تاريخ انتشار: 04 تير 1399 ساعت 23:49:48
معمای اقتصاد ایران (10) پول کثیف

✍️قبلا به تبعات ویرانگر سونامی نقدینگی و سرمایه های سرگردان در ریزش پایه های اقتصاد تولید پایه اشاره شد ، همچنین به نقش جریانهای مبتنی بر پولشویی که متاسفانه در کشور ما عملی قانونی و مورد ترغیب و تشویق قرار می گیرد پرداختم.
✍️طی سالهای گذشته مکرر در مورد نقش پولهای کثیف در ورزش و سینما تا حراجی تولیدات هنری کشورمان اشاره شده است جریانی که هنوز در زمینه سرمایه های وقفی و هزینه کرد مستقیم حقوق دولتی مانند مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی در امور خیریه  شامل ساخت مراکز آموزشی ، بهداشتی ، مذهبی ، تفریحی ، ورزشی و ... مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.
✍️سالها پیش که ناخواسته مسئولیت موقت در سازمانی آموزشی را عهده دار بودم پس از تکریم معمول خیّرین به فاصله کوتاه  براساس مدارک و شواهد به واقعیتی رسیدم ، خیّرین دو گروه بودند افرادی پاک ، کریم و صادق که با تمام توان مسیر خدمت به جامعه و مردم را به عنوان برترین فضیلت انتخاب کرده بودند . اما گروه دوم که تزریق بخشی از تکالیف پرداخت حقوق دولتی مانند عوارض و مالیات را بهترین زمینه پنهانکاری و غارت حقوق عمومی یافته بودند.
✍️اشخاص حقیقی و حقوقی که با هزینه کرد با تفاخر درصد ناچیزی از حقوق دولتی و عمومی در ساخت ، تعمیر یا تجهیز مراکز آموزشی ، بهداشتی ، مذهبی ، ورزشی ، تفریحی و ... و سندسازی مالی که به سادگی با همراهی مسئولین و هیات امنای بی اطلاع و ذوق زده مراکز عمومی مذکور همراهی می شد درصد بسیار بالایی از مطالبات عمومی را به غارت می بردند و البته به سان قهرمانان دلسوز اجتماعی نیز مورد تقدیر و تشویق مراکز مسئولِ بسیاری قرار می گرفتند.
✍️دشواری داستان برخورد با جریان پول کثیف مذکور نیز دقیقا از همین ناحیه آغاز می شد چرا که تقریبا همه در برابر برخورد با اشخاص حقیقی و حقوقی ملقب به خیّر مقاومت و لجاجت داشتند ، ضمن اینکه هر کدام از خیّرین دروغین لشگری از دریافت کنندگان قبل را در اعلام حمایت پشتوانه داشتند که به سادگی و از سر عفلت جریانی از نامه های حمایت از متخلف خوش نام را می ساختند.
✍️پول کثیف ذاتا از آلودگی قابل انتشار بسیار پر قدرتی برخوردار و به سادگی موانع را کنار زده یا به معبر مناسبی برای عبور تبدیل می کند . شاید بسیاری فراموش کرده باشند جمله جزایری یکی از بازیگران کوچک بازی جریان پول کثیف را که فرمود جز در چارچوب قانون کاری نمی کردیم و هر کجا مشکل قانونی داشتیم با عوامل مدیون و  در التزام رکاب قانونگذاری می کردیم.
✍️امروز که براساس قوانین حیرت انگیز کشورمان ورود ارز و فلزات قیمتی بطور نامحدود مجاز شناخته و حتی تحت عنوان دور زدن تحریم یک جانبه آمریکا مورد ترغیب و تشویق قرار می گیرد مفهومی جز استقبال از جریان انتقال پول کثیف نمی تواند داشته باشد پول کثیفی که از منشاء فعالیتهای غیر قانونی مانند قاچاق انسان تا مواد و سلاح ، فرارهای مالیاتی تا قاچاق کالا و ... حاصل می گردد.
✍️اما مسئولین باید توصیح دهند با توجه به عدم اجرای موثر و جامع قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی در کشورمان چگونه می توانند از کم و کیف ورود پول کثیف (با منشاء نا مشخص) در مدیریت بازارهای مختلف و کوچک اقتصادی کشور مانند مسکن ، خودرو ، سکه و طلا ، ارز و لوازم خانگی تا معاش روزانه مردم اطلاع داشته و مورد کنترل قرار دهند؟ آیا مقامات و مراکز مسئول کشورمان تاکنون به اثر گذاری مستقیم جریان پول کثیف به عنوان عامل قدرتمند ایجاد تلاطم و ناامنی بازار ایران  توجه کره اند؟
✍️استقبال ، اتکا و ارتزاق از جریان بین المللی پول کثیف طبیعتا به فرار از اجرای قواعد و ضوابط مبارزه با پولشویی و ایجاد شفافیت اقتصادی و مالی منجر و شکل گیری هر سطحی از فعالیت سالم و تولید محور اقتصادی را ناممکن می کند شرایط ویرانگری که به یکی از تبعات انزوای اقتصاد ملی در برابر اقتصاد جهانی شناخته می شود . آلودگی که حتی در صورت خاتمه تحریم ، فساد زدایی را دشوار خواهد کرد. ۴تیر۹۹

  تعداد بازديدها: 4176
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86594
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.