تاريخ انتشار: 07 آبان 1398 ساعت 00:10:23
صداوسیما گرچه اسلامی است اما دارای اشکالات جدی هم هست

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اسلامی بودن صداوسیما گفت: به این معنی نیست که هرچه در صداوسیما هست درست است، همین صداوسیما گاهی اوقات چیزهایی دارد که مورد اشکال جدّی است.

به گزارش شفقنا، آیت الله استادی در دومین روز از مراسم عزاداری ماه صفر که در دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۱۹ سوره برائت بیان داشت: از این آیه به خوبی مساله امامت روشن می شود اما به عنوان مقدمه باید گفت که صدق در آیات و روایات دارای تعبیرات مختلفی است، در صدق حدیث، معمولا صدق در گفتار مطرح است که مقابل آن کذب قرار دارد.

او سپس به احادیث متعددی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در مورد صدق حدیث اشاره کرد و عنوان کرد: صدق حدیث بردوگونه است؛ گاهی اوقات صدق مطابق واقع نیست که به آن صدق مُخبری گفته می شود اما گاهی اوقات صدق مطابق واقعیت است که به آن صدق خبری گفته می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه در بخش اعتقادی هم این دسته بندی وجود دارد، تصریح کرد: برخی بعد از رسول خدا(ص) معتقد شدند که امیرالمومنین(ع)، خلیفه بلافصل است که این اعتقاد مطابق با واقع است و قرآن هم براین امر صحه می گذارد اما کسانی معتقد شدند خلیفه اول خلیفه است که این اعتقاد مطابق با واقع نیست.

او صدق در ادعا را مصداق دیگری از صدق برشمرد و گفت: کسی ادعا می کند که به احکام اسلام مسلط هستم اما وقتی با او سخن گفته می شود، می بینیم ادعای او صادق نیست و تسلط در فقه ما ندارد.

آیت الله استادی صدق در نیّت، صدق عهد، ظنّ صادق را هم مصادیق دیگری از صدق دانست و گفت: افراد نسبت به مصادیق صدق گاهی اوقات صادق بالنسبه هستند یا صادق کامل هستند؛ نوع مردم در صدق، صادق بالنسبه هستند یعنی حرف می زند صادق اما در عمل صادق نیست، در وعده صادق نیست بخصوص در اعتقادات صادق نیست؛ صدق واقعی آن است که ریشه اش در وحی و از محکمات باشد یعنی مطابق با واقع باشد.

او تصریح کرد: خداوند مومنان را امر کرده است که با کسانی باشید که از هر حیث صادق باشد یعنی معصوم باشد، علامه طباطبایی در یکی از موارد تفسیری خود نوشتند چون صادقین در اینجا قید ندارد یعنی از همه مراحل باید صادق باشند لذا «صادقین» در این آیه مطلق است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: هرجامعه ای که مردمش دنبال جمعیت باشند، روی پای خود نیستند و داستان امیرالمومنین بعد از رحلت پیامبر(ص) بهترین نمونه در این زمینه است.

او تاکید کرد: ما باید در برابر هر سروصدا و اقدامی باید خیلی بصیرت داشته باشیم و باید هوشیار باشیم، داستان امیرالمومنین و حتی امام حسین(ع) نشان می دهد که مردم از بصیرت کافی برخوردار نبودند.

استادی با بیان اینکه جامعه وقتی صالح است که بتواند حق را تشخیص دهد، ابراز داشت: اسلام از ما دقت و تدبر را خواسته و اینکه قرآن را بخوانیم و به دنبال علم صالح باشیم.

او با اشاره به جلسه سخنرانی یکی از اشخاص غیرروحانی و استقبال جمعیت از آن گفت: شنیده می شود که فردی غیرروحانی که اطلاعات درستی هم ندارد وقتی برای سخنرانی در جایی دعوت می شود، سیل جمعیت به سمت او سرازیر می شوند، چرا مردم اینگونه هستند؟ چرا مردم نباید از فرد مطمئنی بپرسند که از کدام منبر و سخنرانی استفاده کنیم؟

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: درست است که ما جمهوری اسلامی هستیم و صداوسیما هم اسلامی است اما به این معنی نیست که هرچه در صداوسیما هست درست است، همین صداوسیما گاهی اوقات چیزهایی دارد که مورد اشکال است و گاهی اوقات اشکال جدی هم دارد بنابراین باید دقت کنیم.

او ادامه داد: چقدر در مورد کتابخوانی تبلیغ می شود اما چقدر کتاب خوب داریم؟ چندروز قبل تلویزیون نشان داد ۳۰ جلد کتاب برای نوجوانان نوشته شده است اما ترجمه بود. باید در محتوای کتاب ها دقت کرد. ما باید بیدار و مراقب باشیم که فرزندانمان چه می کنند و چه می خوانند.

  تعداد بازديدها: 2321
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84462
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.