تاريخ انتشار: 21 دي 1398 ساعت 22:02:55
۸۸ درصد بازرسی‌های پادمانی آژانس در جهان از ایران بوده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار آمارهایی از میزان بازرسی‌های صورت‌گرفته در ایران در سال ۲۰۱۸، نوشته است که بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران انجام شده است.

«میخائل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در دو روز اخیر با انتشار آمارهایی از میزان بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران، نوشته است که اکنون بیشترین بازرسی‌های هسته‌ای جهان در ایران انجام می‌شود.

وی دیروز در توییتر نوشته است: «واقعیت جالب، خصوصا برای آن‌ها که درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران شبه‌افکنی می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشورهایی که توافقنامه جامع پادمانی (CSA) و پروتکل الحاقی (AP) در آن‌ها اجرا می‌شود، مجموعا ۱۱۲۴ بازرسی انجام داده است.»

اولیانوف افزود: «۹۸۹ مورد از این بازرسی‌ها در ایران انجام شده است. این کشور همچنان راستی‌آزمایی‌شده‌ترین کشور در جهان است.»

بر اساس آماری که این دیپلمات روس داده است، تقریبا ۸۸ درصد بازرسی‌های پادمانی آژانس در جهان از ایران انجام شده است.

اولیانوف امروز هم در توییت دیگری آماری از «دسترسی‌های مکمل» ارائه کرده است. این بازرسی‌ها که ذیل پروتکل الحاقی تعریف شده‌اند، گستره بزرگتری از اماکن مورد بررسی در بازرسی‌های عادی را در بر می‌گیرند.

وی در این رابطه نوشته است: «منتقدان توافق هسته‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند که به اماکن "مشکوک" در ایران دسترسی داشته باشد. آن‌ها نمی‌دانند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۸، بازرسی "دسترسی مکمل" در تمام اماکن مورد نظر در ایران انجام داده است.»

او افزود: «این معادل ۷۳ درصد از کل چنین بازرسی‌هایی است که در ۵۸ کشوری که تعهدات پادمانی مشابهی [با ایران] دارند، انجام گرفته است.»

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در چارچوب توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵، پروتکل الحاقی و تعهدات پادمانی ویژه‌ای را برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای خود پذیرفت. با وجود پایبندی کامل ایران به این تعهدات، آمریکا سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را از سر گرفت. جمهوری اسلامی با وجود کاهش پایبندی خود به برجام برای پاسخ به آمریکا، در سطح دسترسی‌های آژانس به تأسیسات خود تغییری ایجاد نکرده است.

*فارس

  تعداد بازديدها: 970
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85155
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.