تاريخ انتشار: 16 مهر 1398 ساعت 22:48:44
ترکیه و مصالح و منافع ایران

گفتم: آقاجون مخالفت ایران و عراق با آبگیری سد بزرگ ایلیسو ترکیه بر روی رودخانه دجله که با نادیده گرفتن حقابه همسایگان به بیابان سازی بیشتر عراق و البته بخشی از ایران منجر خواهد شد تاثیری دارد؟
گفت: واقعیت این است که طی سال های گذشته افغانستان هم برای درخواست های ایران در خصوص حقابه تا مبارزه با کشت مواد مخدر و صدها مسئله مشکل ساز دیگر تره هم خرد نکرده است چه رسد به ترکیه که در هیچ مسئله و مناقشه دو و چند جانبه منطقه ای و حتی بین المللی بدون کسب منفعت و سود مشخص ، ملموس و پایدار خارج نشده است.
گفتم: یعنی ایران در برابر قدرت نمایی ترکیه در غصب حقابه کشورمان و شاید مهمتر حقآبه عراق قدرت هیچ اقدام موثری را نخواهد داشت و مردم ایران بسیار بیش از گذشته باید شاهد و پذیرای ریز گردهای دائمی و غیر قابل تحمل فزاینده وارداتی از عراق بی آب باشند؟
گفت: ترکیه براساس برنامه جامع این کشور و علی رغم تغییر حکومت های با گرایش های سیاسی و مذهبی مختلف تا متضاد از حکومت نظامی کودتایی و کنان اورن تا انتخابی سکولار تورگوت اوزال یا مذهبی عبداله گل و اردوغان در حفظ و توسعه سیاست خارجی مبتنی بر مصالح و منافع خالص ترکیه در چارچوبی بسیار روشن ، یکسان و منسجم می اندیشند لذا طرح سد سازی با هدف بلند مدت تبدیل ترکیه به منبع عظیم آبی قابل مدیریت شکل گرفته و با موفقیت تام ادامه یافته است.
گفتم: سد آتاترک در ابتدای دهه ۸۰ میلادی یعنی روزهایی که احمقی به نام صدام حسین دو کشور عراق و ایران را درگیر جنگی طولانی و به ناچار خروج ناخواسته از معادلات جهانی و منطقه ای کرد بدون توجه به حقابه عراق و بخش کمتری ایران و آثار زیست محیطی در منطقه بر روی فرات آغاز و در ایام حکومت گروه های متمایل به باورهای مذهبی در ۱۹۹۳ به بهره‌برداری رسید.
گفت: بله سد آتاترک با ظرفیت حدود ۱۰ نیروگاه اتمی بوشهر و مخزنی عظیم آبی معادل ظرفیت کامل تمام سدهای ایران به خدمت ترکیه درآمد سد آتاترک با کاهش محسوس حقابه همسایگان به خشکی عراق و شکل گیری فاجعه ریز گردهای ویرانگر و فلج کننده سال های گذشته ورودی به ایران منجر شد.
گفتم: و سد ایلیسو با مخزنی بالغ بر ۳ برابر سد کرخه می تواند ضمن افزایش منابع آبی و ظرفیت انرژی تولیدی و سطح اشتغال بیش از پیش به بی آبی کشورهای همسایه و افزایش ریز گردها منجر گردد.
گفت: ما نیز باید درک کنیم که اهمیت روزافزون آب در معادلات جهانی می تواند به ارتقاء بیش از پیش جایگاه ارزشمند فعلی ترکیه در منطقه بیانجامد باید درک کنیم که مقامات ترک طی چهل سال گذشته دقیقا با درک این واقعیت با هر دیدگاه و باوری در مسیر  تحقق چنین مهمی همت کرده و گام برداشتند باید بدانیم هر مناقشه و منازعه دولت های ذی نفع به مثابه فرصتی طلایی برای ادامه بی دغدغه طرح های ترکیه توسط مقامات ترک در تحقق منافع کشورشان خواهد بود.
گفتم: ترکیه که پس از اعلام موجودیت و ریاست جمهوری کمال پاشا ملقب به آتاترک در ۱۹۲۳ بالغ بر ۱۷ رییس جمهور با عقاید ، باور و سلایق مختلف تا متضاد و حداقل سه نوبت کودتا و حکومت نظامیان را تجربه کرده است چرا تغییر در راهبرد و هدف گذاری سیاست خارجی نداشت؟ چرا از آتاترک بنیان گذار سکولاریسم تا اردوغان یکی از پرچمداران حاکمیت مذهبی مصالح و منافع به مصالح و منافع واحدی در سیاست خارجی ترکیه معتقد و پایبند هستند؟
گفت: آقاجون شاید تکرار ذکر یک خاطره به درک باور مقامات ترک به مصالح و منافع حداکثری و پایدار ملی مفید باشد رجب طیب اردوغان در سفر ۱۳۹۱ به تهران در دیدار با تمام مقامات عالی کشورمان بدون استثنا پس از استماع مطالب مقامات ما که از مسائل داخلی تا بین الملل بود قبل از هر توضیحی ابتدا به ضرورت پرداخت طلب شرکت ساختمانی غیر دولتی کوزو یکی از پیمانکاران ترک مسکن مهر تاکید و قبل از خاتمه سفر موفق به اخذ مانده طلب شرکت ترک گردید.

  تعداد بازديدها: 4343
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84293
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.