تاريخ انتشار: 21 دي 1398 ساعت 22:07:27
تصمیم دولت بغداد تصمیم ماست

«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه در دیدار «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق با تاکید بر حفظ حاکمیت ملی این کشور گفت: هر تصمیمی که دولت مرکزی بغداد اتخاذ کند، تصمیم ماست.

به گزارش پایگاه خبری سومریه نیوز، عبدالمهدی صبح امروز وارد اربیل شد و در دیدار با بارزانی، درباره سیاست ثابت دولت بغداد در داشتن روابط خوب با همه کشورها و تحولات اخیر در عراق و موضع بغداد در خصوص درگیری که منطقه شاهد آن است، گفت و گو کرد.

تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه از کشور و ادامه برقراری روابط با کشورها به نحوی که امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کند و مبارزه با تروریسم از دیگر محورهای گفت و گو میان دو طرف بود.

ابوالمهدی تاکید کرد، نیروهای عراق متعلق به همه مناطق و فرزندانش از جمله اقلیم کردستان است و نیروهای اقلیم نیز متعلق به سراسر عراق است. ما اینجا هستیم تا درباره روابط میان دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان عراق و نیز درباره هر چیزی که باعث حفظ منافع و آینده عراق، حاکمیت و مقابله با عناصر تروریستی داعش می شود، با هم صحبت کنیم. همکاری با اقلیم در همه زمینه ها و پشت سرگذاشتن چالش ها و سختی های داخلی و خارجی در چارچوب قانون اساسی، از دیگر محورهای گفت و گوهای ما بود.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق ادامه داد: دولت اکنون با بحران منطقه ای و بین المللی روبه روست و با وجود دشواری ها مسئولیت های خود را به عهده گرفته است. ما به دنبال حفظ کشور و اتخاذ تصمیمات لازم به دور از صحبت های تشنج زا هستیم.

از سوی دیگر، بارزانی نیز گفت: موضع اقلیم کردستان عراق درنظر گرفتن منافع کشور است و هر تصمیمی که دولت مرکزی اتخاذ کند، تصمیم ماست.

وی خطاب به عبدالمهدی گفت:ما اطمینان داریم که شما منافع عراق را می شناسید. کشور در شرایط دشواری قرار دارد و ما معتقدیم که شما از همان آغاز، حفاظت از عراق و عدم تبدیل شدن به میدانی برای جنگ را هدف پیش روی خود قرار دادید. عراق در سایه حکومت شما شاهد روابط گسترده و خوب با همه کشورهای عربی و منطقه ای بوده است. همچنین در این دوران ما شاهد توسعه اقتصادی و ثبات امنیتی ملموسی در کشور بودیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن حمایت از دولت بغداد، از همه کشورهای دوست خواست که پیچیدگی اوضاع در عراق را درک کنند و از ثبات و حاکمیت ملی آن دفاع کنند.

عبدالمهدی در ۶ ژانویه گذشته (۱۶ دی ماه) بعد از جنایت آمریکایی ها در به شهادت رساندن حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» طی تماس تلفنی با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، درباره آخرین تحولات عراق و همکاری با اربیل برای حفظ امنیت، منافع و حاکمیت عراق گفت وگو و تبادل نظر کرده بود.

بارزانی در آن تماس تلفنی تاکید کرد که با هرگونه تسویه حساب کشورها بر اراضی عراق و نقض حاکمیت ملی این کشور مخالف است.

این نخستین سفر عبدالمهدی به کردستان عراق از زمان تصدی پست نخست وزیری دولت پیشبرد امور عراق در مهر ماه ۱۳۹۷ است.

*ایرنا

  تعداد بازديدها: 947
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85156
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.