تاريخ انتشار: 02 مهر 1398 ساعت 23:20:06
کارنامه سیاه ریاض در خصوص حقوق بشر

کشورهای عضو شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند. در نشست اخیر این اتحادیه اقدامات ضد بشری عربستان محکوم شد.

جماران، گاردین گزارش داد سوابق حقوق بشری عربستان سعودی توسط بیش از 20 کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفته است؛ کشوری که به دلیل استفاده از شکنجه، بازداشت غیرقانونی و محاکمه ناعادلانه منتقدین، از جمله فعالان زن و روزنامه نگاران کارنامه سیاه تری را در این خصوص داشته است.

کشورهای عضو شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد در چهل و دومین نشست خود طی بیانیه‌ ای اعلام کردند: عربستان سعودی را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» و نقض‌ های حقوق‌ بشر در این کشور محکوم می کنیم.

در این بیانیه مشترک که توسط «سالی منسفیلد» نماینده استرالیا در سازمان ملل قرائت شد، آمده است: «شکنجه، بازداشت غیرقانونی و محاکمه ناعادلانه روزنامه‌ نگاران، فعالان حقوق‌ بشر و مخالفان در عربستان سعودی موجب نگرانی است. ریاض به افشای جزئیات پرونده قتل جمال خاشقجی و محاکمه عاملان آن بپردازد».

گفته می‌ شود علاوه بر استرالیا، کشورهای مانند انگلیس، آلمان و کانادا نیز این بیانیه را امضا کرده‌ اند. چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ 27 سپتامبر جاری پایان خواهد یافت.

نمایندگی عربستان که کشورش در میان 47 کشور عضو است اما کرسی اش خالی است، پاسخی به این بیانیه نداده است.

این کشور معمولا اتهامات در مورد شکنجه و بازداشت های ناعادلانه را رد می کند.

در میان سخنرانان این اجلاس «لینا الهذلول» دیده می شد که خواهرش - لجین فعال زنان - که سال گذشته توسط مقامات سعودی بازداشت شده و تحت شکنجه قرار دارد.

لجین هذلول در میان فعالان برجسته ای بود که در مه سال 2018 یعنی چند هفته پیش از لغو ممنوعیت رانندگی زنان بازداشت شدند.

«سالی منسفیلد» سفیر استرالیا در این شورا گفت: ما به شدت نگران وضعیت حقوق بشر در عربستان هستیم. فعالان جامعه مدنی در عربستان سعودی هنوز با رفتارهای غیر انسانی روبرو هستند. وی گفت: ما از گزارش شکنجه، بازداشت های خودسرانه، محاکمات ناعادلانه و آزار و اذیت افراد درگیر در ترویج و دفاع از حقوق بشر، خانواده ها و همکارانشان نگران هستیم.

تمرکز بر وضعیت حقوق بشر عربستان از زمان قتل خاشقجی بیشتر شده است. مسئولیت این قتل به گردن محمد بن سلمان افتاده است.

جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌ نویس واشنگتن‌‌ پست، در اکتبر 2018 جهت انجام کار اداری وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد و در آنجا به قتل رسید. پس از گذشت یکصد و اندی روز چگونگی انجام جنایت و زمان و مکان آن مشخص شده، اما هنوز از جنازه وی خبری نیست.

  تعداد بازديدها: 988
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84211
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.