تاريخ انتشار: 23 دي 1398 ساعت 23:09:26
سفر وزیر خارجه سوریه به تهران پس از دیدارش با اردوغان و پوتین، دیدار ناگهانی پوتین با بشار اسد و حالا اولین سفر رسمی امیر جوان قطر به تهران؛ تغییراتی در راه است؟

استقبال رهبر جمهوری اسلامی از شیخ تمیم آل ثانی در تهران، بدین معناست که امیر قطر حامل پیام بسیار مهمی برای تهران بوده است. هر چند برخی منابع می‌گویند علت این استقبال، آن است که این اولین سفر وی به تهران، از سال ۲۰۱۳ است که عهده دار حکومت قطر شد.

كمال خلف در رای الیوم نوشت: استقبال رهبر جمهوری اسلامی از شیخ تمیم آل ثانی در تهران، بدین معناست که امیر قطر حامل پیام بسیار مهمی برای تهران بوده است. هر چند برخی منابع می گویند علت استقبال شخصی رهبر ایران از امیر قطر، آن است که این اولین سفر وی به تهران، از سال 2013 است که عهده دار حکومت قطر شد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تحلیلهای دیگری حکایت از آن دارد که با توجه به اینکه چند روز پیش، اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه موشکهایی که سردار سلیمانی را هدف گرفت، از پایگاه العدید در قطر شلیک شد، امیر قطر برای توضیح این مساله راهی تهران شده است. اما به نظر می رسد این تحلیل دور از واقعیت باشد؛ چرا که گزارش های رسیده در مورد اینکه محل پرواز پهپادهای آمریکایی از قطر بوده، دقیق نیستند و حتی اگر اینگونه باشد، ایران به این دلیل، قطر را هدف نمی گیرد.

ظاهرا علت سفر بن تمیم به تهران، تنشی است که این روزها بین ایالات متحده و ایران سایه افکنده و این سفر، از چارچوب میانجی گری خارج نمی شود. در واقع، سفر امیر قطر و استقبال رهبر ایران از او، تنها به این معناست که بن تمیم حامل پیام مهمی است که نیازمند موافقت آیت الله خامنه ای در مورد مضمون پیام و بررسی آن است؛ تا شاید بدین شکل، بن تمیم بتواند پاسخ را مستقیما از رهبر ایران دریافت کند.

بنابراین، تمام صحبتهایی که در مورد روابط دو جانبه و همکاری مشترک و توافق های اقتصادی می شود، در حاشیه مأموریت دیپلماتیک بسیار مهم و سرّی امیر قطر جای می گیرد.

اما اینکه پاسخ رهبر ایران چیست، نیازمند گذشت زمان و رصد سطح تنش های فعلی در منطقه است؛ بویژه انکه ایران و هم پیمانان آن، تصمیم عملی برای مقابله و بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه گرفته اند و قدرتنمایی استراتژیک، که برخی منابع نزدیک به ایران از ان صحبت می کنند، به زودی آغاز می شود؛ بویژه در نیمه دوم سال جدید میلادی، یعنی زمان شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.

در این میان، حضور هیئت سیاسی سوری در تهران، همزمان با رسیدن امیر قطر، جالب توجه بود. هر چند، به گزارش منابع سوری، این سفر، از پیش تعیین شده بود و نمی تواند ارتباط مستقیمی با حضور قطریها در تهران داشته باشد.

اما نکته اینجاست که حضور المعلم در تهران، همزمان با حضور امیر قطر، در حالی است که المعلم پیش از سفر به تهران، همزمان با اردوغان، در مسکو بود. در این میان، پوتین هم سفری ناگهانی به دمشق داشت و با اسد دیدار کرد. این تحرکات، می تواند نشان دهنده وقوع تغییراتی نزدیک در منطقه باشد.

  تعداد بازديدها: 1208
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85176
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.