تاريخ انتشار: 17 دي 1398 ساعت 21:12:42
انتقام سخت؟

*اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی پس از جلسه جمعه که با حضور بالاترین سطح مدیریتی ممکن  و در حضور رهبری تشکیل گردید با ساعت ها تاخیر ضمن اشاره به عمق فاجعه بر گرفتن انتقام سخت در شرایط و زمان مناسب تاکید کرد.
*انتقام سخت طی چهار روز گذشته به درستی در جایگاه مهمترین مطالبه عمومی قرار گرفت که بدون مدیریت هدفمند افکار عمومی از قابلیت تضعیف انگیزه و شور عمومی برخوردار خواهد بود.
*کارشناسان پر تعداد دعوتی برنامه های صدا و سیما ، رسانه ها ، سخنرانان سیاسی تا مذهبی ، مداحان و سیاست مداران حتی مقامات عالی رتبه نظامی نیز طی روزهای گذشته بی هیچ کم و کاستی عینا به باز تولید کلید واژه انتقام سخت تاکید نمودند لکن اطلاع و معلوماتی به داشته مخاطب نمی افزایند.
*انتشار نامه تحت عنوان توصیه ۲۰ اندیشکده خطاب به روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی و باقری رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز متاسفانه دستاوردی جز تکرار کلید واژه انتقام سخت و چند توصیه ندارد.

*نوشتند سطح واکنش ما تعیین کننده‌ موازنه بلند مدتِ قدرت خواهد بود ، در حالیکه آخرین نتایج درگیری مشخص می کند پیروز درگیری است که با توجه به صدها عامل بیرونی لزوما به معنای اثرگذاری بر موازنه قدرت طرفین نیست.
*نوشتند همطرازی سردار و یک ژنرال آمریکایی قابل قبول نیست ، اصولا در عملیات مقابله یا انتقامی همطرازی به معنای قصاص مفهوم ندارد چنانکه در ادامه نامه نیز قید شده که انتقام سخت باید مانع جسارت مجدد شود.
*نوشتند تشریح ابعاد خسارات احتمالی سیاسی - اقتصادی پس از پاسخ ایران صحیح نیست ، علی رغم اینکه چنین فهمی در تدوین استراتژی های امروزی حتی در سطح اطلاع رسانی عمومی بی معنا است ، اما در عین حال اندیشکده هایی از این دست باید قادر به ارائه فهرستی از هزینه های احتمالی و قابل برآورد کوتاه ، میان و بلند مدت باشند ، نکته بسیار مهمی که احتمالا تنها در چارچوب شورای عالی امنیت ملی بررسی شده باشد.
*نوشتند عدم واکنش پشیمان کننده به ضعف تلقی و مشوق دشمن به سمت فشار بیشتر است ، در حالیکه روسیه متحد ایران در جبهه سوریه پس از هدفگیری جنگنده روس و قتل خلبان مسیری متفاوت را انتخاب و بدون شلیک یک گلوله با جایگزین سازی اس۳۰۰ بجای پاتریوت آمریکایی عملا دفاع ضدموشکی و هوایی ترکیه دیواره دفاعی ناتو با روسیه را در اختیار گرفت.
*نوشتند خروج نظامیان آمریکایی از منطقه غرب آسیا خواسته حداقلی است که در عین درستی بدلیل ماهیت دفاعی و تقابلی صرف قابل جایگزین با گزینه اصلی حضور موثر ایران در منطقه نیست.  
*نوشتند انتقام نباید محدود و معطل به اقدام رسمی در حوزه نظامی باشد که حتما گزینه درست و قابل تعریف در قالب فعالیت دیپلماسی عمومی است که در کشورمان همواره با ریسک بسیار بالای ابتلا یا اتهام همکاری با بیگانه قرار دارد.
*ضمن محکوم سازی افرادی که انتقام سخت را از نگاه آسیب شناسی و برآورد تبعات مورد بحث قرار دادند نوشتند اندیشکده‌ها سناریوهایی متنوع مدیریت تبعات انتقام سخت را بررسی و تدوین نمودند امیدوارم نتایج را برای مراکز ذیربط ارسال کنند اما باید درک کنند که یک اشتباه ساده براوردی متاسفانه مراسم بسیار باشکوه کرمان را با فاجعه انسانی مواجه کرد.
*نوشتند نامه توسط اندیشکده های حکمرانی شریف ، راهبردی تبیین ، سیاستگذاری امیرکبیر ، شفافیت برای ایران ، محنّا ، مرصاد ، بنیاد توسعه فردا ، چشم‌انداز و آینده‌ پژوهی ، سیاستگذاری دانشگاه شریف ، سیاستگذاری و تحلیل راهبردی آیندگان ، مطالعات فناوری ، تحلیلگران اقتصاد مقاومتی ، کانون های تفکر ایران ، توسعه تفکر روش آفرین ، پژوهشی آراء ، تحقیقات مبانی و مدل های اقتصادی بومی ، راهبری ورثه الانبیا ، آینده‌پژوهی جهان اسلام ، تعلیم و تربیت برهان و معنا تهیه و ارسال شده است که می توانست به ضمیمه فهرست نمونه تولیدات و فعالیتهای ارزشمند و موثر مطالعاتی و ارتباطی در حوزه روابط بین الملل و روابط دفاعی اندیشکده های مذکور باشد.
*پس از کلید واژه انتقام سخت در اطلاعیه صادره ی بالاترین سطح ممکن اعضای شورای عالی امنیت ملی متاسفانه حتی در یک مورد علی الخصوص از طرف بدنه کارشناسی و مقامات سیاسی تا نظامی ، فرهنگی و اقتصادی و غیره حتی یک پیشنهاد قابل دسترس بعنوان مصداق عملیات انتقامی یا اعمال فشار بازدارنده و تنبیهی علیه آمریکا مشاهده نکردم.
*ضروری است مدیران ، کارشناسان ، اساتید ، مراکز علمی تا اجرایی و تمامی سطوح فرماندهی به فرمایش مقام معظم رهبری در اقدامی خود جوش و آتش به اختیار نسبت به تدوین و ارسال پیشنهادات عالمانه و قابل دسترس خطاب به شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کنند تا مراکز تصمیم گیر در اتخاذ تصمیمم از گزینه های روی میز بیشتری برخوردار باشند طبیعی است ارسال توصیه های سیاسی ، اخلاقی و فلسفی جز اتلاف وقت ثمری نداشته و نخواهد داشت.

  تعداد بازديدها: 2676
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=85103
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.