تاريخ انتشار: 21 ارديبهشت 1399 ساعت 22:31:36
معمای اقتصاد ایران 8 (بیسوادی مطلق اقتصادی)

✍️پس از حرکت های اغتشاشی آبان ماه که در اعتراض به افزایش قیمت بنزین انجام شد ، مقام معظم رهبری در درس خارج ۲۶ آبان به صراحت و شجاعانه در مورد تصمیم به ظاهر بسیار ساده و بدیهی مذکور فرمودند.
*بنده در این قضیّه سررشته ندارم ، یعنی تخصّص این کار را ندارم چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ بنزین مختلف است بعضی‌ها آن را لازم و واجب می دانند بعضی‌ها مضر می دانند ، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت می کنم.
✍️پس از کرونا بسیاری از ابعاد فعالیت های تولید کالا و خدمات اقتصادی جهان دچار اختلال گردید ، تا جایی که برخی از مقامات و کارشناسان سخن از وقوع رکود و بحران بزرگ جهانی گفتند ، بسیاری از کشورها شاهد توقف فعالیت و موج جدید بیکاری و مبادلات نفتی تا مرز قیمت صفر بودند.
✍️بورس نیویورک ، لندن ، دبی ، سنگاپور ، توکیو و سایر تالارها حتی بدون تشکیل صف فروش با ریزش تند شاخص ها و کاهش ارزش سهام مواجه شدند که هنوز با تغییراتی ادامه دارد . کاهش ارزش سهام با سرعت به شرایط فعالیت تولید و ارزش کالا و خدمات منتقل و بازار عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد.
✍️اما بسیاری از مقامات و رسانه های کشورمان خیلی هیجانزده به شرایط شگفت انگیز بورس ایران اشاره کردند که برخلاف شرایط جهانی علاوه بر عدم ریزش شاخص ها و کاهش قیمت در تمام روزهای دو ماه گذشته با رشد انفجاری ارزش و سود سهام و رشد شاخص کل همراه است.
✍️اقتصاد مبتلا به رکود تورمی مزمن قبل از کرونا کشورمان بدون هیچ تغییری در شرایط تولید کالا و خدمات و حتی بدون قرار داشتن در شرایط حداقلی تولید و توان پرداخت مطالبات روزمره ی نیروی کار و اقساط مانده بدهی انباشته شاهد افزایش شاخص کل بیش از ۵۰۰هزار واحد یعنی بیش از کل مدت فعالیت بورس است.
✍️باید مجددا تاکید کنم شرکت های نیمه تعطیل و گرفتار رکود بورسی که قادر به تامین شرایط حداقلی تولید نبودند طی دو ماه گذشته براساس اعداد و ارقام مندرج در تابلوی تالار بورس و رشد انفجاری روزانه شاخص کل حتی افزایش ۲۰ برابری ارزش دارائی و سود حاصل از تولید کالا و خدماتی را که وجود ندارد تجربه می کنند ، یعنی سود مراکز تولیدی طی دو ماه گذشته در مواردی از ۲۰۰۰٪ عبور کرد!
✍️اطمینان دارم حتی ۱٪ از مدیران و کارشناسان حوزه اقتصادی به معنای تاثیر افزایش شاخص کل در قیمت تمام شده جدید کالا و خدمات واحدهای تولیدی توجه ندارند و چون گذشته از افزایش بی رویه و بی دلیل قیمت های عمومی کالا و خدمات ابراز نگرانی و بر مقابله و برخورد قهری تاکید خواهند کرد.
✍️مسئولین و متاسفانه بسیاری از کارشناسان توجه ندارند که افزایش غیر معقول شاخص کل بدون هیچ ارتباطی با کم و کیف تولید کالا و خدمات به معنای افزایش دفتریِ دارایی یا سهم سرمایه در قیمت تمام شده محصول نهایی است که باید با کاهش هزینه متوسط تولید یا کاهش هزینه نهاده های تولید جبران شده باشد که نیست.
✍️مسئولین و دستگاه های ذی ربط باید توضیح دهند مراکز گرفتار رکود و عدم کارآیی که هرگز قادر به تولید ظرفیت اسمی نبوده و نیستند علی رغم کوهی از مشکلات و مانده بدهی انباشته چگونه در حال تجربه افزایش انفجاری ارزش دفتری و حسابداری دارائی و سود ناشی از تولید کالا و خدمات هستند؟
✍️مقامات کشورمان باید توجه کنند که تمامی مراکز حاضر در بورس با تودیع سهامی معادل ۵٪ ارزش دو ماه قبل می توانند مانده بدهی انباشته را تسویه و براساس ارزش جدید دفتری نسبت به دریافت تسهیلات بانکی ده ها برابر ارزش واقعی اقدام کنند. ۲۱اردیبهشت۹۹

  تعداد بازديدها: 3835
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=86237
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.