تاريخ انتشار: 05 تير 1399 ساعت 19:30:36
ایران ۴ پایتخت عربی را تحت کنترل دارد / از مذاکره ایران و آمریکا حمایت می‌کنیم

مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در مصاحبه‌ای علیرغم تأکید بر لزوم روابط خوب میان امارات و کشورهای همسایه از جمله ایران بر پایه احترام به حاکمیت کشورهای عربی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد.

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی» در خصوص تأثیر پیروزی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال و روابط با ایران گفت: «هرگونه تغییر سیاست ایران موضوعی است که در گذر زمان مشخص خواهد شد».

وی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم برقراری روابط خوب میان کشور‌های منطقه گفت: «ما به دنبال برقراری روابط خوب با تمامی بازیگران منطقه هستیم، خواه ایران باشد، خواه ترکیه یا اسرائیل باشد، اما در مواجهه با این کشور‌ها مسئله احترام حاکمیت کشور امارات بسیار حائز اهمیت است».

قرقاش در پاسخ به سؤال مجری شبکه سی ان بی سی درباره حمله اردیبهشت سال گذشته به دو نفتکش عربستان در بندر «فجیره» امارات و روابط فعلی ایران و امارات توضیح داد: «نشست‌هایی میان گارد‌های ساحلی ایران و امارات متحده عربی صورت گرفته است، اما از زمان شیوع ویروس کووید-۱۹، دیداری با مقامات ایران صورت نگرفته است. ایران هم به نوعی با مسئله کووید-۱۹ درگیر بوده است. مسئله مهمی (که در روابط دو کشور مهم است) این است که باید اقداماتی انجام گیرد که مورد اول تلاش برای دوری کردن از تنش‌ها است. ما مشکلاتی با ایران داریم، اما منافع ایجاب می‌کند که از تنش در منطقه خلیج (فارس) دوری کنیم».

مقام‌های آمریکایی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، انفجار نفتکش‌های در خلیج‌فارس را به مین‌های دریایی ایران نسبت داده بودند که وزارت خارجه ایران ضمن درخواست برای تحقیقات درباره این زمینه، تمامی اتهامات واشنگتن در این زمینه را رد کرده بود.

مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه با مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران مدعی شد: «منطقه آبی خلیج (فارس) چندان بزرگ نیست و به همین علت منفعت در آن است که از تنش در این منطقه دوری کنیم. با توجه به اینکه ایران در حال بسط دادن خود است و آنطور که می‌شنویم چهار پایتخت عربی را تحت کنترل دارد، تهران باید بداند که مسائل جدی وجود دارد. برخی نیز می‌گویند که ترکیه تلاش می‌کند سه پایتخت عربی را کنترل کند، نمی‌دانم چه کسی قصد کنترل دیگر پایتخت عربی را دارد».

قرقاش با اشاره به این موارد گفت: «قطعاً منافعی (در روابط با ایران) وجود دارد، اما ما باید این مسئله را تأکید کنیم که سیاست‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی این کشور واقعا یک معضل است که باید به طور مؤثر به این مسئله پرداخته شود. در بلندمدت به نفع همه است که منطقه‌ای داشته باشیم که ثبات برای همه برقرار باشد و حاکمیت و رفاه برای همه مردم این منطقه وجود داشته باشد».

وی ضمن تأکید بر لزوم مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: «ما بسیار زیاد از تعامل و مذاکره ایران و آمریکا حمایت می‌کنیم تا به مسائل منطقه رسیدگی شود. ما نمی‌توانیم همینطور بنشینیم و بگوییم که نگران سیاست‌های ایران در منطقه نیستیم و نگران برنامه موشک بالستیک ایران نیستیم. ما بسیار نگرانیم، زیرا این سیاست‌های ایران در منطقه عامل بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه است و شاهد بودیم که این موشک‌ها در بسیاری از اقدامات شرورانه در منطقه مورد استفاده قرار گرفته است. باید در بیان این مسائل صریح باشیم، اما در عین حال ما (با ایران) در منطقه سهیم هستیم و تمایل داریم بتوانیم از طرق سیاسی این مشکلات را حل کنیم، زیرا ما رفاه و ثبات مشترکی داریم».

*فارس

  تعداد بازديدها: 1151
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86602
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.