تاريخ انتشار: 12 خرداد 1398 ساعت 23:28:43
توضیح نخست وزیر عراق درباره اعتراض به بیانیه اتحادیه عرب

نخست وزیر عراق در نشست خبری هفتگی خود دلیل اعتراض خود به بیانیه پایانی سران اتحادیه عرب در نشست مکه مکرمه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق روز یکشنبه اعتراض کشورش به بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در روز 30 مه را به دلیل موضع عراق درباره بحران در منطقه توصیف کرد.

وی که در کنفرانس خبری هفتگی صحبت می‌کرد، افزود: عملکرد هیئت عراقی در نشست سران در مکه مکرمه عالی بوده و موضع عراق درباره بحران‌ها در منطقه را منعکس کرد.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: کشورهای مشارکت کننده در نشست سران عرب موضع عراق را که تمایلی ندارد تا بخشی از محوری علیه محور دیگر باشد، درک کردند.

عراق به بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده عرب که در مکه مکرمه و به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی برگزار شد و طی آن «مداخله ایران در امور دیگر کشورها محکوم شد» اعتراض کرد..

احمد ابولغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در جریان نشست اتحادیه عرب تذکر عراق حول بیانیه پایانی را اینگونه خواند: در حالی که عراق بار دیگر هرگونه اقدامی که امنیت عربستان و دوستانمان در خلیج (فارس) را هدف قرار دهد، محکوم می‌کند اما توضیح می‌دهد که در بیانیه پایانی نشست سران عرب مشارکت نمی‌کند و عراق به گفتار بیانیه پایانی معترض است.

عربستان سعودی روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان سه نشست سران «عرب»، «شورای همکاری» و «اسلامی» بود.

در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب، از کشورهای عربی خواسته شده تا در برابر «مداخله‌جویی‌های ایران» متحد شوند.

این بیانیه به علاوه ایران را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» در بحرین متهم کرده و مدعی شده موشک‌هایی که اعضای انصارالله به سمت عربستان سعودی شلیک می‌کنند ساخت ایران هستند.

بخش دیگر بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب ایران را به دخالت در سوریه و بر هم زدن اتحاد در این کشور متهم می‌کند.

«برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق در این نشست هشدار داد تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در صورت عدم مدیریت صحیح می‌توانند به جنگ تبدیل شوند. او از کشورهای همسایه عراق خواست از ثبات در کشورش حمایت کنند.

  تعداد بازديدها: 1123
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=83491
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.