تاريخ انتشار: 18 بهمن 1398 ساعت 21:35:02
تعدی به معترضان از سوی هر گروهی محکوم است / دولت جدید اقدام‌های لازم را برای اجرای انتخابات زودهنگام را انجام دهد

آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالی دینی عراق در بیانیه ای که توسط «سید احمد صافی» امام جمعه و نماینده ایشان در کربلا قرائت شد، تعدی به معترضان از سوی هر جناح و گروهی را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا در این بیانیه مرجع عالی دینی عراق به دو رویداد مهم در هفته جاری یعنی خشونت های اخیر در برخی شهرهای عراق نظیر نجف و روند تشکیل دولت اشاره کرد.

در این بیانیه بار دیگر بر لزوم دوری از خشونت و مسالمت آمیز بودن تظاهرات تاکید شده است.

آیت االه سیستانی در این بیانیه هر گونه تعدی به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز از سوی هر جناحی را محکوم می کند.

مرجع دینی عراق تاکید کرده است که حکومت جدید باید از اعتماد مرم برخوردار باشد و بتواند اوضاع را آرام کند و اقتدار دولت را بازگرداند و اقدام های ضروری برای اجرای انتخابات زود هنگام را انجام دهد.

متن کامل این بیانیه در پی می آید:

اولا: علی رغم توصیه های مکرر مرجعیت دینی درباره لزوم دوری از خشونت و پایبندی به روند مسالمت آمیز تظاهرات و عاری بودن جنبش مردمی اصلاح طلبانه از اقدام هایی که به منافع مردم لطمه می زند، اما این موضوع مانع وقوع حوادث تاسف بار و دردناک در روزهای گذشته نشده است؛ حوادثی که باعث ریخته شدن به ناحق خون افراد بی گناه شده است و آخرین آنها رویدادهایی بود که شامگاه چهارشنبه گذشته در نجف اشرف رخ داد.

در حالی که مرجعیت دینی همه تعدیات و حملاتی که از سوی هر گروهی رخ داد را محکوم می کند و به خانواده های قربانیان تسلیت می گوید و برای شفای عاجل مجروحان و مصدومان دعا می کند، در عین حال همانند گذشته که بارها نیز تاکید کرده، بار دیگر تاکید می کند که ضروری است نیروهای امنیتی رسمی از وارد شدن به هرج و مرج و برهم زدن نظم عمومی جلوگیری کنند.

زیرا همین افراد هستند که باید مسئولیت حفظ امنیت و ثبات و محافظت از میدان های اعتراضات و تظاهرات مسالمت آمیز، شناسایی تعدی کنندگان و افراد نفودی، حفظ منافع شهروندان از اقدام های خرابکاران را برعهده بگیرند و کوتاهی آنها از وظایف خود در این چارچوب هیچ توجیهی ندارد، همچنان که هیچ توجیهی نمی تواند آنها را از مسئولیت هایشان در این زمینه بازدارد آنها باید با حرفه ای گری کامل رفتار کنند و از توسل به خشونت در برخورد با اعتراضات مسالمت آمیز پرهیز کنند و مانع تعدی به معترضان شوند و در عین حال مانع وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و خصوصی تحت هر بهانه و عنوانی شوند.

دوم: مرجعیت دینی در خطبه های گذشته نگرش خود برای گذر از بحران سیاسی کنونی را تبیین و تشریح کرد که دولت جدید باید دولتی شایسته اعتماد مردم بوده، قادر به آرام کردن اوضاع و بازگردانی اقتدار دولت باشد و بتواند اقدام های لازم را برای اجرای انتخابات زودهنگام در فضایی مطمئن و به دور از تاثیرهای جانبی مال و سلاح غیرقانونی و یا مداخلات خارجی انجام دهد.

مرجعیت بار دیگر تاکید می کند که در جزییات گام هایی که در این مسیر اتخاذ می شود، دخالت نمی کند و به اظهار نظر در این خصوص نیز نمی پردازد.

  تعداد بازديدها: 1256
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85427
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.