تاريخ انتشار: 04 مرداد 1398 ساعت 21:50:40
ساختار ستاد عتبات عالیات

گفتم: آقاجون با توجه به امریه سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مبنی بر تغییر ساختار و برخی مقامات ستاد عتبات ، این سوال مطرح می شود که مگر مسائل مذهبی ، سیاسی ، اقتصادی و روابط خارجی کشور تحت امر دستگاه نظامی است؟
گفت: براساس قانون اساسی سیاست و روابط خارجی ، حوزه فعالیت دستگاههای نظامی نیست بلکه در چارچوب سیاستهای کلی ابلاغی رهبری ، اسناد بالادستی و مصوبات مجلس توسط وزارتخانه های ذیربط دولت مدیریت می شوند.
گفتم: اما ساختار و مسئولین ستاد بازسازی عتبات و راهپیمایی اربعین به عنوان بخشی از عوامل مهم در سیاست و روابط خارجی کشور توسط فرمانده سپاه قدس انتخاب و مشخص می شوند.
گفت: اولا سیاست و روابط خارجی کشور براساس قانون اساسی از وظایف رهبری است لذا دولت هم در کنار سایر دستگاهها مجری تحقق سیاست های ابلاغی است.
ثانیا بسیاری از دستگاههای حاکمیتی غیر دولتی به موازات و مستقل از دولت قادر به اثرگذاری در سیاست و روابط خارجی کشور هستند.
ثالثا پرونده لبنان ، فلسطین ، عراق ، سوریه ، یمن و بخش دیگر از روابط حساس خارجی بنابر دلایلی بعضا بیش از دو دهه تحت مدیریت سپاه قدس سیاست گذاری و اداره می شوند و تمام دستگاه ها از جمله دولت و وزارت خارجه نیز موظف به همراهی و همکاری می باشند.

گفتم: یعنی دولت یا وزارت خارجه راسا قادر به تصمیم گیری در حوزه های مذکور نیستند؟
گفت: محمود احمدی نژاد رییس جمهور نهم و دهم در مناظره انتخابات ۸۸ با حجت الاسلام کروبی رییس اسبق بنیاد شهید و سرپرست حجاج تاکید کرد که شما در ایام حج در صدد بودید یک هواپیما باری سلاح وارد عربستان کنید که توسط ماموران عربستان کشف شد اقدامی که حتی نخست وزیر وقت بعنوان رییس دولت مطلع نبود و در اعتراض به این حد از خود سری یک سازمان غیر سیاسی و غیر نظامی استعفا کرد.
گفتم: یعنی علاوه بر سپاه قدس در شرایطی سایر دستگاه ها حتی سرپرست حجاج قادر به اقدام مستقل از دولت در حوزه روابط خارجی است؟ چرا با وجود چنین واقعیتی با بروز هر حادثه و اتفاقی همه نگاه ها را به سمت دولت متوجه و وزارتخارجه را مسئول پاسخگویی اعلام می کنند؟
گفت: سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در حکم ابلاغی علاوه بر تعیین ضرورت ها و اولویت های بازسازی و توسعه به سیاستگذاری ستاد بازسازی عتبات و به موضوعاتی مانند راهپیمایی اربعین تا وقوع حوادث و بلایای طبیعی(سیل ،زلزله و ...) یا مدیریت بر گردشگری زائرین ایرانی و عراقی در کشورهای عراق و ایران و مسؤلیت توسعه اقتصادی بخش خصوصی و غیره تاکید می کند.
گفتم: سیاست و روابط خارجی ایران و جهان طبیعتا متاثر از تعارض تصمیمات و اقدامات ایران و کشورهای مقابل در موضوعاتی مانند عراق ، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، یمن ، بحرین و … است موضوعاتی که مستقیما تحت سیاست گذاری و مدیریت دولت و وزارتخارجه نبوده و نیست موضوعاتی که تمام ابعاد ارتباط ایران با سایر کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد.
آیا دستگاه و مرجعی نباید متناسب با اختیارات برون مرزی پاسخگوی تاثیرگذاری بر زندگی روزمره و آینده مردم و کشور هم باشد؟ چند دستگاه دیگر به موازات سپاه قدس و مستقل از دولت قادر به اثرگذاری در سیاست و روابط خارجی کشور هستند؟
گفت: آقاجون وقتی رفع تحریم ها را تنها دلیل پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام  و همزمان وجود رابطه تحریم همه جانبه ، فراگیر و هوشمند جهانی با مشکلات اقتصادی کشور را انکار و دولت را مقصر کاستی ها می دانیم.
*وقتی خرازی رئیس موسسه غیر دولتی شورای روابط خارجی و عبدالهی دستیار رییس مجلس بی هیچ مسئولیت سیاسی و دیپلماتیک می توانند همزمان در حال دیدار و مذاکره با مقامات اروپایی و سران برخی کشورهای عربی  باشند ، طبیعی است که دکتر ظریف وزیر خارجه کشور هم ناچار باید به دیدار مقامات سنگال ، بولیوی و نیکاراگوئه اکتفا و مباهات کند.

  تعداد بازديدها: 3653
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83879
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.