تاريخ انتشار: 23 دي 1398 ساعت 23:05:57
هیچ یک از مقامات دولت از جمله رئیس جمهور تا عصر جمعه از علت سقوط هواپیمای اوکراینی مطلع نبود / دولت «دروغ» نگفت / روحانی از زمانی که مطلع شد، تاکید داشت که سریعا به اطلاع مردم برسد / رئیس جمهور به زودی در ارتباط با سانحه هواپیمای اوکراینی با مردم سخن خواهد گفت

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است، گفت: همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.

سخنگوی دولت گفت: اظهار نظر همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران، مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.

به گزارش «انتخاب»، «علی ربیعی» روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها اظهارداشت: درهفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه هایمان آوار شد. حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند دل های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت بار تر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل های ما نهاد.

هم عزاداریم و هم نگران

به نوشته ایرنا، وی افزود: اکنون ما هم عزادار شده‌ایم و هم دغدغه‌مند و نگران. عزادار و سوگواریم چرا که جان انسان ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی ازیک خطا بوده از بین رفته است. دغدغه مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است.
سخنگوی دولت اظهارداشت: دغدغه اینکه چه باید بکنیم که دیگر هیچ‌گاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه ای و اطلاع رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

ما دروغ نگفتیم

ربیعی با بیان اینکه انتقادات زیادی در این روزهای غم‌انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد، اظهار داشت: ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالی‌که واقعا اینگونه نبود. حتی در بیانیه ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد.
وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.
سخنگوی دولت یادآورشد: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی‌شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس‌جمهور رسید. پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد. همه بهت‌زده، ناراحت و نگران بودند.
ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده، مطلع نبودند، اظهار داشت: تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند، صرفا بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند، دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد.

بیانیه ستاد کل درباره سانحه سقوط هواپیما شروع خوبی است

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از همان ساعت رئیس‌جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود. همین جا از همه ملت ایران، افکارعمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است.
سخنگوی دولت افزود: برخی انتقاد می‌کنند چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری به عمل نیاوردی؟ اما واقعیت این است که پیش از اظهارنظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.
ربیعی اشاره به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در پذیرش سقوط هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری این حادثه را برعهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت.
وی اضافه کرد: با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع‌رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

باید احتمال خطای انسانی در سیستم‌های ما به صفر برسد

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری، تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت‌های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان به عمل بیاید.
وی افزود: یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می‌رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم‌هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود و ما از این چرخه معیوب خارج شویم.
ربیعی بیان کرد: در این میان نباید فراموش بکنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد؛ از همان شبی بود که رژیم ‌آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد.

ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت

سخنگوی دولت اظهارداشت: در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است؛ مردم ایران فراموش نمی کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به نا امیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می گیرد.
وی اضافه کرد: برغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

اقدام سفیر بریتانیا کاملا غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور درباره حضور سفیر انگلیس در تجمع روز شنبه و پاسخ دولت ایران به این مسئله گفت: در مورد بازداشت کوتاه مدت سفیر انگلیس، حضور غیر معمول وی در اعتراضات اخیر، مغایر با وظایف تعیین‌شده یک سفیر است.
ربیعی خاطرنشان کرد: سفیر انگلیس برای مدت کوتاهی دستگیر و به محض آنکه نیروهای انتظامی از هویت ایشان مطلع شدند، در کمتر از ۱۵ دقیقه آزاد شد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: اقدام سفیر بریتانیا کاملا غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول بوده است و با احضار ایشان به وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به سفیر و دولت بریتانیا ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: بریتانیا کارنامه نامناسبی در دخالت در امور داخلی ایران دارد. ما به صورت جدی از دولت بریتانیا می‌خواهیم و به آنها هشدار می‌دهیم از هر گونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کنند.

ساکنین روستاهای در معرض خطر به مناطق امن منتقل شدند

سخنگوی دولت درباره سیل استان سیستان و بلوچستان و اقدامات دولت در این زمینه گفت: در تماس روز گذشته من و طرف دفتر رئیس جمهوری با استاندار، وی اعلام کرد ۵ نفر تاکنون ناپدید شده اند. یک نفر تا این لحظه در این سیل جان باختند و دو نفر دیگر هم در حادثه ساختمانی فوت شدند.

وی در توضیح اقدامات دولت در استان گفت: امروز روستاهای زیادی تخلیه شدند، سه فروند بالگرد به منطقه اعزام شد و هواپیمای باری ارتش و هلال احمر، کمک ها را به استان منتقل کردند.

ربیعی تاکید کرد: با وجود برخی مقاومت‌ها افراد از روستاهای در معرض خطر با تشویق و توضیح خارج و به مناطق امن منتقل شدند.

رییس جمهوری پیگیر رسیدگی به وضعیت سیل زدگان است

وی ادامه داد: برق قطع شده ۱۳۰ روستا در حال وصل شدن است و تاکنون ۲۰۰۰ نفر اسکان یافته، ۲۰۰ خودرو هم رهاسازی شده است. در تعدادی از مناطق هم هنوز منتظر فروکش کردن آب هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در برخی مناطق استان، ۳۰۰ میلی متر در دو روز باران باریده است که این حجم زیادی است. بارندگی در حال حاضر قطع شده و مسئولان اصلی هر دستگاه در استان مستقر شده اند، شخص رئیس جمهوری هم مدام پیگیر هستند.
وی با اشاره به اینکه تلفات مادی را جبران خواهیم کرد، گفت: بنده با تلاشی که از استاندار سراغ دارم و با دستور اعزام نیرو از ستادهای بحران استان های جانبی، امیدوارم بتوانیم در اسرع وقت خدمات لازم را ارائه داده و مردم را به زندگی عادی بازگردانیم تا جان انسان‌های دیگری هم در این میان از دست نرود.

در اطلاع‌رسانی عیب ساختاری داریم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر بی‌اطلاعی رییس جمهوری از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر روز جمعه و ارتباط موضوع این پنهانکاری از شخص دوم مملکت با آمار کشته شدگان آبان ماه، اظهار داشت: درخصوص بی‌اطلاعی رییس جمهوری تا بعدازظهر روز جمعه از این ماجرا، اعتقاد من به عنوان کسی که هم در بخش رسانه بوده ام و هم با ساختارها آشنایی دارم این است که ما عیب ساختاری در اطلاع‌رسانی داریم که این یک اشکال است.
ربیعی افزود: به اعتقاد من دستاور بزرگ ما از پس این حادثه تلخ و جانسوز این است که ساختار معیوب اطلاع‌رسانی به مقامات بالاتر را برطرف کنیم. من موضوعی تحت عنوان اینکه کسی نخواهد آن را بیان بکند احساس نکردم. ما ساختارهای معیوبی در اطلاع‌رسانی داریم، البته آنها گفتند که در سلسله مراتب خودشان اطلاع‌رسانی کرده‌اند.
وی ادامه داد: من اطلاع دارم که ستادکل نیروهای مسلح هم تا روز پنجشنبه که بازرسان خود را به محل حادثه فرستاده، به این قطعیت رسیده است. من اطلاعات بیشتری از این موضوع ندارم که بخواهم در اختیار شما بگذارم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: به محض اطلاع از این موضوع، جمعه شب جلسه‌ای را برگزار و بیانیه دولت را آماده کردیم. جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد. از همان روز ما یک بحران در داخل و یک بحران در خارج که همان فضای بین‌المللی بود را داشتیم. امروز فضای بین‌المللی خیلی تفاوت کرده است.

رییس جمهوری به‌زودی درباره سانحه هواپیمایی اوکراین با مردم صحبت می‌کند

ربیعی افزود: آقای روحانی سعی کرد با همه طرف‌های بین‌المللی رایزنی انجام بدهد و با آنها صحبت کند. درباره این سانحه نیز رییس جمهوری مدام در حال صدور دستور و پیگیری بود. قطعا هم به زودی در این خصوص با مردم صحبت خواهد کرد. من می خواستم زمان مصاحبه با مردم را از رییس جمهوری سوال کنم که به دلیل مکالمه تلفنی وی با استاندار سیستان و بلوچستان و دستورات لازم را برای سیل صادر می‌کرد، فرصت نشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای پیگیری مسائل حقوقی خانواده های جانباخته سقوط هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: قطعا ما برگزاری مراسم باشکوه را دنبال خواهیم کرد. در گام دوم نیز برخی از افراد تابعیت های مختلف داشتند که باید تکفیک و مشخص بشوند.
سخنگوی دولت عنوان کرد: مطابق قوانین و قواعدی که سازمان‌های هواپیمایی و ایکائو دارند، مسائل حقوقی و شخصی این افراد پیگیری خواهد شد. مساله حقوقی از جنبه دیگری که بسیار مهم است اینکه در این سلسله مراتب با قصور و تقصیر قاطعانه برخورد خواهد شد.
ربیعی تصریح کرد: خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی نیز بر این امر تاکید کردند و دولت و به خصوص رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی هم بحث حقوقی از این جنبه را دنبال خواهد کرد.

تعیین محل برگزاری تجمعات؛ منتظر رای دیوان

وی درباره گفت‌وگوی دولت با معترضان و برخی رفتارهای خشونت‌آمیز انجام شده نسبت به اعتراضات تصریح کرد: برنامه‌ای برای جمع شدن و اعتراض کردن در دولت پیش‌بینی کردیم. من یک بار در این زمینه اطلاع‌رسانی کردم. مشکلی در دیوان عدالت اداری پیش آمد که خانم جنیدی در حال رسیدگی به آن موضوع هستند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای شهرها و استان‌های بزرگ وجود دارد. در تهران نقاطی برای اعتراض مشخص و تعیین شده است و شیوه بیان اعتراض در فضای مجازی را هم پیگیری می‌کنیم. اگر مشکلات ما در دیوان حل شود، این مسائل به منصه ظهور خواهد رسید.
ربیعی خاطرنشان کرد: معمولا بنای نیروهای انتظامی به رویکردهای مسالمت‌آمیز است. در برخی از این نوع اتفاقات، ممکن است مسائلی رخ دهد که حوادث تلخی را به همراه دارد اما اینکه برنامه‌ای برای صحبت کردن با مردم داشته‌ایم، اعتراضات به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز سوق پیدا کند و هم رفتار خویشتندارانه داشته باشیم، نظر درستی است که مدنظر رئیس‌جمهور هم است که به جلو خواهیم برد.

احساسات مردم جریحه‌دار شده است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تناسب میان تجمعات و مواجهه نیروی انتظامی گفت: احساسات مردم به دلیل حادثه تلخ سقوط هواپیمای اکراین و نحوه اطلاع‌رسانی، جریحه دار شده است که این اعتراض‌ها و سوگواری و مطالبه‌گری کاملا قابل درک است ما این را می‌پذیریم ...
وی گفت: در صحبت با چند استاندار و معاون اول رییس جمهوری، اطمینان می‌دهیم با برنامه‌ریزی‌های که کرده‌ایم و حتی رییس جمهوری هم تاکید کرده است در هر استان (تجمعات) کاملا به شکل مسالمت آمیز حفاظت شود و این تمرین را بکنیم تا اعتراض مسالمت‌امیز پاسخ لازم را خواهد گرفت.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در این میان تفکیک بسیار سخت است و ما هم خواستیم که از امکان اعتراض مدنی و قانونی مراقبت کنیم. شاهد هستید که گروهی شعارها را به سمتی می برند تا ماجرایی رخ دهد و تعرضی صورت بگیرد.
وی افزود: وقت تعرضی رخ می دهد شیوه رفتار پلیس بسیار اهمیت دارد. مردم باید یاد بگیرند که اقدام تخریبگرانه ‌ای صورت نگیرد. جمعیتی که این چند روز آمدند عمدتا دانشگاهی و فهیم بودند و نیروهای امنیتی ما هم رفتاری باید داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.
وی تصریح کرد: دولت براین موضوع تاکید دارد تا زمانی که شرایط تعیین محل تجمعات مشخص شود امکان تجمع مسالمت آمیز فراهم شود.

باید مانع فرارهای مالیاتی شویم

ربیعی درباره بودجه ۹۹ و مالیات کارکنان گفت: ما از یک طرف باید مالیات بیشتری دریافت کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم، از طرف دیگر باید مالیات اقشار کم درآمد مانند کارمندان را کاهش دهیم.
سخنگوی دولت با بیان این که ما قطعا از لایحه پیشنهادی بودجه در مجلس دفاع خواهیم کرد، افزود:در لایحه پیشنهاد کردیم سقف و درصد را بالا ببریم، و این را مجدد در مجلس پی‌گیری می کنیم.

وزیر اطلاعات مامور شناسایی قصور و تقصیر حادثه کرمان شد

وی با اشاره به ماموریت دولت به وزیر اطلاعات برای پیگیری هرگونه قصور در حادثه کرمان اظهار داشت: به بازماندگان این حادثه دلخراش را مجددا تسلیت میگوییم، وظایف میان مسئولان برگزاری مراسم تفکیک شده بود و باید بر اساس آن اقدام می‌کردند و پاسخگو باشند و وزیر اطلاعات هم جزییات تحقیقات را پس از مشخص شدن خواهد گفت.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در آن مراسم تفکیک و تقسیم کار شده بود و سهم دستگاه های مسئول مشخص بوده و دولت مطالبه گر خواهد بود و اگر هم از سمت دستگاه‌های دولتی کوتاهی شده باشد قطعا آن را اعلام می کنیم و با مقصران برخورد می کنیم.
ربیعی با بیان این که در جلسه دولت حوادث اخیر کرمان و سقوط هواپیما را مفصل بررسی کردیم، تاکید کرد: اجازه نداریم چنین اشتباهاتی را مجدد تکرار کنیم و باید پای قصور و تقصیرهایمان بایستیم.

در شرایط فشار مذاکره محلی از اعراب ندارد

ربیعی درباره ادعای برخی مقامات آمریکا مبنی بر احتمال مذاکره با ایران پس از ترور سردار سلیمانی هم گفت: تحلیل آمریکا این است که در صورت فشار بیشتر بر گلوی ایران؛ ایران بهتر به مذاکره راضی خواهد شد. این سنت آمریکایی است که می‌گوید که زمین ایرانی‌ها را آنقدر داغ کن که مردم بریزند و آنقدر فشار بده که ذلیلانه مذاکره کنند.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما هرگز ۱+۵ را ترک نکردیم بلکه آن‌ها ترک کردند؛ گفت: اینکه در پیام‌های خود می گویند شما کاری به دیگر کشورها نداشته و مستقیم با آمریکا گفت و گو کنید، به دلیل عدم اعتماد امکان پذیر نیست.
ربیعی با بیان اینکه ما می خواهیم فشار و تحریم به مردم کم شود؛ گفت: در شرایط کنونی تن دادن به هرچیزی فشار مضاعف بر مردم است.
وی ادامه داد: متاسفانه ما نتوانستیم دلیل این مقاومت را برای مردم خوب باز کنیم. به رئیس جمهور آمریکا هیچ اعتمادی نیست و هر اندازه ما حرکت کنیم او فکر می‌کند که می تواند با فشارهای بیشتر بر زندگی مردم ما را به نقطه دیگری برساند. در این شرایط با توجه به اینکه اکنون آمریکا گلوی ایران را می فشارد موضوع مذاکره نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد.

نابودی برجام پیامدهای مخربی برای صلح و امنیت بین المللی دارد

سخنگوی دولت درباره تقویت احتمال مذاکره با آمریکا و خروج اروپایی‌ها از برجام پس از حادثه ترور سردار سلیمانی گفت: از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است‌، رژیم آمریکا برای خروج از برجام به سایر طرف‌ها فشاور آورده است و آنها را تشویق می کند و مربوط به امروز نیست.
ربیعی با بیان اینکه آمریکا در مقابل برجام تنها مانده است،گفت: هر کدام از طرف‌های برجام در واکنش به درخواست‌ها و فشارهای واشنگتن برای خروج از برجام ، به کاخ سفید پاسخ منفی داده اند
سخنگوی دولت تصریح کرد: پاسخ منفی گرفتن کشورها در خروج از برجام و همراهی نکردن کشورهای منطقه در عملیات ترور سردار سلیمانی درس های مهمی برای ترامپ و آمریکا داشته است.
ربیعی بیان کرد: واکنش منفی اروپایی ها به موضع ضدبرجامی ترامپ نه با انگیزه دفاع از ایران، بلکه ناشی از تلاش آنها برای اثبات استقلال سیاسی خود از کاخ سفید است و آگاهی از اهمیت بقای برجام است.
سخنگوی دولت با بیان این که «نپذیرفتن خواسته‌های آمریکا یک گام رو به جلو برای دستاوردهای ایران و تنها ماندن آمریکا است»، اظهار داشت: نابودی برجام پیامدهای مخربی برای چندجانبه گرایی ، صلح و امنیت بین المللی و اصل قانونمندی در کشورهای جهان دارد.

روایت‌هایی که قطعیت ندارد را منتشر نکنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین از (شایعه) خروج تعدادی از مسافران قبل از پرواز هواپیمایی اوکراینی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: نگذاریم روایت‌های دیگری که از آن اطمینان نداریم و قطعیت ندارد، منتشر شود.
وی با بیان این که همواره ممکن است فردی از پروازی جا بماند، تصریح کرد: اطلاعات ما همین است که هواپیما با همین سرنشینان پرواز کرده است و من هم اطلاعی ندارم کسی پیاده شده است و فردی مشکوک بوده است.
ربیعی با بیان این که ما هیچ مشکلی با تجمع مردم نداریم، افزود: اگر آیین نامه مربوط به تجمعات تایید و اجرا شود، واقعا کسی با عزاداری و ابراز تالم و سوگواری و بیان ناراحتی و اعتراض به اطلاع رسانی دیرهنگام مشکلی ندارد.
سخنگوی دولت حضور خود در حاشیه برخی از مراسم‌های یادبود و سوگواری جانباختگان هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و افزود: در حاشیه دو مراسم شرکت کردم، دستورات ابلاغ شده مبنی بر رفتار مسالمت آمیز با معترضان است.
وی بیان کرد: تاکنون گزارشی از شلیک گلوله "سربی" به سمت معترضان به ما نرسیده است؛ اما گزارش شلیک گاز اشک آور را داریم که البته ممکن است به سلامتی مردم هم آسیب بزند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی از سوی دولت برای تشییع و عزای عمومی جانباختگان وجود دارد، گفت: ما عزای عمومی را اعلام کردیم و این از سوی دولت انجام شد که البته در کولاک خبرها دیده نشد. همچنین شنیدید که کمیته‌ای برای رسیدگی به این حادثه در دولت تشکیل شده که یکی از وظایف آن همین موضوع و رسیدگی به چگونگی تشییع جانباختگان است که البته باید اجازه دهیم تصمیمات لازم در این کمیته گرفته شود و از آن مهمتر با خود خانواده های داغدار در این زمینه هماهنگی انجام شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تجمع بدون مجوز طلاب مقابل سفارت انگلیس و همراهی پلیس با آنها و پخش این تجمع از سوی صدا و سیما، و تجمع در اعتراض به پنهانکاری سانحه سقوط هواپیما و گاز اشک‌آور پلیس و تیر هوایی اظهار داشت: ما قطعا در این زمینه باید با مردم بیشتر صحبت کنیم حتی به شکل مطبوعاتی، رسانه‌ای و فضای مجازی و به هر وسیله‌ای که برای ما فراهم شود حتما بیشتر در این زمینه با مردم صحبت خواهیم کرد.
ربیعی افزود: ما این را وظیفه خودمان می‌دانیم و اتفاقا این تصمیمی است که روز گذشته نیز در دولت پیرامون این مساله به طور مفصل صحبت شد که در این زمینه باید به تبیین‌های بزرگ دست بزنیم. من هم معتقدم اگر باب گفت و گوی اجتماعی و سخن گفتن و تحمل سخن شنیدن خیابانی را هم فراهم کنیم، قطعا موجب تقویت امنیت ملی ما هم خواهد بود.

ربیعی کمک سه میلیارد دلاری قطر به ایران برای هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه کمک سه میلیارد دلاری قطر برای کمک به ایران برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: مبنای این صحبت هم غیرعقلانی است و هم غیرواقعی. ما خوشبختانه ملاقات خوبی را با قطری‌ها داشتیم و مباحث بسیار خوبی در ارتباط با دوجانبه‌های منطقه با آنها مطرح شد. قطری ها از ما به دلیل کمکی که ما در شرایط تحریم منطقه‌ای به آنها کردیم، قدردانی کردند.
سخنگوی دولت ما به جز مسائل دوجانبه، در ارتباط با امنیت منطقه نیز با قطری‌ها گفت و گوهایی انجام دادیم. اساسا اینکه قطر بخواهد غرامتی در این زمینه به ایران بدهد نه وظیفه قطر است و نه با عرف بین الملل سازگار نیست و این موضوع داخلی کشور ما است.
ربیعی تاکید کرد: بحثی که قطری‌ها در ایران دارند این است که می‌خواهند روابط دوجانبه‌ آنها با جمهوری اسلامی کماکان پرقدرت و با قوت باشد و ما نیز این مساله استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه این خبر را تکذیب کرد.

خبرنگاری پرسید: در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر استعفای رییس جمهور، سخنگوی دولت، معاون اول رییس جمهوری و حتی شمخانی مطرح شد ، البته نمی خواهم تکذیب یا تایید کنید ولی سوال اینجاست که چرا کسی در خصوص این اتفاق استعفا نمی دهد و چرا کسی مسوولیت در این خصوص نپذیرفت ، مشخصات شما و آقای آشنا در بیانیه و توییتر خودتان کارگزاران رسانه ای را تهدید کردید و بدون این که اطلاعات کافی داشته باشید ، واقعا بگویید چرا شما استعفا نمی دهید؟ یا بقیه کسانی که در این زمینه دخیل بودند و اطلاعات اشتباه به مردم دادند و دیگران را متهم کردند؟ همچنین شما هنوز با مردم شفاف نیستید اگر شفاف هستید و مصلحت اندیشی نمی کنید بفرمایید چرا مسوولان ذیربط در این زمینه به شما اطلاعات درست ندادند؟ آن مسوولان ذیربط چه کسانی بودند؟ در حالی که فرمانده هوافضای سپاه گفتند که همان چهارشنبه این موضوع را اطلاع داده بدند، از چهارشنبه تا جمعه سه روز فرصت بررسی وجود داشته است و این که شما می گویید بعدازظهر جمعه آقای روحانی موضوع را متوجه شدند که این اصلا قابل پذیرش نیست که منتخب مردم ۷۲ ساعت بعد این موضوع را متوجه شود؟ الان دوربین صدا و سیما هم اینجا است خطاب به مردم بگویید چه کسانی به دولت اطلاعات نمی دهند و این چرخه اطلاع رسانی را معیوب کردند؟
ربیعی در پاسخ گفت: اگر نسبت به خودم احساس می کردم که واقعیتی را می دانستم و به مردم نگفتم یک لحظه هم نمی ماندم. زندگی من سرشار از این بوده است که فکر کردم می توانم کاری برای مردم انجام دهم و در این مدت هم برای این آمده ام. اگر چنین احساسی در وجود خودم کنم که تزلزلی در این نوع تفکر ایجاد شده است یک لحظه هم ماندن خودم را ترجیح نمی دهم و تصمیم شخصی خودم است و اجازه دهید که هرکسی در آن چیزی که فکر می کند کار خود را انجام دهد.
سخنگوی دولت افزود: دروغ آن چیزی است که شما چیزی را بدانید ولی جعل کنید و قصد فریب کسی را داشته باشید. مطمئن باشید که همچین اتفاقی نبوده است و مطمئن باشید رییس جمهور جمعه ۴ بعدازظهر این موضوع را متوجه شده است. سردار حاحی زاده گفتند که روز چهارشنبه متوجه شدند و به مسوولان بالاتر را مطلع کردند و آن سلسله مراتب خودشان بوده است و آنها هم فکر کردند که نیاز به بررسی است و باید این موضوع را بررسی می کردند من نمی دانم و پاسخگو نیستم که نیاز به چه چیزی بوده است. من چیزی که به عنوان خودم می توانم بگویم رفتارهای معیوب اطلاع رسانی است. من نمی توانم هیچ قضاوتی بکنم که چه اتفاقی در آنجا رخ داده است و دوستانشان می توانند در این موضوع صحبت کنند. حداقل بعضی از چهرها را چهل سال است که می شناسم مثل سرلشکر باقری که برای کشورش فردی فداکار و صادق است.
وی ادامه داد: این که چه اتفاقی افتاده است که دیر آماده من نمی دانم. آنچه که من گفتم مسوولان ذیربطی بوده است که از دولت می توانستند مطلع باشند. من با همه اینها صحبت کردم. حتی از این که کشورهای خارجی را ما در این بیانیه کار خوبی کردیم گفتیم همه شما به ایران بیایید. همه را دعوت کردیم. از آمریکا تا کانادا تا فرانسه در سه بند اولیه بیانیه گفتیم که به ایران بیایند و این موضوع را بررسی کنید. البته اگر اطلاعات هم داشتیم باز همین کار را می کردیم باید می آمدند و الان هم باید بیایند و این موضوع را بررسی کنند بنابراین در این زمینه مطمئن باشید.
ربیعی تاکید کرد: به هر حال مسوولان ذیربط دولتی همه روز جمعه این موضوع را فهمیدند و در این هیچ تردیدی نیست، قطعا می گویم آقای رییس جمهور نه در کسوت رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت تا عصر جمعه از این موضوع مطلع نبودند و آن این چیزی که صادقانه دارم جلوی دوربین بیان می کنم.
وی گفت: آن ساختار هم باید بررسی شود و خودشان بگویند که چرا این اتفاق افتاده است. چرا دیر رییس جمهور مطلع شده است و این تعلل سوال و مطالبه خود رییس جمهور هم است که باید به آن پاسخ داده شود . ما هم به اندازه شما مطمئن باشید که ناراحت هستیم . این حادثه آنقدر جانکاه و بهت زده و غمگنانه بوده که ما هم با آن زندگی کردیم. ما هم مثل بقیه غمناک و ناراحتیم . از این چیزی که در ساختار هم رخ می دهد ناراحتیم. فقدان ساختارهار مناسب چه در ارتقاء پدافند و چه در این که چطور ما واقعیت را به مردم بگوییم. وگرنه هیچ قصدی برای که چیزی از مردم کتمان شود واقعا در این زمینه نبوده است و اگر یک روز هم هر کدام از ما و خودمان احساس کنیم که در کنار مردم از درد آنها کم کنیم و به این ادارک برسیم ماندنمان هم یک لحظه جایز نیست.
سخنگوی دولت گفت: بحث آقای آشنا را هم می توانید از خودشان سوال کنید من خیلی مطلع نیستم که ایشان برچه اساس صحبت کرده است.

  تعداد بازديدها: 1114
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85175
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.