تاريخ انتشار: 10 مرداد 1398 ساعت 00:29:06
بلاهایی که سایپا بر سر مشتریان می‌آورد/ از دریافت پول اضافه از مشتریان تا تأخیر چندماهه در تحویل محصولات!

شرکت سایپا به چه مجوزی، خودروهای فروش فوری خود را ماهها دیرتر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؟ سوال دیگر اینکه چرا شرکتی که همواره شعار «پاسخگویی در برابر مشتریان» سرمی‌دهد در برابر ابهامات و سوالات متعدد آنها، پاسخی درخور و قانع کننده نمی‌دهد؟

به گزارش جماران، پس از حباب قیمتی ایجاد شده در بازار خودرو قرار شد تا بخشی از محصولات سایپا به صورت فوری به فروش رسانده شود. به همین بهانه این شرکت از مشتریان خود درخواست مبلغ 440 هزار تومان بابت هزینه مابه‌التفاوت بیمه شخص‌ثالث در سال 98 کرد. مبلغی که نحوه محاسبه آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شرکت سایپا یکبار برای همیشه شفاف‌سازی کند

چرا که به جای 15درصد افزایش بر مبنای قیمت بیمه، دوبرابر آن یعنی 15درصد بالاتر از نرخ مصوب از مشتریان گرفته شده است. متاسفانه اغلب متصدیان شعب نمایندگی سایپا نیز در این‌باره، عبارتی واحد اما گنگ را به کار می‌برند و می‌گویند، بخشنامه است!

بهتر بود که این شرکت یکبار برای همیشه شفاف‌سازی کند و بگوید چرا باید بنابر بخشنامه‌ای که حتی متصدیان نمایندگی‌ها نیز از آن بی‌خبرند، مبلغی اضافه از مشتریان گرفته شود؟

چرا تحویل محصولات ماه‌ها به طول می‌انجامد؟

البته این تنها تخلف محرز شرکت سایپا نیست؛ بلکه این شرکت با آنکه در تبلیغات خود و هنگام فروش محصولاتش، وعده تحویل فوری خودروها را در بازه‌ای حداکثر 45 روزه می‌دهد، ولی شواهد نشان می‌دهد که تحویل محصولات ماه‌ها به طول می‌انجامد. این در حالی است که کل مبلغ خودروهای خریداری شده از همان روز اول از مشتریان اخذ می‌شود.

در همین رابطه یکی از مشتریان که اسفندماه سال گذشته در طرح فروش فوری محصولات سایپا اقدام به خرید یک دستگاه تیبا دوگانه‌سوز کرده بود به خبرنگار جماران گفت: در روز خرید، کل مبلغ ماشین را از من گرفتند و وعده تحویل 30 روزه دادند. اما با گذشت 5 ماه در تماسی به من گفته شد که به نمایندگی بروم و ماشین ندیده خود را تبدیل به مدل تک‌سوز کنم!

گفتند موعد تحویل خودرویم خیلی خیلی دیر است!

وی ادامه داد: پس از مراجعه به نمایندگی، علت تأخیر در تحویل ماشینم را پرسیدم که متصدی مربوطه گفت: «شرکت گازسوز ندارد!» من نیز در جواب گفتم؛ چرا این را از روز اول نگفتید؟ که جوابی دریافت نکردم. اما جمله دیگر متصدی بیشتر نگرانم کرد؛ اینکه موعد تحویل خودرویم خیلی خیلی دیر است!

در اینجا سوال این است که شرکت سایپا به چه مجوزی، خودروهای فروش فوری خود را ماهها دیرتر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؟ سوال دیگر اینکه چرا شرکتی که همواره شعار پاسخگویی در برابر مشتریان سرمی‌دهد در برابر ابهامات و سوالات متعدد آنها، پاسخی درخور و قانع کننده نمی‌دهد؟

چرا مشتریان طرح فروش فوری ماهها خودروی خود را تحویل نمی‌گیرند؟

جالب اینجاست که اردیبهشت امسال همزمان با برگزاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا، لوح تقدیر و تندیس این همایش را به‌عنوان روابط عمومی پاسخ‌گو و کنش‌گرا دریافت کرد. در حالی که کافی است با روابط عمومی این شرکت تماس بگیرید تا متوجه درصد کم اطلاع آنها از بخشنامه‌ها و بی‌تفاوتی‌شان نسبت به جلب رضایت مشتریان شوید.

روشن نیست چرا شرکت سایپا در طرح به اصطلاح فروش فوری! به مشتریان خود نمی‌گوید ممکن است ماهها خودروی خود را تحویل نگیرند؟ و اگر فروش مدت‌دار است چرا کل مبلغ خودرو را همان ابتدا از مشتریان اخذ می‌کند؟ اگر چندماه قبل مشتریان معترض به این بودند که چرا باید حداقل شش‌ماه پول‌های پیش پرداخت واریزی‌شان در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند؟ امروز نیز همین سوال برای مشتریانی مطرح است که کل پول خودروی خود را از همان روز اول پرداخت کرده ولی بلاتکلیف مانده‌اند.

سایپا با علم به تحریم‌ها اقدام به فروش فوری محصولاتش کرده بود

آیا نباید سقفی برای تحویل خودرو وجود داشته باشد؟ در کجای دنیا یک شرکت خودروساز با نقض قرارداد میان خود و مشتریان، خود را مصون از پاسخگویی می‌داند؟ بی‌تردید اگر تحریم‌های وضع شده علیه کشور بخواهد دستاویزی برای نقض قراردادها باشد، اعتماد عمومی در جامعه خدشه‌دار خواهد شد. ضمن اینکه سایپا در بازه‌ای اقدام به فروش فوری محصولات خود کرد که تحریم ها علیه کشور وضع و این شرکت با علم و آگاهی نسبت به امکانات و تجهیزات خود مبادرت به فروش محصولاتش کرده بود.

به نظر می‌رسد که امروز باید به جای تقدیرهای کاغذی از این شرکت، پاسخگویی و شفافیت را از آن مطالبه کرد. اما مشخص نیست چرا برخی خبرگزاری‌ها که قبلاً  واقعیت بلاهایی که سایپا بر سر مردم می‌آورد را منعکس می‌کردند، دیگر تمایل چندانی برای نشر واقعیت ندارند؟ آنچه روشن است در صورت ادامه چنین روندی در ماه‌های آینده، بر جمعیت مشتریان معترضی که هیچ پاسخ قانع کننده‌ای از شرکت‌هایی نظیر سایپا دریافت نمی‌کنند، افزوده خواهد شد.

  تعداد بازديدها: 1029
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83914
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.