تاريخ انتشار: 20 خرداد 1398 ساعت 20:47:04
عامل اصلی بحران امریکا و ایران، خروج ترامپ از برجام است

پایگاه اینترنتی روزنامه "لوکوریه" در گزارشی با اشاره به افزایش تنش میان ایران و آمریکا، تاکید کرد که منشاء اصلی این بحران، خروج واشنگتن از توافق هسته ای میان ایران و غرب است.

در گزاش روز دوشنبه لوکوریه امده است:در هفته های اخیر پس از آن که آمریکا یک ناو هواپیمابر و جنگنده B-۵۲ خود را راهی خلیج فارس کرد، تنش میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است. آمریکا همچنین تصمیم گرفت علاوه بر ۶۰۰ نظامی که پیشتر راهی خاورمیانه کرد، ۹۰۰ نیروی دیگر را هم به منطقه اعزام و ماموریت آنها را هم تمدید کند.

لوکوریه نوشت: در حقیقت باید گفت که منشا اصلی این بحران خروج سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت های جهانی است که فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران را در قبال لغو تحریم ها محدود می کرد.

پس از این اقدام آمریکا، جنگ لفظی میان تهران و واشنگتن به اوج خود رسید و اکنون مشاهده می کنیم که همه به تکاپو افتاده اند تا به نوعی این تنش را مهار کنند چرا که شعاع خطرات آن می تواند وسعت یابد و مناطق مختلف را در بر گیرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که تحرکات دیپلماتیک خود را برای حفظ توافق هسته ای گسترش داده است، همواره تاکید می کند ایران توافق هسته ای را لغو نکرده است و از کشورهای اروپایی می خواهد برای حفظ توافق پس از خروج آمریکا تلاش کنند.

ظریف در مورد بالا گرفتن تنش ها با آمریکا اعلام کرد، ایران با توجه به نیروها و استحکاماتش توانایی جنگ چه اقتصادی و چه نظامی را دارد.

وی همچنین پیشنهاد توافق عدم تجاوز میان ایران و کشورهای عربی خلیج فارس را مطرح کرد.

به دنبال نگرانی ها از افزایش تنش میان ایران و آمریکا،  یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز (دوشنبه) در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس ضمن ابراز نگرانی از "تنشها بر سر موضوع هسته ای ایران" ابراز امیدواری کرد که راه هایی برای کاهش تنش از طریق گفت وگو پیدا شود.

آمانو گفت: من درباره افزایش تنش ها بر سر موضوع هسته ای ایران نگران هستم. همانطور که همواره تاکید کرده ام، تعهدات هسته ای ایران مطابق برجام یک دستاورد مهم برای راستی آزمایی هسته ای است. از این رو امیدوارم که بتوان راه های برای کاهش تنش های جاری از طریق گفت و گو پیدا کرد. ضروری است که ایران بطور کامل تعهدات مرتبط با هسته ای خود مطابق برجام را اجرا کند.  

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه این هفته در مقر این آژانس در وین برگزار می شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام با وجود بدعهدی های طرف های دیگر از جمله محورهای بحث شورای حکام است.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آژانس، در نشست فصلی هفته جاری شورای حکام آژانس در وین مسائلی از جمله گزارش سالانه آژانس برای سال ۲۰۱۸، گزارش همکاری فنی سال ۲۰۱۸، گزارش کمیته برنامه و بودجه آژانس، گزارش نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال ۲۰۱۵، اجرای پادمانها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و همچنین اجرای توافق پادمانی "ان پی تی" در جمهوری عربی سوریه مورد بحث و بررسی اعضا قرار خواهد گرفت.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

آمانو در تازه ترین گزارش خود درباره برجام که روز جمعه ۱۰ خرداد ماه و در پی اعلام اقدامات متقابل ایران دربرابر نقض عهد طرف های دیگر برجام بویژه آمریکا منتشر شد، ضمن تایید مجدد پایبندی کامل ایران به برجام اعلام تصمیمات جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد.

در همین ارتباط، کاظم غریب آبادی نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان های بین المللی در وین انتشار پانزدهمین گزارش آژانس و تایید پایبندی ایران به برجام را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین المللی خواند.

جلسه امروز شورای حکام و اظهارات آمانو در حالی است که  هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در تداوم رایزنی های دیپلماتیک برای حفظ برجام برای بحث و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.

  تعداد بازديدها: 1181
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83546
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.