تاريخ انتشار: 03 دي 1398 ساعت 23:17:48
معمای بودجه ریاضتی

گفتم: آقاجون نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به نکات مهمی مانند کاهش ۱۰٪ وابستگی منابع عمومی بودجه به نفت که ۱۰۰٪ آن به مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار صرف اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد شد اشاره کرد.
گفت: کاهش سهم نفت در بودجه به معنای افزایش سهم سایر منابع مانند مالیات ، حقوق دولتی ، فروش اوراق مشارکت و ... است که معنایی جز کاهش درآمد و افزایش هزینه مردم یا تولید سود غیر مولد است نکته دوم عدد ناچیز بودجه عمرانی است که در بهترین حالت ۴.۴ میلیارد دلار خواهد بود که عملا ظرفیت ایجاد تحرک اقتصادی و تولید یک میلیون شغل اعلامی را ندارد.
گفتم: وی اظهار کرد مراکز دولتی در سال آینده مجاز به افزایش قیمت کالا و خدمات نیستند.
گفت: یعنی سازمان ها و شرکت های دولتی علی رغم افزایش دستوری حداقل ۲۰٪ هزینه تولید کالا و خدمات مجاز به افزایش قیمت کالا و خدمات نیستند که معنایی جز اتکا بر یارانه ی پنهان و غیر مستقیم دریافتی از بودجه عمومی نبوده و بازگشت به قواعد قابل برنامه علم اقتصاد را پیچیده و دشوارتر از قبل خواهد کرد.
گفتم: نوبخت تاکید کرد پرداخت های رفاهی حداقل رشد ۲۲.۲٪ دارد در حالیکه بودجه رشد ۴٪ و حقوق و مستمری رشد ۱۵٪ دارند.
گفت: اختلاف بین نرخ رشد ۴٪ بودجه ، ۱۵٪ نهاده ی دستمزد و ۲۲.۲ درصد امور رفاهی به معنای کاهش ۲۲.۲ درصد - ۱۵٪ سهم فعالیت عمرانی و هزینه جاری (حفظ وضع موجود) کشور بوده و بودجه را بیش از پیش به سمت اداره امدادی کشور سوق می دهد و جالب اینکه نمایندگان ضمن حفظ قیافه منتقد ناهنجاری های اقتصادی و بدون اینکه قادر به بیان رابطه کارآیی و پرداختی به نهاده های تولید را داشته باشند مدعی هستند دولت باید در ادامه روند غیر معقول گذشته پرداختی به کارکنان را در دوری باطل متناسب با نرخ تورم افزایش دهند.
گفتم: ایشان اظهار کرد ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی علاوه بر ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و بالغ بر ۶۰ هرار میلیارد تومان بودجه مراکز امدادی در سال آینده به مردم پرداخت می‌شود.
گفت: پرداخت کمک معیشت نقدی عمومی و گسترش مالی حوزه فعالیت بهزیستی و کمیته امداد به معنای افزایش فقر مطلق و نسبی و رشد خطرناک خانواده های مستعصل و نیازمند کمک مستقیم است. جامعه ی بزرگ در حال رشد که با پرداخت های مذکور به بخش پنهان جامعه ی بیکار یا کار گریز منتقل می شوند.
گفتم: نوبخت اظهار داشت سال آینده حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان از اوراقی که در سال پیش منتشر شده است بازخرید می‌شود.
گفت: یعنی بدون طرح و مصوبه جدید بدهی دولت به آورده سود طلبانه مستقیم مردم از ۴۷ هزار میلیارد تومان ۹۸ با احتساب سود مشارکت ۲۱٪ -۱۸٪ حداقل به عدد ۶۵-۶۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
گفتم: او تاکید کرد مردم نگران نباشند دولت در صدد است با ایجاد یا کسب منابع مالی جدید پرداخت های رفاهی جدیدی داشته باشد.
گفت: با توجه به افزایش فشار تحریم حداکثری آمریکا طببعتا منظور از منابع جدید مالی راهی جز نگاه به داخل مانند گسترش شمول مالیاتی ، خدمات دولتی یا امثال حامل های انرژی نداشته و منطقا نباید منتظر درآمد ناشی از افزایش تولید و فضای جدید کسب و کار یا تجارت خارجی باشیم.
گفتم: با بودجه حفظ بقای حداقلی و معیشتی که به انواع فساد نجومی نیز مبتلا است باید انتظار وقوع چه معجزه و بارقه امیدی در فردای اقتصادی کشور داشت؟
گفت: رئیس جمهوور و وزیر خارجه آخرین تیرهای کمان را با حضور در مالزی و ژاپن و امروز عمان برای تغییر در شرایط پر فشار بین المللی داشتند که فعلا به چشم انداز گشایش نرسیده است. سهم بودجه عمرانی کشور که باید موتور محرک اقتصاد و اشتغالزایی باشد در بهترین حالت کمتر از ۳٪ - ۲٪ بودجه کشور است که غالبا در پروژه های عمومی مانند راه آهن ، سدسازی ، جاده سازی و غیره تخصیص می یابد.
گفتم: مقامات نباید در مورد حقایق و واقعیت های اقتصادی کشور به صراحت با مردم سخن بگویند در اتخاذ تصمیمات بحران زا تامل بیشتری بخرج دهند؟
گفت: آقاجون جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی روز گذشته خطاب به مدیران ارشد دولتی و استانداران به صراحت و بی هیچ پرده پوشی با اشاره به دشواری شرایط فرمود در صرفه‌جویی بودجه کمترین تردیدی نداشته باشید، اگر بتوانید صرفه‌جویی کنید اما نکنید خیانت به کشور است.
*باید بار تصمیمات مراکز و مقامات برای مردم توضیح داده شوند، باید مردم بطور شفاف بدانند تصمیم مجمع تشخیص مصلحت برای فرصت سوزی و تعلل در پذیرش قواعد جهانی FATF برای تنها کشور غیر عضو چه هزینه و پیامدهای جهانی خواهد داشت، باید بدانیم تامین کمتر از ۲٪ برق کشور از طریق نیروگاه هسته ای روسی چه هزینه و پیامدهایی طی دو دهه گذشته و سال های بسیار آینده به کشور و مردم تحمیل کرده و می کند، باید بدانیم گزینه جایگزین قواعد  و مکانیسم های جهانی مبارزه با پولشویی برای مبارز با چپاول و فسادهای مالی چند هزار میلیارد تومانی کشورمان چیست؟

  تعداد بازديدها: 2845
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84939
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.