تاريخ انتشار: 25 مهر 1398 ساعت 21:49:23
افزایش یک میلیون و 200هزار نفری مسافران اربعین

وزیر کشور گفت: ستاد اربعین باید با آسیب شناسی روند اعزام زائران در سال جاری طرح جامعی برای اربعین سال آینده تدوین کند تا مسائل و مشکلات همچنان کاهش یابد.

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر پنج شنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام که در محل فرمانداری مهران برگزار شد، افزود: خدا را شکر می کنیم که به ما توفیق داده تا در نهضت عظیم اربعین بتوانیم برای زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمت کنیم.

رئیس شورای امنیت کشور تاکید کرد: خوشبختانه سفر روحانی اربعین امسال نیز به نحو احسن مدیریت می شود البته احسن به معنای نبود مشکل و ایراد نیست بلکه با توجه به شرایط، امکانات و ویژگی سفر، کار احسن صورت گرفته است.

رحمانی فضلی یادآور شد: سفر اربعین در یک کشور دیگر انجام می شود که ما ناگزیر هستیم خود را با شرایط زیر ساختی و فرهنگی آن کشور انطباق دهیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مرتب به ما توصیه و تاکید داشتند که جریان اربعین باید تقویت شود و در این زمینه باید برنامه ریزی کنید.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت اربعین را تحویل گرفتیم سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به راهپیمایی اربعین می رفتند که این رقم امسال به بیش از سه و نیم میلیون نفر رسیده است.

رحمانی فضلی افزود: هنوز با اهداف بلند و برنامه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توسعه و تقویت و نشر ارزش های دینی و فرهنگ‌ عاشورایی دارند، فاصله داریم که باید برنامه ریزی کنیم و گام های بلندتری برداریم.

وی ادامه داد: همکاری و همراهی در داخل کشور خوب است و باید تلاش کنیم آن سمت نیز شرایط لازم فراهم شود.

وزیر کشور به دیدارهای خود، رئیس ستاد اربعین حسینی، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس جمهوری با مسئولان عراقی اشاره کرد و گفت: همه به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای سفر زائران اربعین حسینی بودند.

رحمانی فضلی افزود: هر کدام از دستگاه ها و نهادها در حوزه کاری به نسبت مسئولیت کار برای برگزاری راهپیمایی اربعین تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: ستاد اربعین حسینی باید کماکان به فعالیت های خود ادامه دهد و یک آسیب شناسی دقیقی از روند اعزام زائران انجام دهد.

وزیر کشور گفت: تا کنون تعداد زائران نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و وضعیت خدمات رسانی به زائران نیز نسبت به گذشته بهتر شده است.

رحمانی فضلی افزود: باز هم مشکلاتی وجود دارد که باید با شناسایی و حل آن تلاش شود تا در سال های آینده اعزام زائران با شرایط بهتری باشد.

وی تاکید کرد: هر استان باید آسیب شناسی لازم را در این زمینه انجام دهد و طرح جامعی در این زمینه تدوین شود تا کار بهتر پیش بود.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به بعد فرهنگی و معنوی سفر اربعین حسینی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار موکب داران عراقی هم در موضوع انسانی بودن اربعین و تاسوعا و عاشورا صحبت کردند که این موضوع فراتر از مساله مذهبی، دین و قومیت است، هم در حوزه فرهنگی تاکید داشتند که باید تقویت شود.

رحمانی فضلی افزود: دستگاه های اجرایی کشور همانگونه که طرح جامع در حوزه زیرساختی و تسهیلات اربعین ارائه می دهند، هر کدام از استان ها یک طرح فرهنگی نیز ارائه دهند.

وی ادامه داد: باید در یک فضای مناسب و خوب فرهنگی و معنوی این سیر و سلوک انجام شود.

وزیر کشور همچنین با اشاره به نقش استان های معین در برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی و اعزام زائران گفت: در طرح جامع باید برای استان های معین تقسیم کار شود، چه بسا در کارهای عمرانی از جمله احداث زائرسرا نیز بتوانند نقش آفرینی کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: دست اندرکاران ستاد اربعین حسینی در پنج روز آینده نیز مسائل را با دقت بیشتری دنبال کنند.

وی ضتفه کرد: دست اندرکاران ستاد اربعین بیش از یک ماه است تلاش می کنند لذا باید مراقبت شود تا خدای نکرده در روزهای باقی مانده اتفاقی نیفتد که تمام زحمات را زیر سوال ببرد.

وزیر کشور گفت: باید تلاش کنیم در سال اینده تعهدات لازم در حوزه ایجاد مسایل زیرساختی را انجام دهیم، ۳۰ کیلومتری در مرز شلمچه به بصره داریم که باید تمام شود.

رحمانی فضلی افزود: ۲۵ کیلومتر راه آهن داریم که باید تلاش کنیم تکمیل شود، مشکلات مسیر کوت تا نجف نیز باید در تعامل و مذاکره با عراق حل شود.

وی ادامه داد: اگر تمام مسیرهای منتهی به مرزهای مشترک با کشور عراق را ساماندهی و چهار بانده کنیم اما جمعیتی که به مرز می آیند پشت مرز بماند، جریان مثل قیف می شود و باعث ناراحتی زائر می شود لذا باید در تعامل با مسئولان عراقی مشکلات دیگر را نیز حل کنیم.

*ایرنا

  تعداد بازديدها: 2224
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84371
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.