تاريخ انتشار: 21 دي 1398 ساعت 21:12:44
مصلحت ، پنهان کاری یا ...

*بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خط هوایی اوکراین با ۱۸۰ مسافر و کادر پرواز در دقایق اولیه پرواز توسط پدافند ضد هوایی هدف قرار گرفته و سرنگون شد تا امروز کشور را در شرایطی بسیار دشوار قرار دهد.
*تعداد بالای مسافرین نخبه علمی کشورمان در پرواز بیانگر استمرار روند مهاجرت مغزها است که علی رغم برپایی هزاران جلسه بررسی مهاجرت یا فرار مغزها طی دهه های مختلف هرگز راه بجایی نبرده است.
*هنوز امکان پرواز مستقیم به بسیاری از مقاصد را نداشته و ناچار از پرواز دو مسیره هستیم ، ضمن اینکه هنوز برای اخذ روادید برخی کشورهای پر سفر ایرانیان ، ناچار از مراجعه به کشورهای ثالث هستیم.
*مقامات بسیاری بدون یک لحظه تامل و تردید گزینه شلیک توسط پدافند را انکار و غیر معقول اعلام کردند تا جایی که متاسفانه حتی پای برخی مراکز و کارشناسان و مراکز به اصطلاح تخصصی به انکار باز شد تا برای همیشه صداقت و اعتبارشان را اسقاط کنند.
*بیانیه در حال صدور رییس جمهور در پنج شنبه شب با ذکر دلایل غیر معقول برخی مراکز مسئول متوقف شد تا امروز با دنیایی از شرمندگی و با کمترین اثرگذاری ممکن منتشر گردد.
*اگر اصرار و فشار وارده کشورهای مختلف برای بررسی میدانی حادثه نبود مشخص نیست بیان واقعیت و تکلیف جان مسافرین مظلوم پرواز با چه سرنوشتی مواجه می شد . شاید مثل همیشه باید امروز در حال شنیدن  بیانیه اشتباه خلبان فوت شده بودیم.
*سلسله مراتب نظامی شامل فرماندهان نیرو و حفاظت پدافند ، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح قطعا از اولین لحظه حادثه در جریان واقعه قرار داشته و با اتکا بر دلایلی تصمیم بر پنهان کاری و جعل خبر حداقل برای رئیس جمهور ، دولت و مردم را اتخاذ کردند.
*هنوز خبری مبنی بر استعفا یا برکناری و بازداشت هیچ مقام عالی رتبه نظامی مسئول و مطلع شامل فرمانده عالی و رییس سازمان حفاظت مربوطه پدافند ، هوا فضا ، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام و منتشر نشده است.
*سازمان اطلاعات و حفاظت اطلاعات پدافند ، هوا فضا ، سپاه و ستاد کل باید بدلیل همراهی در پنهان کاری فاقد صلاحیت لازم برای ورود به بررسی و رسیدگی به پرونده اعلام شوند.
*مقامات نظامی ، دولت ، مراکز تخصصی ، مطبوعات و رسانه ملی با انتخاب تیتر و مطالب یکسویه مبنی بر انکار قطعی شلیک به هواپیمای مسافری حتما با ریزش اعتباری بیش از پیش روبرو و باید توضیح دهند چرا باید افکار عمومی در روزهای آتی ، به صداقت آنها اعتماد کنند.
*لازم به تاکید است که اگر جدیت در پیگیری کشورهای اوکراین ، کانادا ، سوئد ، سوئیس ، انگلیس و فرانسه نبود آیا کسی حاضر به توضیح واقعیت این حادثه تلخ و وحشتناک به مردم و حتی مقامات رسمی کشور بود؟
*باید فریاد کرد که وای بر عاملین شلیک و پنهانکاران که امروز و پس از چند دهه توانستند دلیل لازم برای اثبات ادعای آمریکا مبنی بر خطای انسانی در شلیک خصمانه ناو آمریکایی به پرواز ۶۵۵ را فراهم کردند.
*آیا سازمان های حفاظت اطلاعات فرض اثرگذاری عوامل نفوذی در شکل گیری این فاجعه را پیگیری و اعلام می کنند.
*آیا بازداشت و برخورد با چند خدمه توپچی یا اپراتور لانچر پرتاب ، هیچ معنایی جز پذیرش مرسوم اشتباه خلبان منجر به فاجعه را نخواهد داشت.
*باید درک کنیم که دستاوردهای عظیم و بی بدیل امواج خروشان و یکپارچه مردمی پس از شهادت سردار شهید سلیمانی و کسب غرور ناشی از تهاجم موشکی مستحکم به پایگاه آمریکایی عین الاسد می تواند به سادگی در سایه سنگین اقدام به شلیک و پنهانکاری سقوط هواپیمای ۷۳۷ قرار داده و حتی به فراموشی بسپارد.
*باید رسانه بفهمند که تیتر سازی مهیج و همسو با گفتمان مراکز حاکمیتی و مسلط چیزی جز نابودی اطلاع رسانی آزاد نیست و امروز باید پاسخگویی بی اطلاعی و بی سوادی تیتر سازیهای جنجالی با مصداق سرنگونی هواپیمای مسافری باشند.
*باید مشخص گردد شورای عالی امنیت ملی کجای این ماحرا قرار داشته است
*باید درک کنیم که تمامی دولت ها و نیروهای نظامی در مقاطعی ناچار در موقعیت مصلحت سنجی و پنهان کاری قرار می گیرند در عین حال با افشاء پنهان کاری ضمن پذیرش مسئولیت اقدامات و برای حفظ اعتبار حاکمیت کناره گیری و حتی پذیرای مجازات واقعی می شوند ، شرایطی که باید در کشورمان بطور واقعی تجربه گردد.
*بپذیریم که بروز اشتباه و خطا در تصمیم گیری و اقدامات خاص مقامات کشوری و لشکری هرگز نمی تواند شامل تمامی تصمیمات و اقدامات گذشته تا آینده باشد ، یالذا باید با پرهیز از شتابزدگی در حفظ و ترمیم و افزایش اعتماد اجتماعی تلاش کرد.

  تعداد بازديدها: 2763
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85148
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.