تاريخ انتشار: 07 آذر 1398 ساعت 12:31:31
تحلیل عباس عبدی از حوادث اخیر در کشور

فعال سیاسی شکاف در ساخت قدرت را به سایر ابعاد تسری داد و گفت: دولت در تمام تصمیماتی که می خواهد بگیرد همین شرایط حاکم است. حتی در سیاست خارجی نیز، دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد. با وجود چنین شکاف و تنشی در ساخت قدرت دیگر نمی توان هیچ تصمیمی گرفت

به گزارش خبرنگار جماران، عباس عبدی، عصر (چهارشنبه ۶ آذر) در نشست «شورش حاشیه بر متن» که با موضوع خوانش جامعه‌شناختی وقایع اخیر و از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: به عقیده من، اتفاقات اخیر  یک تحول کیفی در جامعه ایران است که قابل قیاس با حوادث ۹۶ و ٨٨ نبود. و از این به بعد نمی توانیم آرایش نیروها و مسائل مربوط به آنها را در چارچوب گذشته تحلیل کنیم.

وی افزود: تقلیل دادن این موضوع به گرانی بنزین بزرگترین اشتباهی است که ممکن است رخ دهد. این مساله هیچ ربطی به بنزین نداشت. بلکه گرانی بنزین فرصتی بود تا این مساله خود را بروز دهد. اما این حرف به معنای آن نیست که بگوییم تصمیم در رابطه با بنزین اشتباه نبود. من کاملا با کسانی که معتقد به اشتباه بودن این تصمیم هستند، موافقم. اما این تصمیم اشتباه یک تصمیم ساختاری اشتباه بود نه یک تصمیم موردی. 

این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: شکاف در قدرت پیامش به جامعه این است که مردم خودتان اقدام کنید و ما اتحادی درباره این مساله نداریم و دیگر اینکه در اتخاذ تصمیمات ملی ناتوانیم.

فعال سیاسی ، رقابت‌های مخرب سیاسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شاهد بودیم که در نخستین دقایق اجرای طرح، که حتی هنوز مردم خبر نداشتند، خمپاره و موشک به سوی این طرح روانه شد. بنابراین چنین ساختاری آماده این تصمیم نبود اما نمی توانست نگیرد.

عبدی، شکاف در ساخت قدرت را به سایر ابعاد تسری داد و گفت: دولت در تمام تصمیماتی که می خواهد بگیرد همین شرایط حاکم است. حتی در سیاست خارجی نیز، دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد. با وجود چنین شکاف و تنشی در ساختار قدرت دیگر نمی توان هیچ تصمیمی گرفت.

وی گفت: در چنین شرایطی که مجلس تلاش کرد با طرحی دوفوریتی، تصمیم اخیر سران قوا را لغو کند، اگر رهبری در روز یکشنبه به ماجرا ورود نمی‌کردند هیچ چیز باقی نمی‌ماند و شاید مخالفین دولت هنوز هم معترضند که چرا چنین اتفاقی افتاد. شکاف موجود در ساخت قدرت مربوط تنها به امروز نیست بلکه فقط در این مقطع تشدید شده است.

  تعداد بازديدها: 1141
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84695
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.