تاريخ انتشار: 21 خرداد 1398 ساعت 22:26:04
تصميم گيري نهائي در خصوص نحوه بازسازي ساختمان حسينيه انصارالخميني (ره)

مقدمه: در پی خرید ساختمانی جهت احداث حسینیه و با عنایت به محدود بودن فضای فوق ، نشست ها و پیگیری های متعددی بمنظور راه اندازی و بهره برداری بهینه صورت پذیرفت. اگر چه هم اینک مراسم عزاداری سالار شهیدان بصورت محدود در آن مکان برگزار می گردد لکن به طور قطع و یقین فضای فعلی پاسخگوی برگزاری مراسم هیئت نمی باشد . بطوری که در محرم دوسال قبل ساختمان بصورت کامل در اختیار  خواهران قرار گرفت و بالاجبار ساختمان نیمه کاره ای را مهیای برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)  برای برادران نمودیم . روندی که قبل و بعد از آن نیز همچنان ادامه داشته است و سال گذشته نیز مراسم برادران و خواهران در همان شرایط برگزار شد و بعلت بُعد مسافت عملا امکان استفاده خواهران از  ساختمان خریداری شده منتفی گردید . مشکلی که سال هاست با آن مواجه هستیم و تنها به عشق امام حسین (ع) کلیه ی اعضاء و شرکت کنندگان سال های متمادی است مشکلات بوجود آمده را به جان و دل خریده اند . امید است با اقدامات پیش رو در حد بضاعت از بروز مشکلات از این قبیل بکاهیم و توفیق یابیم مراسم آتی را در حسینیه انصارالخمینی (ره) برگزار نماییم . ان شاءالله.

شایان ذکر است صورتجلسه ذیل و مطالبی که به مرور تقدیم می گردد به کوشش مهندس سعید رحیمی تهیه و تدوین می گردد ، از خداوند رحمان و رحیم عاقبت بخیری این برادر متدین و سخت کوش را مسئلت می نماییم .

باسمه تعالي
صورت جلسه مورخ 1398/3/19
موضوع: تصميم گيري نهائي در خصوص نحوه بازسازي ساختمان حسينيه انصارالخميني (ره)
توافقات:
با حضور امناء ، اعضاء و کارشناسان  مباحث مربوط به نحوه بازسازي و بهسازي ساختمان حسينيه انصارالخميني(ره) در جلسات متعدد مطرح و بحث ها و پيگيري هاي فراوان در مورد آن انجام گرديد.

در نهايت طي اين صورت جلسه و در جهت امانتداري از همه مباحث مطرح شده، خلاصه اي از فرآيند طي شده درج ونتيجه گيري نهائي و دلايل آن ذكر شده است.
الف- گزينه هاي مطرح:
در طي جلسات، گزينه هاي مختلفي مطرح شد كه علي رغم داشتن مزاياي فراوان ولي با توجه به دلايل زير منتفي شدند:
1 - جايگزيني با زمين ضلع شمال شرقي پارك شهداي گمنام: اين گزينه بدليل موقعيت مناسب زمين مورد نظر براي تامين تردد جداگانه خانم ها و آقايان و با وجود اصلاحي حدود 8 مترمربعي ضلع شمالي آن، بسيارمورد توجه بود و حدود يكسال پيگيري آن به طول انجاميد لکن به رغم پيگيري فراوان و حتي موافقت باافزايش قيمت هاي مكرر از سوي مالك زمين و قيمت غير متعارف اعلامي، در نهايت فروشنده حاضر به معامله نشد و دوستان راي به عدم پيگيري مجدد دادند. ضمن اينكه در صورت انجام اين گزينه، براي مراحل اوليه نيازمند هزينه اي بالغ بر 280 ميليون تومان تا رسيدن به مرحله اي بود كه بتوان بهره برداري حداقلي از آن داشت (اسكلت – سقف – سفت كاري – در و پنجره – سرويس ها). تكميل اين طرح هم نيازمند حدود 450 ميليون تومان در مراحل بعدي بود.
نكات مثبت: ايجاد معماري كاملا متناسب با نيازهاي هيئت. موقعيت مناسب تر از ملك فعلي.
نكات منفي: حداقل دو سال زمان براي معامله و اخذ جواز و ساخت – متراژ كمتر زمين بدليل اصلاحي.
2 - گزينه تجميع با املاك غربي يا شرقي: اين گزينه با هدف ايجاد ارزش افزوده مناسب و افزايش توان مالي هيئت براي جايگزيني آتي با املاك بزرگتر مطرح شد. تجميع با ملك غربي بدليل وجود حدود 5 مالك (بويژه دو مالك تجاري) عملا غير ممكن بود. تجميع با ملك شرقي نيز مطرح و جلسه اي نيز با مالك برگزار شد ولي ايشان اعلام كردند فعلا اين گزينه براي آنها مزيتي ندارد ولي ممكن است در آينده چنين تصميمي داشته باشند.
نكات مثبت: ايجاد ارزش افزوده مناسب و قابليت جايگزيني با املاك بزرگتر در آينده.
نكات منفي: حداقل دو سال زمان براي توافق و اخذ جواز و ساخت – وجود ريسك عدم پيدا كردن موقعيت مناسب تر در آينده نسبت به محل فعلي – ريسك هاي مرتبط با مشاركت احتمالي.
3 - گزينه تخريب كامل و بازسازي كلي: اجراي اين گزينه در زمان جلسه نيازمند هزينه اي بالغ بر 300میلیون تومان تا رسيدن به مرحله اي بود كه بتوان بهره برداري حداقلي از آن داشت (تخريب - اسكلت – سقف – سفت كاري – در و پنجره – سرويس ها). تكميل اين طرح هم نيازمند حدود 500 ميليون تومان درمراحل بعدي بود. با توجه به اينكه در مرحله خريد ملك هم بخش عمده هزينه با توان حداكثري اعضاي اصلي انجام شده بود، به نظر مي رسد تامين اين ميزان هزينه حداقل براي چند سال آتي و در شرايطي كه بايد بخش عمده آن توسط همان نفرات مرحله قبل تامين مي گرديد، بسيار مشكل بود.
نكات مثبت: ايجاد معماري كاملا متناسب با نيازهاي هيئت. موقعيت مناسب فعلي حفظ مي شود.
نكات منفي: حداقل دو سال زمان براي توافق و اخذ جواز و ساخت - منتفي شدن موضوع تجميع در آينده.
4 - گزينه بهسازي محدود: در اين گزينه با حذف بخش عمده پايه هاي آجري وسطي و راه پله انتهائي و نيز اضافه كردن ستون هاي كناري همچنين حذف حياط خلوت پشت ساختمان، طبقه همكف باضافه بخش عمده حياط تبديل به شبستان مردانه شده و دسترسي بخش زنانه در طبقات بالا از طريق راه پله احداثي در حياط تامين مي گردد. همچنين در صورت امكان بهارخواب طبقه سوم نيز مسقف شده و ديوار سمت حياط طبقه دوم نيز تا محدوده ديوار فعلي همسايه شرقي (و در صورت كسب اجازه ايشان حدود 60 سانتيمتر بيشتر) به جلو خواهد آمد. پيش بيني مي شود اين گزينه تا مرحله اتمام سفت كاري و آماده شدن براي بهره برداري اوليه حدود 180 ميليون تومان هزينه در بر داشته باشد. نكته منفي اين گزينه عدم اطمينان كامل از استحكام كامل ملك بويژه در زمان زلزله احتمالي و نيز محدود بودن نسبي به معماري فعلي خواهد بود.
نكات مثبت: در كوتاه ترين زمان نسبت به ساير گزينه ها امكان انجام وجود دارد - موقعيت مناسب فعلي حفظ مي شود - امكان تجميع همچنان وجود دارد.
نكات منفي: محدود بودن به معماري فعلي ملك - عدم استحكام مناسب بويژه در زلزله احتمالي - از بين رفتن هزينه هاي انجام شده در صورت تصميم به جابجائي يا تجميع.
تصميم گيري نهائي:
نهايتا با توجه به مذاكرات فراوان و باتفاق آرا با توجه به دلايل زير پيگيري و عملياتي شدن گزينه بهسازي محدود مورد تائيد واقع شد:
- عدم امكان تامين هزينه گزينه هاي احداث كامل.
- عدم همكاري مالك زمين مجاور پارك براي خريد.
- عدم امكان بهره برداري از ملك فعلي در كليه گزينه ها بویژه در مراسم ماه محرم حداقل طی دو سال آتي (بجز گزينه تخريب و بهسازي كلي كه در صورت تامين هزينه 300 ميليوني احتمالا باشرايط اوليه تا محرم سال آينده امكان بهره برداري داشت ولي بدليل ابهام جدي در امكان تامين هزينه اوليه و هزينه هاي بعدي مورد قبول واقع نشد)
- از دست ندادن موقعيت مناسب فعلي ملك.
- از دست ندادن امكان تجميع احتمالي در آينده.
در نهايت مقرر شد با همكاري و يكدلي كليه اعضاء موضوع بازسازي محدود ساختمان فعلي بصورت جدي در دستور كار قرار گيرد. لازم به ذكر است با پيگيري بعمل آمده جلسه اي نيز با مالك ملك شرقي برگزار و موافقت اوليه ايشان براي پيشروي حدود 60 سانتي متر بيش از ديوار موجود ايشان اخذ گرديد.                                                                                                                                                                  شایان ذکر است طی دعوتی که از شهردار محترم منطقه 17 آقای مهندس امیر محسنی بعمل آمد ایشان بهمراه معاون و مسئول محترم ناحیه مربوطه در حسینیه حضور یافته و ضمن استقبال از بهسازی، دستورات لازم را جهت تسهیل در این امر خداپسندانه صادر نمودند که به این وسیله از ایشان و همکاران پرتلاش شان قدردانی می گردد.

  تعداد بازديدها: 4065
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83559
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.