمان این بیماری ها جایگاه ویژه ای دارد. تعداد زیادی دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب وجود دارند که بانوی شهر شما را با برخی از این دمنوش های گیاهی آشنا می کند.

بهترین دمنوش گیاهی برای کاهش استرس
دمنوش گیاهی چای زیرفون

بیعت این چای گرم بوده، در درمان سرماخوردگی، تشنج، نقرس، دردهای سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی های شبانه، میگرن، اضطراب، تپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست.

همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشو دهنده کلیه و مقوی معده است. مصرف این چای به علت دارا بودن زیرفون، برای خانم های باردار ممنوع است.

از لحاظ تاریخی، دمنوش زیرفون در بسیاری از نقاط جهان به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب استفاده می شود. امروزه، به عنوان درمان اولیه در سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شده است.

گیاه شناسان و سایر متخصصان طب گیاهی از گل های زیرفون برای تسهیل عروق خونی استفاده می کنند و اغلب از آن برای آرامش اعصاب افراد مسن، اشخاص عصبی و کاهش فشار خون بالا استفاده می کنند.

دمنوش اسطوخودوس
اسطوخودوس نعنای بومی منطقه مدیترانه است. از گل های اسطوخودوس می توان دمنوش گیاهی درست کرد و برای رفع اختلالات خلقی، مانند بی قراری یا بی خوابی، شکایت های معده ای (ناراحتی عصبی معده، گاز روده ای) و ناراحتی روده ای استفاده می شود. دمنوش اسطوخدوس آرامش بخش است و برای درمان سردرد و رسیدن به آرامش اعصاب موثر واقع می شود.
این گیاه بصورت دمنوش تسکین دهنده عصبی است و برای درمان تحریک پذیری عصبی در کودکان تجویز شده است.
امروزه به فواید گیاه اسطوخدوس پی برده اند و آن را به عنوان جزی از فرمولاسیون عصبی اضافه می کنند اما تاکنون از آن بصورت یک درمان مستقل استفاده نشده است.
از روغن اسطوخودوس معمولا برای رفع سردردهای خفیف، درمان سوختگی های جزئی و به صورت ماده میکروب زدا استفاده می شود.

دمنوش گیاهی گل ماهور
این گیاه دارای سابقه استفاده گسترده و بسیار طولانی است. به طورسنتی از این دمنوش برای درمان مشکلات مثانه و سنگ های ادراری، بیماری های کبد، ریه و کلیه استفاده شده است.
همچنین به طور گسترده ای برای درمان سرماخوردگی، ناراحتی اعصاب و اختلالات کبدی مورد استفاده قرار گرفت. در آمریکای جنوبی، از این گیاه برای تحریک غدد شیری برای تولید شیر در مادران، استفاده میشود.
دمنوش گل ماهور زمانی که بیمار دچار خشم و یا تحریک پذیری است، نیز کاربرد دارد. محققان طب سنتی براین باورند که از این دمنوش می توان برای کاهش بی خوابی و تب و لرز دوران یائسگی بهره جست.
همچنین این دمنوش باعث کاهش خشم ناگهانی و زودرنجی در خانم های جوان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می شود.
دمنوش گل ماهور در آرامش دهی به کودکانی که بیش از حد تحریک پذیرهستند نیز اثربخشی فراوانی دارد.
همچنین نتایج آزمایش های بالینی حاکیست تاثیر این دمنوش در درمان بیماری های مخاطی (آنژین، گلودرد)، دستگاه تنفسی (سرفه، آسم)، درد، اسپاسم عضلانی، خستگی، ناراحتی عصبی، اختلالات گوارشی، بیماری های کبد و کیسه صفرا، زردی، بیماری های کلیه و دستگاه ادراری، شکایت های یائسگی و قاعدگی نامنظم تاثیرگذار است.

دمنوش لیمو

رگ های لیمو تاریخچه طولانی در به کارگیری به عنوان آنتی بیوتیک ها را دارا هستند و همچنین در حفاظت و پشتیبانی از حافظه موثر هستند.
در طب سنتی از دمنوش لیمو برای درمان اختلالات خواب و دردهای بدنی استفاده شده است. پزشکان اغلب دمنوش لیمو را به عنوان داروی آرام بخش خفیف برای بیمارانی که اضطراب دارند، تجویز می کنند.
این دمنوش باعث بهبود عملکرد شناختی افراد می شود و نتایج پژوهش های صورت گرفته بر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، نشان داد که دمنوش لیمو تأثیر تسهیل کنندگی و آرامش بخشی را برروی این افراد دارد.

با این حال، توافق پزشک عمومی این است که گیاه را می توان در بیماران با عملکرد پایین تیروئید استفاده کرد. عطر و طعم لیمو دلپذیر است و اغلب به عنوان افزودنی طعم دهنده در ترکیبات مختلف کاربرد دارد.

دمنوش لیمو حتی برای کودکان قابل استفاده بوده و منع مصرف سنی ندارد. همچنین تاکنون هیچ تداخل داروئی با این دارو گزارش نشده است.

نتیجه گیری

دمنوش هایی که دراین مقاله بررسی شدند، سابقه مصرف طولانی در طب سنتی و در مناطق مختلف جهان را دارند و تاثیر آنها بر بهبود عملکرد ذهنی، خلق و خوی، خواب و در نتیجه آرامش اعصاب شناخته شده است.

این دمنوش ها به طور گسترده ای توسط اکثر متخصصان گیاه شناسی و محققان طب سنتی مورد تایید واقع شده اند و به نظر می رسد که برای درمان اضطراب خفیف تا متوسط، استرس و نشانه های بسیاری از بیماری های اعصاب مفید هستند.

  تعداد بازديدها: 1132
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86816
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.