تاريخ انتشار: 24 خرداد 1398 ساعت 17:29:43
بحران گفتگو

گفتم: آقاجون وزیر خارجه آلمان قبل از سفر به ایران اطهار کرد.
- هیچ کس خواستار افزایش تنش نیست این پیامی است که از کشورهای منطقه برای ایران آورده ام.
- بسیار مهم است که در این شرایط گفتگوی مستقیم و صریح بین طرفین  صورت گیرد.
- شرایط در منطقه خاورمیانه بسیار حساس و جدی است و باید تلاش کنیم تا از احتمال یک درگیری جلوگیری کنیم.
 -برای اجرای تعهداتمان در برجام تلاش می کنیم اما معجزه هم نمی توانیم بکنیم در حال تلاش برای اجرایی کردن سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران هستیم.
گفت: نخست وزیر ژاپن نیز با هدف صریح تبادل پیام بین رهبران دو کشور وارد ایران شد که به بیان صریح و قاطع رهبری مبنی بر عدم گفتگو با آمریکا علی الخصوص ترامپ مواجه و سفر  خاتمه یافت.
گفتم: همزمان با ورود نخست وزیر ژاپن به ایران فرودگاه ابها عربستان مورد حمله موشکی نیروهای یمن قرار گرفتT گفتگوی رییس جمهور روحانی و نخست وزیر آبه شینزو با خبر وقوع انفجار در یکی از سکوهای پارس جنوبی ایران و همزمان با دیدار رهبران دو کشور شاهد حمله موشکی به دو نفتکش از مبدا عربستان و امارات به مقصد ژاپن در دریای عمان بودیم.
گفت: وزیرخارجه آلمان در آستانه سفر به ایران  به نکته مهمی اشاره کرد که قبلا توسط برخی مقامات سایر کشورها و کارشناسان کشورمان مانند کانال نقد خبر مورد اشاره قرار گرفت.
- مدیریت بروز ناخواسته زنجیره حوادث در منطقه با توجه به گره کور گفتگو چگونه خواهد بود؟

گفتم: آمریکا ، عربستان و امارات بر خلاف مورد قبل حمله به بندر امارات و خطوط لوله عربستان دیروز به صراحت ایران را مسئول حمله به فرودگاه و دو نفتکش معرفی و طی شب گذشته جلسه تصمیم گیری شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل دادند که فعلا با رای به تحقیق مستقل خاتمه یافت.
گفت: بنابر فرمان صریح و مشخص رهبری در زمان پیش رو هیچ مذاکره ، گفتگو و میانجیگری بین ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت.
- لذا منطقا هیچ فعالیت جدی برای تنش زدایی بین ایران و جبهه آمریکا و کشورهای جنوبی خلیج فارس نباید انتظار داشت.
- نیروهای نظامی آمریکا به دعوت و خواست رسمی دولت  های منطقه در بالغ بر نه پایگاه قابل توجه هم مرز ایران از آذربایجان و ترکیه تا عراق و پاکستان و افغانستان و تمام کشورهای جنوبی خلیج فارس و غیره مستقر کرد.
- شکست سفر رهبر ژاپن به کشورمان رسما به ناکارآمدی فعالیت هر جریان دیپلماتیک برای خروج از بن بست روابط خصمانه تاکید کرد.

گفتم: چه راهکاری برای خروج از شرایط مبتنی بر عدم اعتماد و دشمنی فزاینده بین ایران و جبهه آمریکا و اعراب خلیج فارس قابل تصور است؟
گفت: علاوه بر شرایط مذکور نباید نقش و تمایل بسیار جدی عواملی مانند اسراییل و صهیونیسم را نیز در حفظ و گسترش فضای عدم اعتماد و دشمنی فزاینده فی مابین ایران و جبهه آمریکا و اعراب خلیج فارس را نادیده گرفت.
گفتم: فرماندهان معتقدند که ایران در برخورد با کشورهای متحد هرگز دست بسته نیست و طبیعتا می تواند ضمن دفاع مشروع دشمنان را نیز متحمل آسیب های جدی کند.
گفت: هشت سال دفاع مقدس که صرفا متکی بر از خود گذشتگی نیروی رزمی بود دشمن را هم متحمل هزینه و زحمت بسیار کردیم اما نهایتا با تقدیم بیش از یک میلیون شهید و جانباز به قطعنامه ۵۹۸ فاقد ضمانت اجرا رسیدیم.
- ایران و عراق تنها کشورهای بودند که متحمل هزینه بسیار سنگین نیروی انسانی و مادی شدند، متقابلا بسیاری از کشورها از ترکیه تا روسیه ، چین و فرانسه ، انگلیس و آمریکا تا ژاپن و دو کره و غیره بسیار منتفع شده و سود بردند.
- آتش افروزی در منطقه از سوی هر عاملی عملا و مستقیما به تحمیل آسیب های بسیار جدی به کشورهای منطقه شامل ایران ، عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس خواهد شد.
- آیا برنامه عملی و قابل دسترسی برای اقدام جدی علیه مردم و خاک آمریکا یا سایر حامیان جبهه عربی قابل تصور بوده و داریم؟
- آیا پس از وقوع جنگ بین ایران و جبهه عربی با منطقه سوخته و گرفتار در فقر و عقب ماندگی مطلق و البته به شدت وابسته روبرو نخواهیم بود؟

گفتم: با توجه به اهمیت و آثار ماندگار مخرب احتمالی نباید با مردم بعنوان تنها کسانی که متحمل واقعی هزینه می شوند سخن گفت؟
- آیا مردم حق ندارند شنونده دیدگاه های متنوع در این خصوص باشند؟
- آیا مردم علی رغم اینکه برخی افراد و جریانات فکری مانند سرلشگر رحیم صفوی آنها را احساسی و فاقد منطق و قدرت تشخیص می دانند حق انتخاب مستقیم شرایط پیشروی کشور مانند آغاز یا استقبال از جنگ را دارند؟
گفت: آقاجون نخست وزیر ژاپن بعنوان رهبر کشورش با مقدمه یک ماهه و هدف راه‌گشایی خروج از بحران بن بست گفتگو آمد اما بدون دیدار رسمی تکمیلی با رییس جمهور ، وزیر خارجه و حتی برگزاری نشست مطبوعاتی پایانی رفت یعنی شاید دیگر کسی نیاید.
 

  تعداد بازديدها: 3932
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83579
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.