تاريخ انتشار: 19 خرداد 1399 ساعت 00:08:27
سفید و سیاه

✍️پس انتشار فیلم مربوط به رفتار خشن ماموران پلیس که به مرگ جرج فلوید و شکل گیری جریان اعتراضی علیه اشکال تبعیض نژادی مردم و مقامات برخی ایالت های آمریکا و برخی کشورها منجر شد به چند نکته باید توجه کرد.
✍️بسیاری از مقامات عالی رتبه ، احزاب ، گروه ها و اقشار اجتماعی حتی فرمانداران و شهرداران که مسئول انتخاب رئیس پلیس هستند از معترضین اشکال مختلف نژادپرستی یا برخورد خشونت آمیز پلیس با مردم مورد اتهام بوده و حتی در تجمعات خیابانی حضور داشتند.
✍️برخورد خشونت آمیز پلیس با شهروندان مطلقا منحصر به پلیس سفید با شهروند سیاه نبوده و دقیقا در مورد برخورد پلیس با سفید پوستان ، سنین مختلف ، زنان و حتی پلیس سیاه در برخورد با شهروند سفید و سیاه نیز قابل مشاهده است چنانکه طی این روزها فیلم پلیس سیاه با زانوی قرار گرفته بر گردن متهم منتشر شد که بیانگر نوع آموزش پلیس برخی ایالت ها در برخورد با مظنون خیابانی است.
✍️اعتراض به برخورد خشونت آمیز پلیس تحت عنوان تبعیض نژادی مورد اعتراض تجمع کنندگان بوده و طبیعتا متوجه تغییر دستورالعمل ها و قوانین اجرایی و انتظامی خواهد بود هر چند با توجه به فشار اجتماعی برخورد انضباطی با ماموران خاطی نیز محتمل است.
✍️باید توجه داشت که برخلاف تحلیل و باور برخی در کشورمان حرکت های اعتراضی ضد خشونت پلیس و رفتار نژاد پرستانه مانند اعتراض دهه گذشته سیاهان ، وال استریت ، استقلال طلبی ایالت کالیفرنیا علیه فرد یا دستگاه خاصی نیست بلکه بیشتر متوجه وجود یا بی توجهی به برخی قوانین و ضوابط اجرایی است که طبیعتا با اعلام تغییر رویه یا اصلاح قوانین و دستورالعمل های ایالتی و حتی ملی مانند دستورالعمل اجرایی ترامپ در مورد نحو برخورد با فرزندان مادران مهاجر غیر قانونی خواست معترضین حاصل می شود.
✍️اما برخی مقامات و تحلیلگران کشورمان سال ها است با هیجانی خاص وقوع هر اتفاق و حرکت اعتراضی در جامعه آمریکا یا حتی سایر کشورها را به شکل گیری روند فروپاشی ایالات متحده آمریکا یا شیطان بزرگ و استکبار جهانی تعبیر و طبیعتا با برداشت و فهمی سیاسی و بدون توجه به تفاوت ساختار فکری ، سیاسی و گردش قدرت در دو کشور به فرا رسیدن مفهوم مبهم و مشابه مدل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ایالات متحده اشاره می کنند.
✍️متاسفانه بسیاری از علاقمندان فروپاشی قدرت یا مشاهده استیصال ایالات متحده در معادلات جهانی بدون ارائه استدلال و منطق ادعای فروپاشی چون موارد گذشته با تکیه بر قدرت حاکمیتی پیشاپیش به تحقیر ، توهین ، متهم سازی و حتی تهدید سایر تحلیلگران غیر معتقد به وقوع فروپاشی می پردازند.
✍️متاسفانه علی رغم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دلایل متعدد هنوز کتابهای پژوهشی در کشورمان تالیف و منتشر نشده است بلکه سالانه به برگزاری بزرگداشت یا ذکر چند خاطره به مناسبت نامه ارسالی حضرت امام به گورباچف آخرین صدر هیات رییسه ی جماهیر شوروی در مورد سقوط امپراطوری کمونیست  اکتفا می شود. در حالی که نسل های سوم و چهارم هیچ ذهنیت روشنی از شرایط مذکور ندارند.
✍️نکته بعد اینکه اعتراض عمومی منجر به فروپاشی غالبا ناظر بر مخالفت عمومی فاقد راهکار اصلاح و تغییر قانونی کم هزینه حاکمیت عقاید و عناصر مسلط غیر قابل تغییر بر مقدرات جامعه است در حالی که در ایالات متحده بر خلاف شوروی سابق تمامی مقامات سیاسی ، قانونگذاری ، قضایی تا فرمانداران و شهرداران مانند بسیاری از کشورها با رای مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب و در حال تغییر می باشند.
✍️باید توجه داشت که عقاید و باورهای سیاسی و اجتماعی آمریکا مانند بسیاری از کشورهای با رویه  مشابه نیز با تغییر قوانین قابل پیگیری توسط منتخبین قابل اصلاح هستند در حالیکه هر شکل و سطحی از اعتراض و حتی عدم اقرار به پذیرش قلبی حاکمیت و حاکمان غیر انتخابی شوروی سابق جرم انگاری و با شدیدترین اشکال ممکن مورد برخورد قرار می گرفت.
✍️مقامات و تحلیلگران کشورمان باید بین کاهش قدرت و حوزه نفوذ و فروپاشی آمریکا تفاوت قائل شده و براساس برآورد واقع بینانه ضریب و شیب کاهش قدرت ایالات متحده در صدد انتخاب راهبر و رویکردهای منجر به افزایش سرعت کاهش قدرت بین المللی و منطقه ای ایالات متحده کم هزینه برای ایران اقدام کنند. ۱۸خرداد۹۹

  تعداد بازديدها: 3890
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86475
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.