تاريخ انتشار: 11 آبان 1398 ساعت 22:03:24
تاریخ تکرار می‌ شود: انقلابی جدید در الجزایر

مکان: الجزیره، الجزایر/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 در موج جدید اعتراضات ضد دولتی در الجزیره، روز جمعه بیش از صد هزار نفر به خیابان‌ ها آمدند و علیه حاکمیت این کشور اعتراض کردند و خواستار پایان دخالت نظامیان در قدرت شدند.

معترضان شعار می‌ دادند: «الجزایر استقلالش را پس گرفت، مردم نیز استقلالشان را پس می‌ گیرند.»

اعتراضات روز جمعه پرتعدادترین تظاهرات در میان تجمعاتی بود که در طول 9 ماه گذشته هر جمعه در «الجزیره» پایتخت الجزایر برگزار شده است. تظاهرات روز جمعه به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد استقلال این کشور از استعمار فرانسه برگزار شده است.

روز استقلال در این کشور هر سال گرامی داشته می‌ شود. اما امسال همزمان با روز استقلال، حضور پلیس در خیابان‌ های پایتخت این کشور مشهود بود. نیروهای پلیس تلاش کردند تا مسیرهای منتهی به مرکز شهر را مسدود کنند. همچنین به گفته شاهدان عینی، عده‌ ای در صبح جمعه دستگیر شدند.

افزایش تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات ضد دولتی این جمعه‌‌ در الجزایر در پی درخواست اپوزیسیون از مردم در شبکه‌ های اجتماعی بود.

دولت الجزایر با متوقف کردن خدمات مترو در شهر الجزیره تلاش کرد تا از پیوستن گروه های بیشتر به جمع معترضان جلوگیری کند.

خواسته‌ های تظاهرات کنندگان بر محوریت انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار دارد. آنها خواستار حاکمانی جدید هستند و نمی‌ خواهند انتخابات را حاکمان فعلی برگزار کنند که از نظر آنها فاسد و غیر قابل دسترس هستند.

معترضان روز جمعه گفتند خواستار «انقلابی جدید» هستند و به دلیل غیرشفاف و ناعادلانه بودن نظام سیاسی فعلی با برنامه دولت برای برگزاری انتخابات در ماه آینده مخالفت کردند.

این سی و هفتمین جمعه‌ ای است که این کشور واقع در آفریقای شمالی شاهد تظاهرات وسیع مردم است. تظاهرات الجزایر در ماه فوریه آغاز شد و در آغاز ماه آوریل به کناره‌ گیری «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌ جمهور پیشین انجامید. ارتش قدرتمند الجزایر هم که 20 سال پیش و همراه با قدرت‌ گیری بوتفلیقه به قدرت رسیده بود، به دلیل فشار تظاهرات مردمی مجبور به فاصله‌ گیری از بوتفلیقه شد.

انتخابات جدید ریاست جمهوری قرار بود در تابستان برگزار شود، اما به تعویق افتاد و قرار است در ماه دسامبر مردم به پای صندوق‌ های رای فرا خوانده شوند.

«احمد قائد صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر چند روز پیش به مردم الجزایر گفت انتخابات ریاست جمهوری این کشور در موعد مقرر یعنی 12 دسامبر ( 21 آذر) برگزار خواهد شد.

اما چندین گروه اپوزیسیون در الجزایر اعلام کرده‌ اند که انتخابات را بایکوت خواهند کرد. شرکت‌ کنندگان در تظاهرات جمعه نیز شعار می‌ دادند: «انتخابات تحت کنترل باندهای تبهکار را نمی‌ خواهیم!»

«تاریخ تکرار می‌ شود»

مدتها بود که شرکت‌ کنندگان در تظاهرات انتظار جمعه اول نوامبر، سالگرد استقلال کشورشان را می‌ کشیدند. برای آنان این روز از دو جهت اهمیت داشت: مبارزه علیه فرانسه که در تاریخ کشورشان پیش از این ثبت شده و مبارزه با سیاستمداران وابسته به دولت سابق و رئیس جمهور بوتفلیقه. 

روی پلاکاردهایی که شرکت‌کنندگان در تظاهرات در دست داشتند از جمله می‌ شد دید: «تاریخ تکرار می‌ شود».

برخی از معترضان در تلاش بودند که با پیوند زدن اعتراض ها به روز استقلال، به شکل نمادین از آغاز نبردی تازه برای تغییرات خبر بدهند. این اعتراض‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی نیز با هشتگ «حراک» ادامه دارد. در شبکه‌ های اجتماعی برخی از شهروندان ویدئوهایی ضبط می‌ کنند که در آن رو به دوربین می‌ گویند: «من الجزایری و بخشی از حراک هستم.»

رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه به مناسبت سالروز استقلال الجزایر پیام‌ های دوستی به مردم این کشور ارسال کردند.

انتظار می‌ رود که کمیسیون انتخابات طی روزهای آینده فهرست نهایی کاندیداهای انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

اول نوامبر، سالگرد آغاز جنگ استقلال الجزایر است که در چنین روزی در سال 1954 آغاز شد. الجزایری‌ ها موفق شدند که بعد از 8 سال جنگ، استقلالشان را بازیابند. این کشور به مدت 123 سال مستعمره فرانسه بود.

*جماران

  تعداد بازديدها: 940
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84504
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.