تاريخ انتشار: 12 خرداد 1399 ساعت 21:53:26
سالروز رحلت امام (س)

✍️چند سالی است برخی یا جریان های سیاسی در سالروز رحلت امام به موضوع کم و کیف انتخاب جانشین امام پرداخته و بعضا روند و تصمیم مذکور را مورد انتقاد و خدشه قرار می دهند ، از آنجا که خدشه در نحوه یا شرایط انتخاب رهبری بنابر اصل ۱۱۱ قانون اساسی می تواند اشاره به مسئولیت مجلس خبرگان در اعلام ابطال عمل انجام شده نیز باشد . به نظر می رسد نباید در پاسخگویی و روشنگری به ابهامات هر چند تکراری اهمال و تعلل کرد.
✍️شاهد بودیم سال های قبل با انتشار بخش هایی از فیلم جلسه خبرگان در ۱۴خرداد ۶۸ بر بحث انتخاب موقت رهبری به دلیل نداشتن شرایط مرجعیت مندرج در اصل ۱۰۹ قانون اساسی قبل از همه پرسی مجدد تاکید ، تا ادامه رهبری را خلاف شرع و قانون اساسی معرفی کنند.
✍️بزرگانی از اعضای وقت مجلس خبرگان از جمله مرحوم آیت الله هاشمی به عنوان مدیر جلسات خبرگان در مورد شبهه ی مذکور ، روند اصلاح اصل قانون اساسی از شرط مرجعیت به اجتهاد و انتشار مستندات رای گیری مجدد خبرگان مبنی بر استمرار و بقا بر رهبری به موقع پاسخ گفتند ، هر چند باید اطمینان داشت که شبهه سازی مذکور مکرر تکرار خواهد شد.
✍️اما امسال برخی نوشتند عمل مجلس خبرگان در انتخاب ولی فقیه که با اتکا بر نقل یک جمله شفاهی از امام و صرفا با استناد یک منبع خبر واحد انجام شد را در مغایرت آشکار با نص وصیتنامه مکتوب امام دانسته و لذا انتخاب مذکور را مخدوش و فاقد اعتبار و مشروعیت می دانند.
✍️امام خمینی در تذکر اول ذیل وصیت ۲۹ صفحه ای تاکید فرمودند: اکنون که من حاضرم بعض نسبت های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.
✍️معتقدند که در جلسه مجلس خبرگان ۱۴خرداد۶۸ به فاصله چند دقیقه از قرائت وصیتنامه امام توسط رئیس جمهور از متن وصیت تخطی و عملا بنابر تاکید امام به جمله غیر قابل استنادی از امام استناد و نسبت به انتخاب رهبری اقدام کردند.
✍️مرحوم آیت الله هاشمی علی رغم اینکه به اتفاق رئیس جمهور معتقد به انتخاب شورای رهبری بودند در عین حال موثرترین شخص تغییر نگاه خبرگان به انتخاب رهبر فردی با مصداق رئیس جمهور محسوب می شوند.
*اولا مرحوم آیت الله هاشمی با انتخاب شورای رهبری که مورد تاکید ایشان و رئیس جمهور بود شخصا هم شان رئیس جمهور در جایگاه ممتاز شورای رهبری یعنی بالاترین سطح مدیریت کشور قرار می گرفتند.
*ثانیا مرحوم آیت الله هاشمی در شرایط مذکور قطعا موقعیت بی نظیر فرماندهی کل قوای اعطایی امام را حفظ و در موقعیت قدرتمندترین عضو شورای رهبری ادامه مسیر می دادند.
*ثالثا مرحوم آیت الله هاشمی با نقل خاطره از فرمایش امام مبنی بر وجاهت رئیس جمهور برای جانشینی شایسته معظم له از امکان قدرت خاصی برای اعمال فشار بر نظر و رای نمایندگان متکثر و قدرتمند مجلس خبرگان برخوردار نبودند.
*رابعا شخص رئیس جمهور به صراحت حتی با استفاده از الفاظ تند از مهمترین مخالفین جلسه خبرگان با نظر مرحوم آیت الله هاشمی در انتخاب معظم له برای پذیرش رهبری بودند.
✍️ضروری است در درک قابلیت استناد به نقل مرحوم آیت الله هاشمی به چند نکته توجه کرد.
*اولا : مرحوم آیت الله هاشمی در نقل جمله از امام و مدیریت جلسه خبرگان در رای گیری انتخاب رهبری ذی نفع نبوده بلکه بلافاصله با تقدیم استعفا از موقعیت ممتاز فرماندهی کل قوا از حیث جایگاه قدرت متحمل هزینه نیز شدند.
*ّثانیا بسیاری از مطالب و تصمیمات سرّی نظام در محضر امام جز با استناد به کلام تعداد کمتر از انگشتان یک دست از مقامات ممتاز ، نزدیک و معتمد امام ممکن نبوده و نیست که بنابر فرمایش مرحوم حاج احمد ، رهبری و بسیاری از بزرگان مرحوم آیت الله هاشمی از مهمترین این افراد بودند.
*ثالثا مرحوم آیت الله هاشمی راسا و بداهه نقل خاطره نکرده بلکه در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان خبرگان به نقل خاطره و توضیح نگاه امام در مورد رئیس جمهور پرداختند.
*رابعا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به دلیل خبر مذکور در رای به رئیس جمهور مجاب نشدند بلکه پس از طرح دیدگاه های مختلف و علی رغم اصراری که شخص رئیس جمهور در مخالفت با انتخاب خودشان داشتند به رای بر انتخاب آیت الله خامنه ای بعنوان ولی فقیه پس از امام هم عقیده و رای دادند. ۱۲خرداد
۹۹

  تعداد بازديدها: 4340
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86428
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.