تاريخ انتشار: 21 دي 1398 ساعت 21:54:23
ترور سردار سلیمانی به بروز سانحه هواپیمای اوکراین منجر شد

رهبر حزب کارگر انگلیس ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا را عامل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و بروز سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین در تهران دانست.

«جرمی کوربین» شنبه در جمع مخالفان دولت تروریستی آمریکا که در مرکز لندن دست به تظاهرات زدند تصریح کرد؛ تحولات یک هفته گذشته نشان دهنده مسیر خطرناکی است که در منطقه جریان دارد و مسبب اصلی آن سیاست‌های ماجراجویانه دونالد ترامپ است.

وی تاکید کرد که انگلیس به عنوان نیروی صلح در جهان بایستی از اجرای قوانین بین‌المللی و اجرای عدالت حمایت کند و از کشوری که آن را نقض می کند - فارغ از اینکه قدرت جهانی باشد - حساب بکشد. این در حالی است که به گفته او، اثری از این رفتار در قاموس بوریس جانسون که بدون شرط از دونالد ترامپ حمایت می‌کند دیده نمی‌شود.

کوربین همچنین خروج آمریکا از برجام که « تلاش زیادی برای دست یابی به آن در جهت کاهش تنش ها» صورت گرفت مورد انتقاد قرار داد. وی از سیاست‌های یکجانبه گرایی آمریکا انتقاد کرد و افزود: امیدوارم دنیا برای لحظه ای تامل کند که ترور سردار سلیمانی باعث سقوط هواپیمای مسافر بری [اوکراین] و داغدار شدن خانواده‌های بسیاری شده است.
رهبر حزب کارگر بر همین اساس خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، توقف معاملات تسلیحاتی و خلع حقیقی تسلیحات اتمی در سراسر جهان شد.

وی با یادآوری اینکه نتیجه حمله به عراق غیر قابل اندازه گیری است تصریح کرد که این سیاست به جنگ‌های بی پایان، تروریسم و آوارگی منجر شده است. کوربین با بیان اینکه راه رسیدن به صلح از مسیر حمله نظامی و معاملات تسلیحاتی با کشورهای خاورمیانه نیست تاکید کرد که تنها از طریق شناسایی علت ناآرامی‌ها، ارائه راه حل مسالمت‌آمیز، کاهش تنش‌ها و توقف معاملات تسلیحاتی می توان به صلح دست یافت.

به گزارش ایرنا، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس و مخالفان سیاست‌های تجاوزکارانه واشنگتن روز شنبه در لندن دست به تظاهرات زده و ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی دولت «دونالد ترامپ» در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه شدند.

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی ابتدا مقابل ساختمان بی‌بی‌سی تجمع کرده و پس از پیمودن خیابان‌های مرکزی لندن و سردادن شعار نه به ترامپ، نه به جنگ، در میدان ترافلگار تحصن کردند.

این تظاهرات از سوی پویش ائتلاف توقف جنگ سازماندهی و با حمایت تعدادی از نهادها و سازمان‌های مخالف جنگ برگزار شد. سخنرانان در این تظاهرات سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا را محکوم و بر لزوم کاهش سریع تنش‌ها از طریق خروج نظامیان آمریکا از خاورمیانه تاکید کردند.

این برای سومین بار در یک هفته گذشته است که پس از ترور سردار سلیمانی، معترضان در لندن تجمع می‌کنند. مخالفان اقدام تروریستی واشنگتن پیشتر مقابل دفتر نخست وزیری و سفارت آمریکا در لندن تظاهرات کرده و خواستار محکومیت اقدام واشنگتن توسط جامعه جهانی شده‌اند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این اقدام چندین موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

*ایرنا

  تعداد بازديدها: 1038
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85153
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.