تاريخ انتشار: 10 مهر 1398 ساعت 23:24:41
در باب نامه ی 60 نماینده مجلس

گفتم: آقاجون ۶۰ نماینده مجلس با ارسال نامه‌ به شورای نگهبان تاکید کردند که تشکیل وزارت بازرگانی به ویژه در شرایط تحریم موجب بروز آسیب های فراوانی در اقتصاد کشور خواهد شد و خواستار بازگشت این مصوبه به پارلمان شدند.
گفت: تشکیل مجدد وزارت بازرگانی پس از چند نوبت رفت و برگشت بالاخره به تصویب مجلس رسید اینکه چرا و با چه منطقی وزارت بازرگانی در وزارت صنعت ادغام شد بماند اما اینکه مخالفین  تشکیل وزارت بازرگانی با شورای نگهبان مکاتبه و درخواست نادیده گرفتن رای اکثریت مجلس شدند موضوع جدید و بسیار خطر ناکی است که به تتمه اختیار و آبروی مجلس چوب حراج بزنند.
گفت: یعنی نامه درخواست نمایندگان به شورای نگهبان برای نادیده گرفتن مصوبه مجلس خلاف قانون و منطق نمایندگی است؟
گفت: شورای نگهبان براساس اصول ۹۹-۹۱ قانون اساسی موظف و مسئول تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی است ضمن اینکه نمایندگان می توانند علی رغم اعلام مغایرت مصوبه مجلس با شرع و قانون اساسی از طریق اخذ نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام (اصل ۱۱۲قانون اساسی) از نظر شورای نگهبان عدول نمایند.
گفتم: خبط و خطای نمایندگان ارسال کنندگان نامه به شورای نگهبان چیست؟
گفت: نمایندگان مذکور با بدعتی خطرناک در صدد تعبیر جدیدی از اختیارات نامحدود نظارت استصوابی شورای نگهبان هستند تعبیر جدیدی که شورا را مجاز به مخالفت مصلحت جویانه و تحلیلی با مصوبات مجلس می داند.
گفتم: نمایندگان مذکور واقعا به تبعات دعوت شورای نگهبان به عدول از وظایف قانونی و گسترش شمول نظارت استصوابی به حوزه قانون گذاری واقف نیستند؟
گفت: مجلس در رای اعتماد به دولت دوم میرحسین موسوی که منتخب رییس جمهور و نمایندگان جناح راست نبود با اعلام نظر امام(ره) مبنی بر به مصلحت نبودن تغییر نخست وزیر مواجه و نمایندگان موافق با رای مخالف به دولت را مخالفت با امام اعلام کردند.
مرحوم آذری قمی در چنین شرایطی از موضع امام به حکم ارشادی و مولوی تعبیر و از تعبیر بستن دهان بند برای نمایندگان استفاده کرد که تا سال ها مورد بحث بود نمایندگان مخالف دولت نیز به گروه ۹۹ نفره مخالف امام مورد هجمه قرار گرفتند.

گفتم: مجلس ششم نیز در روند تصویب قانون مطبوعات با موضع مشابه مواجه شد در جایی که کروبی رئیس وقت مجلس در برابر موافقین طرح که غالبا از جریان همسو با کروبی بودند ایستاده و مخالفت رهبری با طرح را حکم حکومتی اعلام و علی رغم تشنج مجلس طرح را از دستور خارج کردند.
گفت: واقعیت این است که بسیاری از مخالفین آنروز مرحوم آذری قمی و کروبی، بعدها و با تغییر شرایط اقدام خود را تضعیف مجلس دانستند که باید در راس امور کشور باشد هجمه کنندگان آنروز به مرحوم آذری قمی در موضوع قانون مطبوعات خود را در جایگاه آذری قمی و در برابر استدلال کروبی به حکم مولوی دیده اما راه بازگشتی نداشتند.
گفتم: یعنی نمایندگان درخواست گسترش دامنه نظارت استصوابی از تایید صلاحیت به حوزه قانون گذاری هم در آینده گرفتار چاه خود کنده خواهند شد؟
گفت: آقاجون تلاش بخشی از نمایندگان برای گسترش دامنه اعمال نظارت استصوابی شورای نکهبان به حوزه قانون گذاری چیزی جز تحقیر مجلس نیست

  تعداد بازديدها: 3979
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84253
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.